فرمانده سنتکام: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات خاورمیانه است

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده با هشدار نسبت به سرمایه‌گذاری گسترده ایران در زمینه موشکی، جمهوری اسلامی را بزرگترین تهدید برای ثبات خاورمیانه نامید.

کِنِت مکنزی روز جمعه ۲۷ اسفند در آخرین نشست مطبوعاتی‌اش با خبرنگاران، گفت جمهوری اسلامی با تجهیز تسلیحات، حمایت و هدایت گروه‌های نیابتی درگیر با فعالیت‌های تروریستی در کل منطقه، دولت‌های محلی را تضعیف و منافع خود را پیش می‌برد.

او که به زودی بازنشسته می‌شود، تاکید کرد که ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، فعالیت‌های جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن را برای جلوگیری از ضربه زدن به منافع آمریکا، زیر نظر دارد.

اظهارات این مقام ارشد نظامی آمریکا یک روز بعد از اصابت چهار موشک به مناطق اطراف پایگاه هوایی «بلد» مطرح شده است. پایگاه بلد در شمال بغداد میزبان پیمانکاران آمریکایی و جت‌های جنگنده عراقی است.

هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما گروه‌های مسلحی که از سوی ایران حمایت می‌شوند، پیش از این مسئولیت حملات مشابه را برعهده گرفته‌اند.

ژنرال مکنزی روز گذشته نیز طی سخنرانی در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا اعلام کرد ایران سه هزار فروند انواع موشک بالستیک دارد که برد برخی از آنها به اسرائیل می‌رسد.

وی گفت برد هیچ کدام از موشک‌های ایران فعلا به اروپا نمی‌رسد، اما حکومت ایران طی ۵ تا ۷ سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در برنامه موشکی خود انجام داده و برد و دقت این موشک‌ها بصورت چشمگیری افزایش یافته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۱۹ مارس ۲۰۲۲