پشتیبانی از تزار روس شرم‌آور است!

م . ر.غنی
اشغال نظامی اوکراین، زیر پا گذاشتن قوانین جهانی و منشور ملل متحد است. این تجاوز به عنوان جنایت علیه بشریت و حقوق بشر مردم بی پناه اوکراین نیز به شمار می‌آید.

این اولین‌بار نیست که تزار روسیه دست به جنایات جنگی می‌زند و حقوق بشر مردمانش و کشور‌های دیگر را نیز زیر پا می‌گذارد.

پوتین این مآمور گا گ ب در سال ۱۹۹۹-۲۰۰۰ در دوران جنگ چچن شهرت یافت. وی با قساوت تمام خیزش جدایی طلبانه این بخش از خاک روسیه را سرکوب کرد. بمباران‌های ” فله ای” و بی‌تناسب از جمله در مراکز مسکونی و بی‌توجهی به “پیمان‌نامه ژنو” مبنی بر تمرکز بر هدف‌های نظامی، وحشی‌گری این دیکتاتور را از آغاز نمایان ساخت که با “سر به‌زیری” (meekly) غرب روبرو شد.

پوتین جایگزین بوریس یلسین شد و به عنوان رهبری که زندگی بهتر و رابطه متوازن تری با غرب را برای هم میهنانش وعده می‌داد، مورد استقبال قرار گرفت اما درست خلاف آن ثابت گردید.

پوتین در سال ۲۰۰۸، تجاوزاتش را متوجه گرجستان ساخت و به دو استان این کشور لشکرکشی کرد و آن را “صلح‌بانی” نامید! این تجاوز با زبانی ” انسان دوستانه” نیز همراه بود. وی ادعا کرد که مسئولیت دارد شهروندان هر دو سرزمین را پاسداری کند. این درحالی بود که لشگریانش به هدف‌های غیر نظامی نیز حمله کردند.

در سال ۲۰۱۴، پوتین کریمه را به‌طور غیرقانونی اشغال و به روسیه ملحق ساخت و به جنگ در دو ناحیه جدایی‌خواه شرق اوکراین دامن زد که در آن تا کنون حد اقل ۱۴۰۰۰ نفر کشته شده‌اند. در جریان خشونت‌ها در دو منطقه شرقی اوکراین، هواداران روس، هواپیمای مالزیایی را با ۲۹۸ سرنشین سرنگون ساختند. حملات جدایی خواهان با پشتیبانی روس‌ها علیه غیرنظامی‌ها در همه جا صورت می‌گرفت و بازداشتگاه‌های جدایی‌خواهان که به “آخرین اردوگاه‌های کار اجباری اروپا” شهرت یافتند، به انجام شکنجه و آدم کشی متهم شدند.[۱]

در سوریه با جنایات پوتین و نیروهای قدس سپاه خامنه‌ای نیز روبرو هستیم. نیروهای هوایی روسیه، بیمارستان‌ها و نیروهای نجات دهنده بازماندگان بمباران‌ها را مورد حمله قرار دادند. در سال ۲۰۲۰، کمیسیون تحقیق در باره سوریه که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل سازماندهی شده بود، اعلام کرد که مناطق مسکونی برخلاف “پیمان‌نامه ژنو” مورد حمله قرار گرفته‌اند. نیروهای روس حتی به بهره گیری از سلاح‌های شیمیایی متهم شده‌اند.

مسکو همچنین برای پشتیبانی از بشار اسد با استفاده از وتو در شورای امنیت، از بررسی قضایی جنایات انجام شده در سوریه، جلوگیری نمود. تحقیق در باره جنایات جنگی در سوریه نباید تنها در مورد نیروهای پوتین خلاصه گردد. دست‌های خامنه‌ای به عنوان فرمانده اصلی سپاه نیز به خون صدها هزار کشته سوریه‌ای آلوده است.

به آنچه گفته شد لازم است به اتهام مسموم کردن مخالفان و هواداران حقوق بشر روس در انگلیس و فساد نهادینه شده او و الیگارشی روس نیز اشاره کرد. در این رابطه آدم‌ربایی‌های وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و اعدام زندانیان سیاسی در ایران نیز از جنایات خامنه‌ای به شمار می‌آید.

توجه به رویکردهای سیاسی و نظامی پوتین تنها به اشغال اوکراین خلاصه نمی‌گردد. جنایات وی رویدادهای گرجستان، کریمه، سوریه و چچن و جاهای دیگر را نیز شامل می‌شود. شوربختانه در بیشتر موارد با چشم‌پوشی بسیاری از دولت‌های غربی بدلایل تجاری و اقتصادی روبرو شده است.

دیکتاتور روس حتی چند کشور اسکاندیناوی از جمله سوئد را نیز در صورت پیوستن به ناتو تهدید کرده است!

هیچکدام از جنایات بالا گناه مردم عادی روسیه نیست. پوتین روسیه نیست و روسیه پوتین. در روزهای گذشته در حداقل ۵۰ شهر روسیه علیه جنگ و پوتین تظاهرات بپا شده است و حدود ۲۰۰۰ نفر دستگیر شده‌اند. تزار روسیه، فرماندهان نظامی، اعضای مجلس فرمایشی و کارگزاران سربراهش باید پاسخگوی جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در روسیه و کشورهای دیگر باشند.


تظاهرات مخالفان جنگ پوتین علیه مردم اوکراین در سن‌پترزبورگ

پوتین با هدف دامن زدن به ناسیونالیسم روس دست به تجاوز به اوکراین زد. غافل از اینکه با گذشت ۷ سال از تصرف کریمه جامعه مدنی روسیه نیز متحول شده و ترفندهای ملی‌گرایانه دیگر بخش مهمی از جمعیت این کشور بویژه جوانان را به چشم پوشی از جنایات این دیکتاتور وادار نمی‌سازد. در سده ۲۱، ملت روس که در جنگ دوم جهانی برای شکست نازی‌ها ۲۵ میلیون قربانی داد نه به تزار و نه به استالین نیاز ندارد. این ملت تشنه دمکراسی است و کشورگشایی به نام ملت روس در هیچ نقطه‌ای از جهان را برنمی‌تابد.

در این میان پشتیبانی چند دیکتاتور دیگر از حمله پوتین به اوکراین، از جمله رییس جمهور مادام‌العمر چین که به نظر می‌رسد برنامه‌هایی برای تصرف تایوان نیز در سر می‌پروراند و خامنه‌ای که برای نجات نظام فاسد دینی‌اش به امام زاده روسیه و چین دخیل بسته است، کاملا شرم آور است.

دفاع از اشغال کشور مستقل اوکراین و یا سکوت در برابر آن از سوی هر گروه ایدئولوژی‌زده نیز شرم‌آور است. دفاع از حقوق بشر در مرزهای ملی محدود نمی‌گردد و لازم است نقض این حقوق در هر نقطه‌ای از جهان چه از سوی شرق و چه از سوی غرب، فارغ از گرایش‌های ایدئولوژیک محکوم گردد.

اسفند ۱۴۰۰
mrowghani.com
———————————-

[۱] – Mark Kersten, Putin is a war criminal and should be treated as such, Aljazeera, 26 Feb., 2022

برگرفته از mrowghani.com سایت شخصی نویسنده، ۲۸ فوریه ۲۰۲۲