اعتصاب غذای خشک حسین رونقی در زندان اوین

«حسن رونقی ملکی»، برادر «حسین رونقی»، فعال آزادی بیان و وبلاگ‌نویس که از روز چهارشنبه ۴ اسفندماه بازداشت شده، گفته است که او از زندان اوین تماس گرفته و اعلام کرده در اعتصاب غذای خشک است.

روز یکشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۰، حسن رونقی ملکی در صفحه اینستاگرام خود، ضمن اعلام این موضوع نوشته است که برادرش، از روز اول و در اعتراض به «ربوده شدن» خود، دست به اعتصاب غذا زده است.

او همچنین نوشته است: «گفتم اعتصابت را بشکن برایت خطرناک است. سکوت کرد، یعنی تا لحظه آزادی به اعتصاب غذا ادامه می‌دهد.»

حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس و فعال مخالف فیلترینگ اینترنت است که روز چهارشنبه ساعت ۱۱ صبح وقتی برای رفتن به محل کار از منزلش در تهران خارج شده بود، در خیابان بازداشت شد.

«احمد رونقی ملکی»، پدر حسین رونقی، پیش از این به ایران‌وایر گفته بود که اگر اتفاقی برای فرزندش بیافتد، شخص علی خامنه‌ای، تمامی فرماندهان سپاه و مسوولان وزارت اطلاعات را مسوول می‌داند.

او همچنین از بیمار بودن فرزند خود خبر داده و گفته بود: «حسین پیش از این به دلیل شکنجه، آزار و عدم رسیدگی پزشکی، یک کلیه خود را از دست داده است.»

پدر این فعال مخالف محدودسازی اینترنت در ادامه نیز گفته بود: «حسین توان جسمی انفرادی و تحمل زندان را ندارد. علاوه بر این‌ که فقط یک کلیه دارد، مشکل غلظت خون هم دارد و ماهی یک بار باید توسط دکتر ویزیت و آزمایش شود. مشکل گوارش، پروستات و ریه هم دارد. چندین بیماری دارد و تحت درمان متخصصان است.»

حسین رونقی پیش از این نیز در زمستان سال ۱۳۸۸ و با اتهام همکاری با شبکه «ایران پروکسی» که در آن زمان فیلترشکن‌های روزانه در اختیار شهروندان ایران می‌گذاشت، بازداشت و به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود.

این فعال آزادی اینترنت، سرانجام پس از چندین بار اعتصاب غذا و در حالی‌که دیگر از نظر جسمی توان تحمل حبس را نداشت در ادریبهشت‌ماه ۱۳۹۵، از زندان اوین آزاد شد.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۲۸ فوریه ۲۰۲۲