آخرین اخبار تجاوز روسیه به اوکراین؛ آمریکا می‌گوید روسیه مرتکب جنایات جنگی شده است

وال‌استریت جورنال روز یکشنبه به نقل از مقامات ایالات متحده گزارش داد که روسیه ضمن تشدید حملات خود به اوکراین پیکارجویان باتجربه سوریه‌ای را برای نبردهای شهری استخدام می‌کند.

چهار مقام آمریکایی به این روزنامه گفتند که مسکو طی روزهای اخیر پیکارجویانی را از سوریه استخدام کرده با این هدف که به ارتش روسیه برای تصرف کی‌یف کمک کنند.

به گفته یکی از این مقامات، برخی از پیکارجویان سوری هم‌اکنون در روسیه به‌سرمی‌برند و آماده‌اند تا به جنگ در اوکراین بروند.

مسکو در جریان جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد حمایت کرد و با شورشیان وارد جنگ شد. حکومت سوریه نیز از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حمایت کرده. سوریه همچنین به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت تهاجم مسکو به اوکراین رای مخالف داد.

وزارت خارجه کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته است تراکنش مالی با بانک مرکزی روسیه را قطع کند.

تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در واکنش به تهاجم نظامی آن به اوکراین روز به روز گسترده‌تر می‌شود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تحریم‌ها را به مثابه «اعلان جنگ» دانسته است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، شامگاه یکشنبه اعلام کرد که کنگره این کشور قصد دارد در هفته جاری کمک ۱۰ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کند.

خانم پلوسی همچنین گفت که کنگره در حال بررسی لوایحی برای انزوای اقتصادی بیشتر روسیه است از جمله ممنوعیت واردات نفت و انرژی به ایالات متحده.

دولت جو بایدن تاکنون خواستار تحریم نفتی روسیه نشده است. قیمت بنزین در ایالات متحده طی روزهای اخیر در پی تهاجم روسیه به اوکراین افزایش قابل توجهی داشته است.

نیروهای پلیس روسیه روز یکشنبه هزاران تن دیگر از معترضان به تهاجم نظامی مسکو به اوکراین را دستگیر کردند.

گزارش‌ها حاکی است که اعتراضات روز یکشنبه در سراسر کشور روسیه برگزار شده است. طبق آمار گروه مدافع حقوق بشر اووی‌دی‌-اینفو، بیش از ۴۹۰۰ نفر در دست‌کم ۵۹ شهر مختلف روسیه دستگیر شدند.

ساکنان غیرنظامی شهرک ایرپین در شمال غرب کی‌یف روز یکشنبه به هنگام تخلیه شهر زیر بمباران نیروهای روسیه قرار گرفتند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، آندری دوبچک، فیلم‌بردار، در این ویدیو لحظه فرود آمدن یک بمب را ثبت کرده که به کشته شدن دست‌کم سه نفر از جمله دو کودک منجر شده است.

ارتش روسیه ادعا می‌کند که غیرنظامیان را در اوکراین هدف قرار نمی‌دهد.

قیمت نفت برنت روز یکشنبه به حدود ۱۴۰ دلار برای هر بشکه رسید که بالاترین رقم برای آن از سال ۲۰۰۸ به این سو محسوب می‌شود.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و نگرانی‌ها درباره بازار نفت به افزایش شدید بهای جهانی نفت در روزهای اخیر منجر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نفت خام برنت برای تحویل در ماه مه به قیمت ۱۳۹.۱۳ دلار رسید. این شاخص نفت اروپا در سال ۲۰۰۸ رکوردی را در قیمت به جای گذاشت و آن وقتی بود که به بهای ۱۴۷.۵۰ دلار برای هر بشکه رسید.

سازمان ملل متحد روز یکشنبه ۱۵ اسفند اعلام کرد: تعداد افرادی که پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، از این کشور فرار کرده‌اند به بیش از ۱.۵ میلیون نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سریع‌ترین رشد بحران پناهجویان در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است.

مقامات سازمان ملل انتظار دارند که موج پناهجویان با افزایش حملات ارتش روسیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین، بیشتر شود.

به گفته مرزبانان لهستانی ، بیش از ۹۲۰ هزار نفر طی ۱۰ روز گذشته از اوکراین به لهستان گریخته‌اند.

کشورهای مجارستان، مولداوی، رومانی و اسلواکی نیز شاهد ورود پناهجویان اوکراینی بوده‌اند.


پلتفرم چینی تیک‌تاک از غول‌های شبکه‌های اجتماعی روز یکشنبه اعلام کرد که به منظور حفظ امنیت کارکنان خود و همچنین تبعیت از قوانین جدید روسیه در مورد «خبرهای جعلی»، انتشار کلیه محتواهای ویدیویی از روسیه را به حالت تعلیق در می‌آورد.

همزمان با پیشروی نظامی روسیه در خاک اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه قانونی را امضا کرد که بر اساس آن، انتشار «خبرهای جعلی» درباره ارتش روسیه با مجازات‌هایی چون ۱۵ سال زندان روبه‌رو خواهد شد.

شرکت تیک‌تاک در پیامی توئیتری نوشت: «با توجه به قانون جدید «اخبار جعلی» روسیه، ما چاره‌ای نداریم جز این‌که پخش زنده و محتوای جدید را در سرویس ویدیوی خود به حالت تعلیق درآوریم».

در این رشته‌توئیت تاکید شده است که «این اقدام بر سرویس پیام‌رسانی تیک‌تاک تاثیری نخواهد داشت».

قانونی که روز جمعه به دستور ولادیمیر پوتین تصویب شد، بلافاصله واکنش منتقدان را به دنبال داشت. با وجود این، کرملین از تصویب قانون جدید دفاع کرده و گفته است که روسیه در حال حاضر درگیر «جنگ اطلاعاتی» است و این وضعیت نیازمند مقابله به مثل است.

تیک‌تاک با یک میلیارد کاربر خود در سراسر جهان، انقلابی تازه را در عرصه شبکه‌های اجتماعی رقم زد.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز یکشنبه کاربرد اصطلاح «عملیات ویژه نظامی» از سوی روسیه را فاقد اعتبار دانست و خواستار توقف فوری جنگ در خاک اوکراین شد.

او در سخنرانی هفتگی خود به جمعیت حاضر در میدان سن پیترو گفت: «در اوکراین رودهای خون و اشک جاری است. این فقط یک عملیات نظامی نیست بلکه جنگی است که مرگ، ویرانی و بدبختی به دنبال دارد».

به‌رغم سخنان اخیر پاپ در تقبیح جنگ و خشونت جاری در اوکراین، او تاکنون روسیه را به دلیل تهاجم نظامی مستقیما محکوم نکرده است.

یک روز پس از آغاز تهاجم روسیه، پاپ فرانسیس به سفارت روسیه رفت تا نگرانی خود را شخصا با دیپلمات‌های این کشور در میان بگذارد. رسانه‌ها این اقدام پاپ را خلاف عرف دیپلماتیک و بی‌سابقه توصیف کردند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۷ مارس ۲۰۲۲