اخبار تجاوز روسیه به اوکراین؛ آمریکا به چین درباره کمک به روسیه هشدار داد

همزمان با آغاز چهارمین هفتۀ جنگ اوکراین، سازمان ملل هشدار داد که تداوم درگیری‌های خونین باعث خواهد شد که بخش قابل توجهی از این کشور دچار فقری گسترده شود.

درپی حمله روسیه به اوکراین که در ۲۴ فوریه آغاز شد، تا کنون بیش از ۳ میلیون اوکراینی مجبور به ترک خانه‌های خود و تن دادن به آوارگی شده‌اند و بمباران‌های گسترده مناطق مسکونی نیز هزاران کشته یا زخمی برجای گذاشته است.

بسیاری از کشورها حملات گسترده روسیه به مناطق مسکونی اوکراین را «جنایت جنگی» توصیف کرده‌اند و بر همین اساس نیز بریتانیا اعلام کرد که با هدف کمک به این کشور، تسلیحات ضد هوایی و پرسنل نظامی بیشتری به لهستان می‌فرستد.

در آنسوی جبهه نبرد نیز ولادیمیر پویتن، رئیس جمهوری روسیه طی سخنرانی جدیدی که از تلویزیون این کشور پخش شد، روس‌هایی را که از این جنگ حمایت نمی‌کنند «خائن» خطاب کرد و گفت: «ما همیشه قادر خواهیم بود که وطن‌پرستان واقعی را تفاله‌ها و خائنان تشخیص دهیم.»

کرملین همچنین از ایالات متحده به دلیل سخنان اخیر جو بایدن که پوتین را «جنایتکار جنگی» خوانده بود، بشدت انتقاد کرد.

آخرین اخبار و تحولات مرتبط با حملۀ روسیه به اوکراین در روز جمعه ۱۸ مارس را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در گفتگو با شی جین‌پینگ، همتای چینی خود، درباره «نتایج و پیامدهای پشتیبانی مادی» پکن از مسکو در بحبوحه «حمله وحشیانه» روسیه به شهرهای اوکراین و غیرنظامیان این کشور هشدار داد.

بر پایه بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید، در این گفتگوی ویدیویی که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید، دو رهبر تمایل خود را برای «باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی» اعلام کردند.

روسیه شورای اروپا را متهم کرد که ابزار «روس‌هراسی» در خدمت غربی‌هاست و تأکید کرد که «نصیحت بروکسل» برای رعایت حقوق بشر را نمی‌پذیرد.

شورای اروپا روز چهارشنبه رسماً عضویت روسیه را لغو کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه درباره این اقدام شورای اروپا گفت: «این نهاد به دلیل فعالیت مبتنی بر روس‌هراسی غرب، علت وجودی خود را از دست داده است. شورای اروپا با ترجیح منافع بلوک غرب به اهداف قانونی خود، به ابزار مطیع اتحادیه اروپا، ناتو و حامیان اقماری آنها بدل شده است.»

وزارت بازرگانی آمریکا حدود ۱۰۰ هواپیمای روسی از جمله هواپیمای رومن آبراموویچ، بازرگان و الیگارش سرشناس روس و نیز بوئینگ‌های شرکت روسی آئروفلوت که اخیرا تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را نقض کرده‌اند، در لیست سیاه قرار داده است.

آمریکا هواپیماهای ساخت این کشور یا ساخته شده با حداقل ۲۵ درصد از قطعات این کشور را از ورود به روسیه بدون مجوز ویژه منع کرده است.

این وزارتخانه با این حال گفته از ۲ مارس ۲۰۲۲، بر اساس اطلاعات در دسترس عموم، تعدادی پرواز تجاری و خصوصی از کشورهای ثالث به روسیه را شناسایی کرده که همه آنها تحت مالکیت، کنترل، یا اجاره روسیه یا اتباع روسی بوده‌اند.

این وزارتخانه با انتشار سیاهه کامل این هواپیماها در یک بیانیه مطبوعاتی گفته است آنها دیگر نمی‌توانند از سوخت‌گیری، تعمیر و نگهداری، ارائه قطعات یدکی یا خدمات بهره‌مند شوند.
جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا گفت: «ما با انتشار این سیاهه به جهان هشدار می‌دهیم که اجازه نخواهیم داد شرکت‌ها و الیگارش‌های روسی و بلاروسی بدون مجازات با نقض قوانین ما سفر کنند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه در تماس تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود، اوکراین را به انجام «جنایت‌های جنگی متعدد» متهم کرد و اطمینان داد که نیروهای تحت رهبری مسکو «هر کاری ممکن» انجام می‌دهند تا غیرنظامیان را هدف قرار ندهند.

کاخ کرملین با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که در این تماس، «توجه (مخاطب پوتین) به جنایات جنگی متعددی که روزانه توسط نیروهای امنیتی و ملی‌گرایان اوکراینی انجام می‌شود، جلب شد.»

