وضعیت شیوع کرونا در ایران؛ آمار بالای مرگ‌ومیر روزانه

مارهای رسمی در ایران حاکی از افزایش شمار قربانیان بیماری کووید ۱۹ و بیماران بستری‌شده در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها است.

وزارت بهداشت ایران روز یکشنبه هشتم اسفندماه از کاهش موارد ابتلا به کرونا خبر داد.

با این حال بر اساس آمارهای رسمی طی شبانه‌روز گذشته ۹ هزار و ۵۲۴ بیمار جدید شناسایی شده‌اند و ۲۴۱ بیمار جان باخته‌اند.

یونس پناهی، معاون پژوهشی وزارت بهداشت، روز یکشنبه هشتم اسفندماه با اشاره به شمار بیماران بستری در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها، از احتمال افزایش موارد مرگ‌ومیر طی روزهای آینده خبر داد.

هم‌اکنون بیش از چهار هزار بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کرونا، بیش از ۶۰ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا را مربوط به افرادی دانسته است که واکسن دریافت نکرده‌اند.

احمد مردی، رئیس مرکز بهداشت تبریز، با تاکید بر لزوم واکسیناسیون کودکان، خبر داد که هم‌اکنون کرونا سنین پایین را بیشتر درگیر کرده و اغلب تخت‌های بیمارستان‌های کودکان با کودکان مبتلا به کرونا پر شده است.

با احتساب موارد جدید، هم‌اکنون مجموع جان‌باختگان بر اثر کرونا در ایران به بیش از ۱۳۶ هزار تن و شمار کل مبتلایان به بالای هفت میلیون و ۴۰ هزار نفر رسیده است.

شماری از کارشناسان و پزشکان نسبت به آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت ایران تردید دارند.

سازمان نظام پزشکی نیز پیشتر آمار واقعی مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمارهای وزارت بهداشت ارزیابی کرده بود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران، در حال حاضر ۱۸۴ شهر در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارند و وضعیت ۱۸۷ شهر دیگر نیز نارنجی است.

علی ترکیان، رئیس مرکز اطلاعات و ارتباطات سازمان مدیریت بحران ایران، از ممنوعیت سفر خودروهایی خبر داد که مالکان آنها سه دُز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند.

وی پیشنهاد کرد که جهت اطلاع‌رسانی در این‌باره، برای این دسته از رانندگان پیامک «ممنوعیت سفر» ارسال شود.

به گفته مقام‌های دولتی هم‌اکنون سویه غالب کرونا در ایران «اُمیکرون» است. پزشکان و کارشناسان تزریق دُز سوم واکسن کرونا را به عنوان راهی برای پیشگیری از ابتلا به سویه اُمیکرون اعلام کرده‌اند.

در ایران تاکنون حدود ۲۳ میلیون نفر دُز سوم این واکسن را دریافت کرده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۸ فوریه ۲۰۲۲