فیفا روسیه را از میزبانی رقابت‌های فوتبال محروم کرد

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) ضمن محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، کشور روسیه را از میزبانی رقابت‌های فوتبال محروم کرد.

در شرایطی که پس از حمله روسیه به اوکراین، فدراسیون‌های فوتبال کشورهای لهستان، سوئد و چک که در مرحله انتخابی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با روسیه همگروه هستند، اعلام کردند حاضر نیستند در این مسابقات مقابل تیم ملی این کشور به میدان بروند، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نیز نخستین تحریم علیه روسیه را اعمال کرد.

بر اساس اعلام این فدراسیون، تیم ملی روسیه از این به بعد تنها در قالب نام اتحادیه فوتبال روسیه (RFU) و انجام بازی در زمین بی‌طرف و بدون تماشاگر قادر به ادامه فعالیت خود خواهد بود. فیفا همچنین استفاده از پرچم روسیه و سرود ملی این کشور را در هر مسابقه‌ای که تیم‌های روسی در آن بازی می‌کنند ممنوع کرد.

فدراسیون جهانی فوتبال اگرچه از اخراج فوری روسیه از مسابقات مقدماتی جام جهانی خودداری کرده است اما اعلام کرد این گزینه همچنان روی میز باقی خواهد ماند و این فدراسیون با کمیته بین‌المللی المپیک، یوفا و سایر سازمان‌های ورزشی گفتگوهایی برای تعیین هرگونه تحریم‌های بیشتر علیه روسیه خواهند داشت. فیفا همچنین ضمن اعلام همبستگی با همه کسانی که تحت تاثیر اتفافات روی داده در اوکراین هستند تاکید کرد که خشونت هرگز یک راه حل نیست.

سزاری کولزا، رئیس اتحادیه فوتبال لهستان اما تحریم‌های اعمال شده توسط فیفا را “غیرقابل قبول” توصیف کرد. او در توییتر خود نوشت: «قبلا هم گفته بودیم و الان هم موضع‌مان تغییری نکرده؛ تیم ملی لهستان با روسیه بازی نخواهد کرد، مهم نیست که نام تیم روسیه چه باشد!»

بعد از انصراف لهستان، سوئد و چک از رویارویی با تیم ملی روسیه، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه نیز در چند روز گذشته خواستار حذف روسیه از مسابقات انتخابی جام جهانی قطر شد. اتحادیه فوتبال انگلیس و ولز هم دیروز اعلام کردند که در راستای همبستگی با اوکراین، در هیچ از یک رده‌های فوتبالی حاضر به رویارویی با تیم‌های روسی نیستند.

پیش از این اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) روز جمعه ورزشگاه سن پترزبورگ را از فینال لیگ قهرمانان اروپا در تاریخ ۲۸ می محروم کرد و میزبانی این مسابقه را به ورزشگاه دو فرانس پاریس اعطا کرد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱ مارس ۲۰۲۲