حمله به اوكراين آغاز يك فاجعه جهاني است

سحرگاه پنجشنبه بیست و چهارم فوریه، ٢٠٢٢ به فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نیروهای این کشور با بمباران شهرهای مختلف اوکراین تهاجم گسترده‌ای را به این کشور آغاز کردند. فرمان پوتين براى به اشغال درآوردن اكراين، نشان از سیاست احیای حوزه نفوذی دوران “شوروی” را دارد. روسيه امنیت خود را در تضاد با استقلال اوکراین تعریف می کند. همانطور که امریکا، مسئله خلیج فارس، تایوان، عراق، سوریه، اسرائیل و اکراین را به امنیت خود گره زده است. و به این ترتیب ، استقلال، آزادی و دمکراسی در ساير کشورها، مورد هدف موشک و بمب ها و تهدیدهای هسته ای قرار می گیرند..
امروز تغييرات ژئوپولتيك در جهان و حضور چین در صحنه جهانی، سیاست نقل مکان آمریکا از خاورمیانه به شرق آسیا، واگذارى ماموریت آمریکا به اسرائیل در خاورمیانه، اوج گیری قدرت طلبی در روسیه و ترکیه اسلامگرا و ماجراجوئی های اسلام سیاسی و به قدرت رساندن طالبان در افغانستان ، بازى هاى سياسى براى احياء برجام و عدم عضويت اوكراين در ناتو و… جهان را اين چنين آبستن حوادثی چون جنگ کرده است. امروز با قدرت طلبي و جنگ طلبي كه در پوتين سراغ داريم و با سياست هاى مماشات گرانه ی بايدن و منفعت طلبي اروپا چنانچه سياست درستى اتخاذ نگردد تا انفجار شعله های جنگ جهانی بعدى فقط تار موئی فاصله نمى ماند.
جامعه جهانى نيازمند صلح جهانی است، با احساس مسئوليت انسانى تبلور مى يابد و با سياست هاى منافع جويانه سنخيتي ندارد. اين كه آمريكا و اروپا نظاره گر تجاوزات روسيه باشند و رئيس جمهور اوكراين “زيلنسكي” را همچون اشرف غنى تشويق به فرار مي كنند كمال بي شرمي است و از سوى ما محكوم است. اكنون اوكراين نيازمند ادوات و تسليحات نظامی است و نه خودرو براى فرار از اوكراين ! بعد از چهار روز آلمان و به دنبال آن ساير كشورهاي اروپايي كه تاكنون هيچ اقدامي جز تحريم ها نكرده بودند دست به اقداماتي زده اند كه قابل تقدير است.
ما ضمن محكوم كردن تجاوزات پوتين به اوکراين، از تمامي مردم ايران و ایرانیان سراسر دنیا ميخواهيم تا همزمان با مردم جهان به خيابانها بيائيم و تجاوزات پوتين به كشور اوكراين را محكوم كنيم.
ما از سازمانهاى بين المللى ميخواهيم كه با تلاشهاي خود هرچه زودتر از تجاوزات و پيشروى روسيه به رهبرى پوتين جلوگيرى كنند. ما خواهان محاكمه پوتين و تمامى دست اندركاران در اين جنگ خانمانسوز هستيم.
امروز، حمله به اوكراين آغاز فاجعه ى ديگرى است، كه عواقب بسيار وحشتناكى را به دنبال خواهد داشت. جامعه جهانی پس از زخم عميق از كرونا، به شدت خواهان صلح است. اگر آتش جنگ خاموش نشود، شعله هاى آن دنيا را فرا خواهد گرفت. جهانيان هرگز هيچ گونه مماشات با جنگ طلبان را به خاطر مسائل سياسى و اقتصادى نمی پذیرند.
ما خواهان پايان دادن هرچه سريع تر جنگ به هر نحوی هستيم. دنياى زخم خورده از كرونا، تحمل فاجعه ديگرى به نام جنگ را ندارد.
نه به جنگ افروزان و نه به جنگ
حزب آزادى و رفاه ايرانيان( آرا)
hezbara@gmail.com