اخبار تجاوز روسیه به اوکراین؛ روسیه در حال پیشروی در ماریوپل است، مقامات محلی درخواست کمک کردند

در حالی که تجاوز نظامی روسیه به اوکراین وارد چهارمین هفته خود می‌شود، به نظر می‌رسد پیشروی نیروهای روسیه در جبهه‌های شرق، شمال و جنوب به کندی ادامه دارد. رئیس جمهوری اوکراین با هشدار به مسکو، خواستار برگزاری فوری مذاکرات صلح شده است.

آخرین اخبار و تحولات مرتبط با حملۀ روسیه به اوکراین در روز شنبه ۱۹ مارس را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

نیروهای روسیه روز شنبه به سمت شهر بندری ماریوپل که در محاصره قرار گرفته بود پیشروی کردند. در صورتی که ماریوپل سقوط کند، این موضوع یک پیشروی بزرگ در میدان نبرد برای روس‌ها محسوب می‌شود.

میخائیل ورشنین، افسر پلیس ماریوپل در ویدئویی گفت: «بچه‌ها و افراد مسن در حال مرگ هستند. شهر ویران و از روی زمین محو شده است.»

نیروهای روسیه پیش از این راه ماریوپل از دریای آزوف را قطع کرده‌اند و سقوط این شهر می‌تواند، کریمه را که روسیه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد، به مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو در شرق مرتبط کند.

وادیم دنیسنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین روز شنبه گفت که نیروهای اوکراین و روسیه در اطراف کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل درگیر شده‌اند. وی افزود که یکی از بزرگترین کارخانه‌های فولاد اروپا در حال نابودی است.
شورای شهر ماریوپل نیز مدعی شده است که سربازان روس چندین هزار نفر از ساکنان شهر را که اکثرا زنان و کودکان بوده‌اند به اجبار به روسیه منتقل کرده‌اند.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین گفت که این کشور در چند روز آینده محموله جدیدی از تسلیحات آمریکایی از جمله موشک‌های جاولین و استینگر را دریافت خواهد کرد.
متحدان اوکراین محموله‌های تسلیحاتی مختلفی را برای تقویت ارتش این کشور در برابر تهاجم روسیه تحویل داده‌اند. روسیه از انتقال چنین تسلیحاتی به اوکراین از سوی کشورهای عضو ناتو انتقاد کرده است.

تصویر ماهواره‌ای که روز شنبه منتشر شد، تئاتر ماریوپل را نشان می‌دهد که در حمله هوایی روسیه تخریب شده است.
این تصویر از سوی ماکسار تکنولوژی گرفته شده است و آسیب‌های قابل توجه ساختمان و اطراف آن را نشان می‌دهد.
صدها نفر در ساختمان و زیر زمین آن در زمان حمله هوایی پناه گرفته بودند.
دست‌کم ۱۳۰ نفر جان سالم به در بردند اما بیم آن می‌رود که صدها نفر دیگر همچنان زیر آوار محبوس باشند.

آژانس فضایی روسیه روز شنبه گزارش برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه فضانوردان روس در حمایت از اوکراین لباس‌های زرد با حاشیه آبی را برای ورود به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب کردند، رد کرد.
سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکوسموس) در کانال تلگرامی خود گفت: «گاهی اوقات رنگ زرد فقط زرد است.»
این نهاد اضافه کرد: «لباس‌های پروازهای فضانوردان جدید روسیه به رنگ نشان دانشگاه فنی دولتی باومان مسکو ساخته شده‌اند جایی که هر سه فضانورد از آن فارغ التحصیل شده‌اند.»
دیمیتری روزگوزین، مدیرکل روسکوسموس در کانال تلگرامی خود نوشت که فضانوردان روس هیچ همدردی با ملی‌گرایان اوکراینی ندارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از دولت سوئیس خواست تا حساب‌های بانکی همه الیگارش‌های روسیه را مسدود کند.
زلنسکی که روز شنبه از طریق پخش زنده با هزاران معترض ضد جنگ در شهر برن سوئیس صحبت کرد، گفت: «در بانک‌های شما سرمایه افرادی است که این جنگ را به راه انداخته‌اند. خوب است که این امتیازات را از آن‌ها بگیریم.»
سخنرانی زلنسکی در یک صفحه نمایش بزرگ پخش شد و سخنان او به آلمانی ترجمه می‌شد. هنگامی که او خواستار مسدود شدن حساب‌های الیگارشی شد، مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

ریاست جمهوری اوکراین روز شنبه از چین خواست تا در محکومیت روسیه در اوکراین به غرب بپیوندد.
میخائیلو پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری در توییتی نوشت: «چین می‌توان بخش مهمی از نظام امنیتی جهانی باشد، اگر تصمیم درستی برای حمایت از ائتلاف کشورهای متمدن و محکوم کردن بربریت روسیه اتخاذ کند.»

