اخبار تجاوز روسیه به اوکراین؛ انفجار پی‌درپی در اطراف کی‌یف؛ بمباران بیمارستان تخصصی سرطان

دولت ایتالیا روز شنبه اعلام کرد که قایق تفریحی عظیم آندری مِلنیچِنکو، الیگارش روس، را ضبط کرده است. پلیس مالی ایتالیا ارزش این قایق سفیدرنگِ غول‌آسا به نام «سای آ» را ۵۳۰ میلیون یورو عنوان کرده و نوشته است که قایق در بندر تریِست ضبط شده است.

در گزارش‌ها آمده است که ملنیچنکو ثروت خود را از راه سرمایه‌گذاری در صنایع ذغال سنگ و کود شیمیایی به دست آورده است.

این دست‌کم سومین قایق تفریحی عظیم متعلق به الیگارش‌های روس است که در دو هفته گذشته توسط دولت‌های اروپایی ضبط شده‌اند.

الیگارش‌ها اَبَرثروتمندانی هستند که پول خود را از راه نفوذ سیاسی‌شان در کرملین به دست آورده‌اند و با ولادیمیر پوتین رابطه‌ای نزدیک دارند.

معاون نخست وزیر اوکراین روز شنبه اعلام کرد که چند کریدور امن از جمله از شهر جنوبی ماریوپل برای تخلیه غیرنظامیان باز خواهد بود.

به گفته این مقام، برنامه دولت اوکراین تخلیه چند شهر و روستا در منطقه کی‌یف و سومی است.

ایرینا وِرِشچوک ابراز امیدواری کرده است که روسیه به وظیفه خود برای حفظ آتش‌بس به منظور تخلیه شهرها عمل کند.

در حالی که روسیه بمباران مناطق اطراف کی‌یف، پایتخت، را از سر گرفته است، مقامات اوکراینی تاکید می‌کنند که برای ادامه جنگ «آماده‌ایم».

این مقام‌ها در عین حال درباره یک «تراژدی غیرقابل تصور» هشدار می‌دهند.

شهر کی‌یف و حومه صبح شنبه شاهد بمباران بی‌وقفه از سوی روسیه و صدای ممتد آژیر خطر بوده که در سراسر منطقه طنین می‌اندازد.

در همین حال به گزارش گاردین تصاویر ماهواره‌ای از شرکت مکسار نشان می‌دهد که چندین خانه و ساختمان بزرگ صبح شنبه در آتش می‌سوزند، و توپخانه ارتش روسیه شهرک‌های واقع در شمال غربی کی‌یف را هدف گرفته است.

خبرگزاری بلومبرگ روز شنبه نوشت که تنها در دو هفته‌ای که از تهاجم روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد، روسیه بیش از ۳۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی خود را از دست داده است.

این خبرگزاری در ادامه پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۲۲ تا ۹ درصد کاهش یابد.

در پی حمله روسیه به اوکراین، مسکو هدف یکی از گسترده‌ترین رژیم‌های تحریمی دنیا قرار گرفته و با کوچ بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا از خاک خود روبه‌رو بوده است.

وزارت خارجه بریتانیا روز جمعه، ۲۰ اسفند، اعلام کرد ۳۸۶ نماینده دومای روسیه را به دلیل حمایت از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین تحریم می‌کند.

این تحریم‌ها شامل مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر این افراد به بریتانیا خواهد بود.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «وزیر خارجه لیز تراس امروز ۳۸۶ نماینده دوما، مجلس سفلی پارلمان روسیه، را به دلیل حمایت از مناطق جداشده اوکراینی لوهانسک و دونتسک تحریم کرد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) اعلام کرد، کشورش استقلال دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را به رسمیت می‌شناسد.

پیشتر آمریکا و اتحادیه اروپا نیز در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی علیه نظام مالی، مقام‌های کرملین و دومای روسیه وضع کرده‌اند.

یک انبار مهمات در منطقه کی‌یف در آتش می‌سوزد.

یک رسانه اوکراینی روز شنبه به نقل از پلیس منطقه خبر داد که این آتش‌سوزی در پی حمله روسیه با شش موشک آغاز شده است.

این انبار مهمات در واسیلکیف در یک فرودگاه نظامی قرار دارد.

همزمان گزارش شده است که در اثر بمباران بی‌امان روسیه دو انبار سوخت نیز در نزدیکی شهر کی‌یف آتش گرفته است.

یک انبار مواد غذایی نیز در روستایی در نزدیکی کی‌یف هدف موشک قرار گرفته و دچار حریق شده است.

«موسسه مطالعه جنگ»، اندیشکده‌ مستقر در آمریکا، در گزارش جدید خود نوشت که نیروی زمینی روسیه، پس از حملات ناکام هفته گذشته برای محاصره کی‌یف، روز جمعه برای تدارکات و آمادگی مجدد متوقف شده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای روسیه در اطراف خارکیف هم «به نظر می‌رسد» پیشرفت چندانی نداشته‌ و دچار رکود شده‌اند، و پیشروی آنها از کریمه به سمت میکولائف و زاپوریژیا هم قابل توجه نبوده است.

این موسسه همچنین از گزارش‌هایی می‌گوید مبنی بر این که ولادیمیر پوتین در هفته گذشته دستور اخراج چند ژنرال و بازداشت چندین مامور اف‌اس‌بی، سازمان امنیت روسیه، را صادر کرده است.

در هفته گذشته بسیاری از تحلیل‌گران غربی بر محاسبات اشتباه آقای پوتین در ورود به جنگ با کشور همسایه بر اساس اطلاعات غلط و ارزیابی‌های کارشناسی‌نشده تاکید کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۱۲ مارس ۲۰۲۲