آنتونی بلینکن: تحریم‌ها علیه روسیه و احیای برجام هیچ ربطی به هم ندارند

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه و تلاش‌ها برای احیای برجام موضوعاتی «کاملا متفاوت» هستند و «هیچ ربطی به هم ندارند.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز شنبه گفته بود تحریم‌های غرب علیه مسکو برای برجام «مشکل» ایجاد خواهد کرد و کرملین از آمریکا ضمانتی کتبی می‌خواهد که این تحریم‌ها به همکاری‌های مسکو و تهران در چارچوب توافق هسته‌ای آسیبی نخواهد زد.

آنتونی بلینکن در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌بی‌اس» که روز یکشنبه پخش شد، بار دیگر گفت خروج از توافق برجام «یکی از بدترین اشتباهات‌مان در سال‌های گذشته بود» و احیای آن هم به نفع آمریکا و هم روسیه است.

آقای بلینکن در پاسخ به پرسشی پیرامون چشم‌انداز به ثمر رسیدن مذاکرات جاری در وین، ضمن «نزدیک» خواندن آن گفت «چندین مساله بسیار چالش‌برانگیز» وجود دارند که موفقیت در مذاکرات منوط به حل آنها است.

وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با مساله زندانیان آمریکایی در ایران و نیز فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی علیه آمریکا و متحدانش گفت این مسائل مشروط به مذاکرات و نتایج آنها نیست بلکه واشنگتن هر روز علیه این اقدامات فعال بوده و خواهد بود.

آقای بلینکن تاکید کرد که دولت رئیس جمهوری بایدن با تمام توان در راه آزادی زندانیان آمریکایی که در ایران و سایر نقاط جهان به صورت خودسرانه بازداشت‌ شده‌اند تلاش خواهد کرد.

وی در ادامه افزود واشنگتن از همان ابتدا بسیار واضح اعلام کرده است که به هنگام تهدید آمریکا، متحدان، و شرکایش توسط تهران، «هیچ چیزی درباره توافق، ما را از اقدام علیه ایران باز نخواهد داشت.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامگاه شنبه در بازگشت از سفر به ایران گفته بود آژانس هنوز پرسش‌هایی از مقامات ایرانی دارد و هشدار داده بود اگر جمهوری اسلامی در این زمینه شفاف‌سازی نکند، احیای برجام دشوار خواهد بود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۷ مارس ۲۰۲۲