برگزاری تجمعات اعتراضی

دوشنبه ۹ اسفندماه، شماری از کارکنان و بازنشستگاه نیروهای مسلح به همراه خانواده‌های خود، در شهرهای مشهد و شهرکرد در مقابل ساختمان استانداری و در تهران در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، جمعی از معلمان حق التدریسی در مقابل سازمان امور استخدامیِ کشور در تهران، تعدادی از کارگران فصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، در محوطه این شرکت و تنی چند از کارگران شهرداری کوت عبدالله در مقابل استانداری خوزستان واقع در اهواز، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

تجمع این کارکنان در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و عدم رسیدگی به مطالباتشان صورت گرفته است.

تجمع معلمان حق التدریسی در تهران
به گزارش ایلنا، امروز دوشنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۰، جمعی از معلمان حق التدریسی که از شهرهای مختلف کشور به تهران آمده اند، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل سازمان امور استخدامیِ کشور تجمع کردند.

بنابر این گزارش، این معلمان در هفتمین روز از اعتراض خود خواستار صدور حکم استخدامی معلمان حق التدریسی مرحله سوم و چهارم شدند.

برخی از معلمان که از نقاط مختلف کشور به تهران آمده‌اند، می‌گویند: درآمد ما پایین است؛ برخی از معلمان حتی پولِ آمدن به تهران را هم نداشتند و همکاران با کمک هم برایشان پول جمع کردند. به اینجا نیامدیم که چیزی بیش از آنچه حقمان است بگیریم، ما فقط می‌گوییم به وعده‌های خود عمل کنید.

معلمان می‌گویند: گفته شده وزارت آموزش و پرورش از سازمان امور استخدامی خواسته حکم استخدامیِ معلمان مرحله سوم و چهارم را با هم صادر کند اما ظاهرا سازمان امور استخدامی با صدور حکم مرحله چهارمی‌ها مخالفت کرده و فعلا وضعیتِ هر دو گروه بلاتکلیف است.

گفتنی است؛ طبق طرحی با عنوان «تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» که در سال ۸۸ به تصویب رسید، معلمان حق التدریسی بعد از گذراندن دوره‌ای در دانشگاه فرهنگیان باید به استخدام وزارت آموزش و پرورش دربیایند. قرار بود این معلمان در ۴ مرحله وارد دانشگاه شوند و بعد از گذراندن مراحل حکم خود را بگیرند. در حالیکه دو گروه قبلی توانستند حکم استخدامی بگیرند و جذب آموزش و پرورش شوند، حکم استخدامی گروه سوم و چهارم صادر نشده است.

کارگران فصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه
به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، امروز دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰، شماری از کارگران فصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست از کار کشیده و در مقابل این شرکت تجمع کردند.

کارگران نسبت به خودداری این شرکت از بستن قرارداد کاری با آنها معترض هستند.

تجمع کارگران شهرداری کوت عبدالله
به گزارش ایلنا، امروز دوشنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۰، جمعی از کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.
این کارگران می‌گویند: حدود ده روز است که دست از کار کشیده‌ایم. مسئولان کارون جواب ما را نمی‌دهند و ما در این ده روز برای اعتراض به اهواز رفتیم. از فرماندار و استاندار اهواز می‌خواهیم مشکل ما را حل کنند.

کارگران با انتقاد از عملکرد شهرداری و شورای شهر کوت عبدالله گفتند: اگر شهرداری و شورای شهر نمی‌توانند بر عملکرد پیمانکار نظارت کنند و حق و حقوق ما را از آن‌ها بگیرند، پیمانکاران را حذف کنند.

آن‌ها گفتند: تاوانِ کمبود بودجه‌ی شهرداری را کارگران نباید بدهند. هر کارگری کار می‌کند تا حقوق بگیرد، ما کار می‌کنیم اما نه حقوق‌مان را کامل می‌دهند و نه حق بیمه‌ی ما را کامل پرداخت می‌کنند.

به گفته‌ این کارگران؛ مسئولین هیچ اقدامی برای کارگران انجام نمی‌دهند.

گفتنی است؛ کارگران شهرداری کوت عبدالله حقوق برج‌های ۹ و۱۰ و ۱۱ را دریافت نکرده‌اند و حق بیمه‌ آن‌ها نیز برای چند ماه ناقص رد شده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)،  1 مارس ۲۰۲۲