پوتین به ویژه به «حملات موشکی و توپخانه‌ای گسترده (اوکراین) به شهرهای دونباس»، منطقه روسی‌زبان شرق اوکراین که تا حدی توسط جدایی‌طلبان طرفدار روسیه تحت حمایت مسکو کنترل می‌شود، اشاره کرد.

رئیس جمهور روسیه همچنین اطمینان داده که نیروهای مسلح این کشور «تمام تلاش خود را برای حفظ جان غیرنظامیان به ویژه با ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای خروج امن آنها انجام می‌دهند.»

دو رهبر همچنین در این تماس «پیشنهاد فرانسه» درباره مذاکرات در حال انجام بین مسکو و کی‌یف را مورد بحث قرار دادند. کرملین جزئیات دیگری در این زمینه نداده است.

امانوئل ماکرون نیز در این گفتگو که یک ساعت و ده دقیقه به طول انجامید، «نگرانی شدید» خود را از وضعیت ماریوپل که توسط ارتش روسیه بمباران شده ابراز کرد و خواستار «رفع محاصره» این شهر شد.
وی بار دیگر خواستار «برقراری فوری آتش‌بس» در اوکراین شد.

رئیس جمهوری فرانسه در این گفتگو همچنین درباره «وخامت اوضاع، ادامه حملاتی که سبب آسیب دیدن غیرنظامیان می‌شود و رعایت نکردن قوانین بشردوستانه» در شرایطی که مذاکرات بین هیئت‌های روس و اوکراینی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده صحبت کرد.

رئیس هیئت روسیه در مذاکرات با اوکراین روز جمعه اعلام کرد که مواضع دو کشور در مورد وضعیت بی‌طرفی اوکراین به هم نزدیک‌تر شده و در موضوع غیرنظامی کردن اوکراین نیز پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

ولادیمیر مدینسکی گفت: «موضوع بی‌طرفی اوکراین و عدم عضویت این کشور در ناتو یکی از نکات کلیدی مذاکرات است، این نقطه‌ای است که طرف‌ها مواضع خود را تا حد امکان به آن نزدیک کرده‌اند».

با این حال، او به وجود «خرده اختلاف‌هایی» در مورد «تضمین‌های امنیتی» درخواست شده توسط از سوی اوکراین اشاره کرد. وی گفت که توافق در مورد غیرنظامی‌سازی اوکراین ۵۰،۵۰ بوده اما او نمی‌تواند جزئیات مذاکرات را فاش کند.

شورای شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین روز جمعه در نخستین گزارش خود از حمله روسیه به ساختمان تئاتر این شهر که صدها نفر از شهروندان در آن پناه گرفته بودند، اعلام کرد بمباران این ساختمان تلفات جانی نداشته است.

شورای شهر ماریوپل با این حال در تلگرام نوشت که در این رویداد یک نفر «به شدت» زخمی شده است.

سوئیس روز جمعه اعلام کرد به سیاست تحریمی جدید اتحادیه اروپا مبنی بر توقف فروش کالاهای لوکس به روسیه به دلیل عاملیت این کشور در حمله به اوکراین، پیوسته است.

دولت سوئیس، کشوری که به ویژه به تولید و صادرات ساعت شناخته می‌شود، گفته ممکن است برخی شرکت‌ها از این تحریم زیان سنگینی ببینند.

روز سه‌شنبه اتحادیه اروپا با مجموعه چهارم اقدامات علیه روسیه، تحریم‌های جاری را به کالاهای لوکس تعمیم داد و اکنون شورای فدرال سوئیس نیز می‌گوید به نوبه خود همین تصمیم را عملی خواهد کرد.

سوئیس به‌رغم بی‌طرفی سنتی در سیاست جهانی، در پایان فوریه خود را با تحریم‌های اتحادیه اروپا هماهنگ کرد.

دولت فدرال سوئیس با اعلام این که تحریم‌های جدید «در روزهای آینده» اجرایی خواهد شد، همچنین خاطرنشان کرده که ممنوعیت صادرات اقلام لوکس «تنها بر بخش کوچکی از صادرات جهانی سوئیس تأثیر می‌گذارد».

صنعت ساعت، سومین صادرات سوئیس را تکیل می‌دهد، اما پیش از این محصول، ماشین‌آلات و تجهیزات دارویی و الکتریکی با اختلاف، بیشترین صادرات این کشور هستند.
روسیه هفدهمین بازار صادراتی تولیدکنندگان ساعت سوئیسی است. طبق آمار فدراسیون ساعت سوئیس، در سال ۲۰۲۱ صادرات به روسیه بالغ بر ۲۶۰ میلیون فرانک سوئیس (۲۵۲ میلیون یورو) بوده که این مقدار حدود ۱.۱ درصد از کل صادرات ساعت سوئیس را تشکیل می‌دهد.