سه فضانورد روس با لباس‌هایی به رنگ زرد و آبی که با پرچم اوکراین همخوانی دارد، وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند.

این افراد نخستین افرادی هستند که از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ماه گذشته وارد این ایستگاه فضایی می‌شوند.

ویدئویی از یکی از فضانوردان که از زمان آماده شدن کپسول برای لنگر انداختن به ایستگاه فضایی گرفته شده است، او را نشان می‌دهد که لباس پرواز آبی به تن دارد. مشخص نیست که تغییر لباس‌ آن‌ها به یونیفورم‌های زرد رنگ چه پیامی را ارسال می‌کند.

زمانی که فضانوردان تازه وارد توانستند با خانواده‌های خود در زمین صحبت کنند از یکی از آن‌ها درباره لباس‌های زرد پرواز سوال شد.
او گفت که هر فضانورد لباس‌های پرواز خود را انتخاب می‌کند تا همه یکسان نباشند.

این سه فضانورد روس به دو فضانورد روس دیگر، چهار آمریکایی و یک آلمانی در ایستگاه فضایی پیوستند.

سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که بیش از ۳.۳ میلیون پناهجو از اوکراین از زمان تهاجم روسیه گریخته‌اند در حالی که تقریبا ۶.۵ میلیون نفر نیز در داخل کشور آواره شده‌اند.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در گزارش روزانه خود اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در تاریخ ۲۴ فوریه ۳ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۶۹۲ اوکراینی کشور را ترک کرده‌اند.
فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: «مردم به فرار خود ادامه می‌دهند زیرا از بمب، حملات هوایی و تخریب بی‌رویه می‌ترسند.»
او افزود: «کمک کردن حیاتی است اما نمی‌تواند به ترس پایان دهد. تنها توقف جنگ می‌تواند این کار را انجام دهد.»

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت که ولادیمیر پوتین در حمله به اوکراین مرتکب «اشتباه فاجعه‌بار» شده است.

وی در سخنرانی نشست حزب محافظه‌کار گفت که کشورش در کنار مردم اوکراین خواهد بود.

وی افزود: «با هر روزی که مقاومت قهرمانه اوکراین ادامه پیدا می‌کند، مشخص می‌شود که پوتین اشتباه فاجعه‌باری را مرتکب شده است.

جانسون با رد این موضوع که دلیل تهاجم نگرانی درباره پیوستن اوکراین به ناتو بوده است گفت: «او از اوکراین می‌ترسید، زیر در اوکراین رسانه‌های آزاد دارند، در اوکراین انتخابات آزاد دارند و این کشور به سمت آزادی و دموکراسی و بازارهای باز پیش می‌رفت. او از نمونه اوکراین می‌ترسید. از سرزنش ضمنی خود می‌ترسید.»

نیروهای روسیه در ۲۴ ساعت گذشته هشت شهر و روستا در شرق منطقه دونتسک را با بمباران هوایی، موشکی و توپخانه سنگین هدف قرار داده‌اند.

پلیس اوکراین در بیانیه‌ای در تلگرام اعلام کرد که دست‌کم ۳۷ ساختمان مسکونی و تاسیسات زیربنایی آسیب دیده است. طبق این گزارش در پی این حملات، ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

ارتش روسیه شهرهای ماریوپل، آودیوکا، کراماتورسک، پوکروفسک، نووسلیدیوکا، ورخنوتورتسکه، کریمکا و استپنه را هدف قرار داد.
در بیانیه پلیس اوکراین اضافه شده است از جمله مکان‌های غیرنظامی که روسیه تخریب کرد، خانه‌های چند طبقه و شخصی، مدرسه، مهدکودک، موزه، مرکز خرید و ساختمان‌های اداری است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۰ مارس ۲۰۲۲