تورم ترکیه به ۵۴ درصد رسید؛ بالاترین رقم در دو دهه گذشته

مرکز آمار ترکیه روز پنج‌شنبه ۱۲ اسفند گزارش داد که نرخ تورم سالانه در ترکیه طی ماه فوریه به ۵۴.۴۴ درصد رسید که بالاترین رقم طی دو دهه گذشته است.

روزنامه «دیلی صباح» ترکیه گزارش داد که با توجه به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، انتظار می‌رود نرخ تورم در ترکیه باز هم افزایش یابد.

ترکیه تقریبا کل نفت و گاز مصرفی خود را وارد می‌کند و طی روزهای گذشته قیمت حامل‌های انرژی در جهان جهش چشمگیری داشته است. ترکیه همچنین واردکننده گندم از اوکراین است که قیمت آن نیز بعد از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به بالاترین رقم طی ۱۴ سال گذشته رسیده است.

قیمت برق و گاز در ترکیه نیز طی سال گذشته ۵۰ درصد و ۲۵ درصد رشد داشت که منجر به دامن زدن به نرخ تورم در کشور شد.

نرخ تورم از پاییز پارسال و با شتاب‌گیری افت ارزش لیر ترکیه افزایش چشمگیری یافته است. اصرار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری کشور به پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی باعث افت هر چه بیشتر ارزش پول ملی شده است.

نرخ دلار از حدود ۷.۵ لیر در سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۳ لیر در هفته‌های گذشته اوج گرفته بود، اما طی روزهای گذشته دوباره مقداری افزایش یافته و به بالای ۱۴ لیر رسید.

صادرات ترکیه در سال گذشته با رشدی ۳۲ درصدی به ۲۲۵ میلیارد دلار رسید، اما واردات کشور نیز یک چهارم رشد داشت و به بالای ۲۷۱ میلیارد دلار رسید. بدین ترتیب، این کشور با تراز منفی ۴۶ میلیارد دلار تجارت خارجی مواجه است که فشار بر ارزش پول ملی را تشدید کرده است.

برگفته ای از سایت اخبار روز،  ۴ مارس ۲۰۲۲