با این حال، صادرات تنها نشانه فروش ساعت نیست و شامل فروش به دوستداران ثروتمند ساعت‌های لوکس نمی‌شود زیرا بخشی از خریدها در سفرهای توریستی انجام می‌شود. روس‌های ثروتمند از جمله علاقه‌مندان بزرگ ساعت در دنیا هستند، به طوری که خود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مرتباً با مارک‌های معتبر سوئیسی روی مچ دستش عکس می‌گیرد.

حتی قبل از تحریم‌ها، چندین برند بزرگ سوئیسی مانند «رولکس» پیشتاز شده و صادرات خود به روسیه را متوقف کرده بودند.

شش کشور غربی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه پیش از برگزاری دهمین نشست این شورا از زمان حمله روسیه به اوکراین، استفاده مسکو از این نهاد برای انتشار «اخبار نادرست» و «تبلیغات» را محکوم کردند.

در بیانیه مشترک آمریکا، فرانسه، بریتانیا، نروژ، آلبانی و ایرلند که لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل آن را خواند، این کشورها ادعای روسیه برای تشکیل جلسه در رابطه وجود سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین را «دروغ» خواندند.

آنها در بیانیه خود گفته‌اند که روسیه با این «دروغ‌ها» تنها یک هدف دارد: «منحرف کردن اذهان از مسئولیت روسیه در این جنگ و فاجعه انسانی که مسبب آن بوده است».

شورای امنیت پیش از این در هفته گذشته جلسه مشابهی را به درخواست روسیه برگزار کرده بود.

در نشست جدید، ایالات متحده بار دیگر تاکید کرد که «اوکراین برنامه تسلیحات بیولوژیکی ندارد».

سفیر آمریکا گفت: «ما همچنان معتقدیم این امکان وجود دارد که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از عوامل شیمیایی یا بیولوژیکی علیه مردم اوکراین باشد.»

ایزومی ناکامیتسو، نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح، این بار نیز مانند هفته گذشته تاکید کرد که دفتر او هیچ گونه احباری از وجود برنامه سلاح بیولوژیکی در اوکراین ندارد و بنابراین هیچ مأموریتی نیز برای تحقیق در مورد آنها داده نشده است.

شی جین‌پینگ در جریان گفتگو درباره جنگ اوکراین به همتای آمریکایی خود گفت: «چین و ایالات متحده مسئولیت کمک به دستیابی به صلح جهانی را دارند.»

بر پایه گزارش تلویزیون چین، شی به بایدن گفت: «بحران اوکراین چیزی نیست که ما بخواهیم شاهد آن باشیم.»

رئیس جمهوری چین که کشورش به همراه آمریکا دو اقتصاد برتر جهان و دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، همچنین گفت: «این بر عهده ماست که نه تنها روابط چین و آمریکا را در مسیر درست هدایت کنیم، بلکه مسئولیت‌های بین‌المللی خود را نیز به دوش کشیده و برای برقراری صلح و آرامش در جهان تلاش کنیم.»

پکن از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده و ناتو را مسئول این درگیری می‌داند.

سربازان اوکراینی کشته شده در تهاجم ارتش روسیه به ایرپین در نزدیکی کی‌یف
بر اساس گزارش کوتاهی که از شبکه تلویزیونی چینی سی‌سی‌تی‌وی پخش شد، رئیس جمهور چین گفته است که «روابط بین کشورها نباید تا حد رویارویی مسلحانه پیش رود».
او به همتای آمریکایی خود گفت: «تضاد به نفع هیچ کس نیست. صلح و امنیت کالایی است که جامعه بین‌المللی باید در قلب خود داشته باشد.»

قرار بود بایدن در این گفتگو از رئیس جمهوری چین بخواهد موضع خود را در برابر جنگ روسیه در اوکراین مشخص کند. هنوز از محتوای سخنان بایدن در این گفتگو خبری منتشر نشده است، اما کاخ سفید اعلام کرد این گفتگوی دوساعته، در حدود ساعت ۱۵ به وقت گرینویچ به پایان رسیده است.

ریاست مجلس ملی اوکراین روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور قرار است روز چهارشنبه ساعت ۱۵ به صورت زنده از طریق ویدئو در برابر نمایندگان مجلس ملی فرانسه سخنرانی کند.

در این بیانیه آمده است: «وضعیت جنگی که بر مردم اوکراین تحمیل شده، به همه مردم اروپا و مجامع پارلمانی آنها مربوط می‌شود».

زلنسکی پیش از این ویدیویی برای نمایندگان پارلمان‌های اروپا، بریتانیا و کانادا، و نیز کنگره آمریکا و بوندستاگ آلمان صحبت کرده است. او روز یکشنبه نیز قرار است برای نمایندگان مجلس اسرائیل سخنرانی کند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۹ مارس ۲۰۲۲