کاخ سفید: دستیابی به توافق نزدیک است

کاخ سفید می‌گوید که توافق بر سر احیای برجام نزدیک است و واپسین مراحل، همیشه «دشوار و چالشی» محسوب می‌شود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه ۱۹ اسفند در کنفرانس خبری روزانه خود درباره ارزیابی فرانسه از احتمال بسته شدن پنجره فرصت برای احیای برجام در آینده نزدیک، گفت: «نظر ما این است که به دستیابی به توافق نزدیک هستیم.»

او اضافه کرد: «مدتی است که به دستیابی به آن نزدیک شده‌ایم. ما درباره آن طی چند هفته گذشته، صحبت کرده‌ایم. همچنین همه ما با توجه به تجربه مذاکرات پیشین می‌دانیم که پایان مذاکرات تقریبا همیشه زمانی است که معمولا قسمت‌های دشوار و چالشی مذاکرات رخ می‌دهد.»

خانم ساکی ادامه داد: «ما به این گفت‌وگوهای دیپلماتیک ادامه می‌دهیم. این به نفع همه ما است که پای میز مذاکره بمانیم و این همان چیزی است که برنامه داریم همچنان ادامه دهیم.»

وزارت امور خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که فرصت دستیابی به توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی در حال بسته شدن است.

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، گفت: »ما نگران خطراتی هستیم که تأخیرهای اضافی برای احتمال دستیابی به توافق ایجاد می‌کند. ما به همراه با شرکای اروپایی خود (بریتانیا و آلمان)، از همه طرف‌ها می‌خواهیم که رویکردی مسئولانه داشته باشند و تصمیمات لازم برای انعقاد این توافق را اتخاذ کنند.»

در این حال، مقامات جمهوری اسلامی ایران با متهم کردن آمریکا به «زیاده‌خواهی» و «درخواست‌های توجیه‌ناپذیر» می‌گویند گفت‌وگوهای وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی ایالات متحده «هر ساعت پیچیده‌تر» می‌شود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۱ مارس ۲۰۲۲