اخبار تجاوز روسیه به اوکراین؛ روسیه مسجد ماریوپل، پناهگاه غیرنظامیان مسلمان، را بمباران کرد

ستاد ارتش منطقه لِویو در غرب اوکراین می‌گوید روس‌ها به یک پادگان اوکراینی در نزدیکی مرز لهستان حمله هوایی کرده‌اند.

این ستاد گفت که «اشغالگران به مرکز بین‌المللی حفظ صلح و امنیت حمله هوایی انجام دادند و طبق اطلاعات اولیه، هشت موشک به این محل شلیک کرده‌اند.» این مرکز کمتر از ۲۵ کیلومتر از مرز لهستان فاصله دارد.

منابع نظامی اوکراین نگفته‌اند که آیا پادگان یا مرکز یادشده مورد اصابت قرار گرفته است یا خیر. این منابع گفته‌اند که جزئیات را بعداً منتشر خواهند کرد.

دستگاه اطلاعاتی اوکراین روز شنبه نیروهای روسیه را متهم کرد به یک کاروان که در حال خارج کردن زنان و کودکان از دهکده‌ای در نزدیکی کی‌یف بود، آتش گشوده و هفت نفر از جمله یک کودک را کشته‌اند.

این نهاد اطلاعاتی که زیرمجموعه وزارت دفاع اوکراین است، ابتدا گفته بود که این کاروان از «مسیر سبزی» که با توافق روسیه شکل گرفته بود، دهکده را ترک کرده است، اما سپس در بیانیه‌ای گفت که در واقع این اتفاق نیفتاده و کاروان مورد اشاره به‌طور مستقل دهکده را ترک کرده بود.

بیانیه دستگاه اطلاعاتی اوکراین ادامه می‌دهد: «این کاری بسیار خطرناک است چرا که نیروهای اشغال‌گر بی‌رحمانه مردم غیرنظامی را از بین می‌برند. ما از همه شهروندانی که در خطر هستند می‌خواهیم که اطلاعات مربوط به مسیرهای خروج را پی‌گیری کنند و تنها از مسیرهای امن استفاده کنند.»

اوکراین روسیه را متهم کرده که مانع خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری شده و به توافق آتش‌بس برای خروج آنها پایبند نمانده و به شهروندان غیرنظامی شلیک می‌کند.

بانک مرکزی روسیه دستور داده است که بازار بورس این کشور برای یک هفته دیگر تعطیل باشد.

با سقوط ۳۵ درصدی شاخص بورس مسکو در روز حمله نظامی این کشور به اوکراین در ۵ اسفند و اعلام تحریم‌های شدید غرب و هم‌پیمانان آنها، دولت روسیه بازار بورس را از ۶ اسفند تعطیل کرده است.

انتظار می‌رود با سقوط چشمگیر ارزش روبل و تحریم‌های گسترده غرب، به محض احیای فعالیت بازار بورس، شاخص‌ها به شدت سقوط کنند و خریداران سهام بخش اعظمی از دارایی‌های خود را از دست بدهند.

دولت روسیه همچنین بر نقل و انتقالات ارزهای خارجی محدودیت‌های چشمگیری وضع کرده است تا جلو خروج ارز، خصوصا دلار از این کشور گرفته شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه گفت بازار بورس روسیه به محض آغاز به کار دوباره «منفجر و منحل» خواهد شد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، و اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، به طور جداگانه با روسای جمهور روسیه و اوکراین به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

این دو مقام ارشد اروپایی در روزهای اخیر برای برقراری آتش‌بس در اوکراین، تلاش‌های دیپلماتیک خود را تشدید کرده‌اند.

امانوئل ماکرون همچنین از ولادیمیر پوتین خواسته است محاصره شهر ماریوپل را پایان دهد تا امکان تامین نیازهای اولیه و غذا برای غیرنظامیانی که در این شهر گرفتار شده‌اند، فراهم شود.

شهر ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین است و نیروهای روسیه امروز برخی از مناطق حومه این شهر را تصرف کرده‌اند. تشدید درگیری‌ها باعث شده است که امکان تخلیه غیرنظامیان وجود نداشته باشد.

مقام‌های اوکراین می‌گویند در طول ۱۷ روزی که از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد، دست‌کم ۷۹ کودک کشته و حدود ۱۰۰ کودک نیز زخمی شده‌اند.

دفتر دادستانی اوکراین در این باره گفته است که این آمار متعلق به شهرهایی خارکیف، حومه کی‌یف، خرسون، دونتسک و سومی‌ بوده‌اند و احتمالا تعداد قربانیان بیشتر از آمار فعلی است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز شنبه اعلام کرد که مسکو در پی «متحمل شدن سنگین‌ترین خسارات در دهه‌های اخیر»، در صدد اعزام نیروهای جدید به اوکراین است.

آقای زلنسکی همچنین گفت که با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، صحبت کرده است تا روسیه را وادار به آزادسازی شهردار ربوده شده شهر ملیتوپل کنند.

بنا بر اعلام مقام‌های اوکراینی، ایوان فدوروف، شهردار ملیتوپل، روز جمعه به دست نیروهای نظامی ربوده شده است.

رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی روز شنبه که از تلویزیون پخش شد، روسیه را به پایبندی به توافق آتش‌بس موقت فراخواند تا امکان تخلیه غیرنظامیان از شهر تحت تصرف ماریوپل فراهم شود.

رئیس ستاد مشترک ارتش بلاروس روز شنبه گزارش اوکراین از قصد این کشور همسایه برای ورود به جنگ به طرفداری از روسیه را تکذیب کرد.

به گفته این مقام نظامی، تنها پنج گردان از نیروهای ارتش بلاروس به مرز فرستاده شده‌اند تا جای نیروهای فعلی را بگیرند.

در دو هفته گذشته نیروهای روسیه از خاک بلاروس نیز برای پیشروی در خاک اوکراین استفاده کرده‌اند.

گزارش اُرلا گوئرین، خبرنگار بی‌بی‌سی ورلد، از خط مقدم جبهه در اوکراین، شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت.

مردان اوکراینی در گفت‌وگو با این خبرنگار سختی دوری از خانه و خانواده خود را شرح می‌دهند و به گریه می‌افتند:

روزنامه واشینگتن پست روز شنبه خبر داد که آمریکا در پی تسریع رساندن سلاح‌های پیشرفته‌تر به ارتش اوکراین است.

به نوشته این روزنامه، آمریکا قصد دارد با کمک متحدان اروپایی خود سامانه‌های دفاع هوایی «پیشرفته‌تر» و سلاح‌های دیگر به اوکراین برساند.

روسیه تهدید کرده است که کاروان تسلیحات خارجی در خاک اوکراین را «هدف مشروع» به حساب خواهد آورد.

معاون وزیر خارجه روسیه روز شنبه خبر داد که کرملین به کاخ سفید هشدار داده است که کاروان‌های تسلیحات خارجی برای کمک به ارتش اوکراین را «برای نیروهای مسلح روسیه هدفی مشروع» تلقی می‌کند.

پیشتر ینس استولتنبرگ، مدیرکل ناتو، هشدار داده است که هر گونه حمله به خطوط تدارکاتی کشورهای متحد تنها به «تشدید خطرناک» جنگ دامن خواهد زد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۱۳ مارس ۲۰۲۲