آخرین اخبار از تجاوز روسیه به اوکراین؛ حمله خامنه‌ای به آمریکا به عنوان «ریشه بحران» اوکراین

علی خامنه‌ای، رهبر رژیم اسلامی، آمریکا را مقصر وضعیت فعلی اوکراین دانست و گفت آمریکا یک «رژیم مافیایی» است و در نقاط مختلف دنیا ایجاد بحران می‌کند تا مافیای سیاسی و تسلیحاتی را تامین کند.

او بدون نام بردن از روسیه و حکومت ولادیمیر پوتین گفت حکومت ایران خواستار توقف جنگ است، ولی ریشه بحران سیاست‌های غرب و آمریکا است.

در ادامه تلاش فزاینده نیروهای روسی برای تصرف شهر خارکیف، دوربین‌های مداربسته دقایقی پیش انفجاری مهیب را در میدان اصلی این شهر با عنوان میدان استقلال ثبت کردند.

این انفجار صبح روز سه‌شنبه، دقایقی پس از ساعت هشت به وقت محلی و در حالی رخ داد که خودروهای غیرنظامی در میدان استقلال در حال تردد بودند.

پیشتر خبرگزاری‌ها از افزایش آتش توپخانه روسیه به روی شهر خارکیف خبر داده بودند. خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین پس از کی‌یف است و در شمال شرقی این کشور قرار دارد. در یک هفته گذشته روسیه بارها سعی کرده است که این شهر را به تصرف خود درآورد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شهر خِرسون در جنوب اوکراین «به طور کامل» به محاصره نیروهای روسی درآمده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شهردار این شهر در نزدیکی بندر اودسا می‌گوید که نیروهای روسی در خروجی‌های شهر ایست بازرسی زده‌اند.

او همچنین تاکید کرده است که خرسون متعلق به اوکراین بوده و خواهد ماند.

ایگور کولیخایِف در ادامه از مردم خواسته است که در ساعات منع آمد و شد در خانه‌های خود بمانند.

مسترکارد و ویزا، دو کمپانی کارت‌های اعتباری، اعلام کردند که به پیروی از تحریم‌های جدید علیه روسیه چندین موسسه مالی و بانک روسی را از شبکه خود کنار می‌گذارند. هر دو کمپانی تهاجم روسیه به خاک اوکراین را دلیل این اقدام عنوان کرده‌اند.

سه کمپانی بزرگ هالیوود، دیزنی، وارنر و سونی فعلا پخش و نمایش تازه‌ترین تولیدات خود در روسیه را متوقف می‌کنند.

دیزنی همچون دیگر کمپانی‌ها دلیل این اقدام خود را «تهاجم بی‌دلیل» به اوکراین عنوان کرده است.

از جمله فیلم‌های جدیدی که فعلا در روسیه به نمایش درمی‌آید تازه‌ترین فیلم «بتمن» متعلق به کمپانی برادران وارنر است.

تایوان در بستن سوئیفت به روی روسیه به جمع کشورهای غربی پیوست.

نخست وزیر تایوان روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشورش به پیروی از کشورهای غربی دسترسی برخی از بانک‌های روسی به سوئیفت را قطع می‌کند.

تایوان همچنین قرار است کالاهای صادراتی به روسیه را پیش از ارسال بازرسی کند. کالاهای مربوط به تسلیحات و دارای استفاده دوگانه به روسیه صادر نخواهند شد.

گزارش‌ها حاکی است که حملات نیروهای روسیه به خارکیف در شرق اوکراین و کی‌یف، پایتخت، در تمام طول شب ادامه یافت.

ایهور ترخوف، شهردار خارکیف، می‌گوید که ارتش روسیه نیروگاه‌های برق در این شهر را منفجر کرده و این حملات مشکلاتی در تامین برق و آب به وجود آورده است.

خبرگزاری‌های اوکراینی نیز گزارش داده‌اند که طبقات فوقانی دو ساختمان بزرگ ویران شده‌اند. در این حال طبق گزارش‌ها، نیروهای روسی به سمت پایتخت اوکراین پیشروی می‌کنند.

