نشست شورای امنیت برای فراخوان جلسه ویژه مجمع عمومی؛ این بار اعضای دائمی هم حق وتو ندارند

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یکشنبه در یک جلسه اضطراری درباره تشکیل یک جلسه ویژه مجمع عمومی این سازمان رای‌گیری می‌کند. جلسه‌ای که قرار است در آن قطعنامه‌ای برای فراخوان جلسه ویژه مجمع عمومی علیه حمله روسیه به اوکراین به رای گذاشته شود. این جلسه باید ظرف ۲۴ ساعت آینده تشکیل شود.

مطابق مقررات شورای امنیت، قطعنامه‌های نظامنامه‌ای با رای ۹ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت قابل تصویب هستند، و پنج عضو دائمی نمی‌توانند آنها را وتو کنند.

چنان که خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌های آگاه گزارش می‌دهد، آمریکا با مطرح کردن این قطعنامه در مجمع عمومی می‌خواهد ۱۹۳ عضو این مجمع را مجبور کند که ضمن محکوم کردن جنگ در اوکراین، درباره نقض منشور سازمان ملل متحد توسط حکومت روسیه، رسما موضع‌گیری کنند.

هر چند قطعنامه‌های مجمع عمومی ضمانت اجرایی ندارند، ولی آمریکا می‌خواهد از این طریق، انزوای روسیه در جهان را برجسته سازد. دیپلمات‌ها می‌گویند انتظار دارند بیش از ١٠٠ عضو از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی به آن رای مثبت بدهند.

متن پیشنویس قطعنامه مجمع عمومی، شبیه متن پیشنویسی است که آمریکا و آلبانی تهیه کرده بودند، و در اجلاس اضطراری جمعه شب گذشته در شورای امنیت توسط روسیه، که ریاست ادواری شورای امنیت در ماه فوریه را هم بر عهده دارد، وتو شد.

آن پیشنویس، علاوه بر موضوع نقض منشور سازمان ملل توسط روسیه، بر ضرورت خروج سریع نیروهای این کشور از خاک اوکراین نیز تاکید داشت.

۱۱ عضو شورای امنیت به آن قطعنامه رای مثبت دادند، ولی چین، هندوستان، و امارات سه کشوری بودند که به آن پیشنویس، رای ممتنع دادند. بنا بر گزارش‌هایی که بعدا منتشر شد، اسرائیل برای پیوستن به جمع ارائه‌دهندگان پیشنویس به شورای امنیت، به دعوت آمریکا پاسخ منفی داده بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، برای شرکت در اجلاس دوشنبه مجمع عمومی سفر خود به ژنو برای سخنرانی در شورای حقوق بشر را لغو کرد.

به گزارش رویترز، از سال ۱۹۵۰ مجمع عمومی فقط ۱۰ بار چنین جلسه‌های ویژه‌ای را تشکیل داده است.

در اجلاس مشابهی در سال ۲۰۱۴، مجمع عمومی تسخیر کریمه توسط روسیه را محکوم کرد و رفراندمی که روسیه در کریمه برگزارکرده بود را بی‌اعتبار دانست. به آن قطعنامه، ۱۰۰ کشور رای مثبت، ۱۱ کشور رای منفی، و ۲۴ کشور رای ممتنع داده بودند.

از سوی دیگر، مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه و اضطراری، روز جمعه اعلام کرد که این سازمان برای عملیات امداد در اوکراین طی سه ماه آینده، دست کم به یک میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

حمله روسیه از هم اکنون صدها هزار آوارهی اوکراینی، به ویژه زنان و کودکان زیر ۱۸ سال را به سوی کشورهای همجوار فراری داده است. گفته می‌شود اوکراین از خروج مردان ۱۸ تا ۶۰ سال که توانایی جنگ دارند، جلوگیری می‌کند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۸ فوریه ۲۰۲۲