حملات روس‌ها به شهر خارکیف در روز دوشنبه دست‌کم ۱۱ کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت و ۸۷ ساختمان مسکونی را نیز ویران کرد.

یک سازمان مدافع حقوق بشر گزارش داد که روز دوشنبه دست‌کم ۴۱۳ نفر دیگر در اعتراضات مردم روسیه به جنگ در اوکراین بازداشت شدند و به این ترتیب شمار کل بازداشت‌شدگان به ۶۴۴۰ نفر رسیده است.

طی روزهای اخیر شهرهای مختلف روسیه صحنه اعتراض هزاران شهروند روسی بود که مخالف تهاجم نظامی کشورشان به اوکراین هستند. اما این اعتراضات با سرکوب شدید همراه بوده است.

سازمان اووی‌دی‌اینفو گزارش داد، ۳۱۲۶ نفر که تقریبا نیمی از مجموع بازداشت‌شدگان را تشکیل می‌دهند در مسکو دستگیر شده‌اند و ۲۰۸۴ نفر نیز در سنت پترزبورگ.

مقامات روسیه از مردم خواسته‌اند که در این اعتراضات شرکت نکنند.

اوکراین با استناد به کنوانسیون مبارزه با نسل‌کشی شکایتی را علیه روسیه در دیوان بین‌المللی دادگستری، عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد، ثبت کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت اوکراین این اقدام را شامگاه یکشنبه اعلام کرد و گفت که روسیه به دروغ مدعی شده بود که در مناطق جدا شده لوهانسک و دونتسک نسل‌کشی رخ داده است تا بدین وسیله تهاجم خود به اوکراین را توجیه کند.

اکنون انتظار می‌رود که دادگاه در فرایندی اضطرای اعلام کند «روسیه هیچ مبنای قانونی» برای اقدامات نظامی خود در اوکراین ندارد. تاریخ رسیدگی به این پرونده هنوز تعیین نشده است.

اوکراین در این کیفرخواست روسیه را به «برنامه‌ریزی برای اقدام به نسل‌کشی در اوکراین» و «کشتار تعمدی یا مجروح کردن مردم اوکراین» متهم کرده است. انتظار می‌رود دادگاه دستور به اقدامات فوری برای جلوگیری از نقض حقوق شهروندان اوکراینی بدهد.

سفرای ده‌ها کشور در سازمان ملل متحد روز دوشنبه از پیش‌نویس قطعنامه‌ای که از روسیه می‌خواهد تهاجم خود به اوکراین را متوقف کند، حمایت کردند.

سرگئی کیسلیتسیا، سفیر اوکراین، طی نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «اگر اوکراین نجات پیدا نکند… صلح بین‌المللی نیز نجات نخواهد یافت. توهم نداشته باشید. اگر اوکراین نجات پیدا نکند، تعجب هم نباید بکنید که دموکراسی هم پس از آن از بین برود.»

با ادامه نگرانی‌ها از تهاجم روسیه به اوکراین، هم مجمع عمومی سازمان ملل و هم شورای امنیت این سازمان نشست‌هایی اضطراری برگزار کردند. اما نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۹۳ عضو نخستین نشستی اضطراری این نهاد از سال ۱۹۹۷ به این سو محسوب می‌شود. همچنین شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نیز رای به برگزاری یک جلسه اضطراری داد.

تمام اعضای سازمان ملل در نشست اضطراری مجمع عمومی فرصت صحبت درباره جنگ را خواهند داشت. بیش از ۱۱۰ کشور درخواست صحبت در این نشست کرده‌اند و سخنرانی‌ها نیز تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد یافت. طی روزهای بعد از آن مجمع عمومی درباره قطعنامه‌ای که سفرای اتحادیه اروپا با همکاری اوکراین نوشته‌اند رای‌گیری خواهد کرد و هیچ کشوری حق وتوی آن را ندارد، اما در عین حال قطعنامه لازم الاجرا نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که عبدالله شهید، رئیس مجمع عمومی، نشست روز دوشنبه را با درخواست ایستادن حضار و لحظه‌ای سکوت آغاز کرد. طی سخنرانی‌ها نیز ده‌ها سفیر همکاران خود را به دادن رای مثبت دعوت کردند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۱ مارس ۲۰۲۲