کاهش «۵۰ درصدی» خریدهای شب عید ؛ فروشندگان: کالا هست، خریدار نیست

اتحادیه‌ها و صنوف مختلف مرتبط با «فروش نوروزی» و «خریدهای شب عید» ایران،‌ از کاهش محسوس مراجعه مردم برای تهیه مایحتاج سنتی مرتبط با نوروز خبر می‌دهند.

رییس اتحادیه بارفروشان با اعلام «کاهش ۵۰ درصدی خرید میوه شب عید» گفته است: «آخرین جمعه سال ۱۴۰۰ جزو معدود جمعه‌های پایان سال است که میدان اصلی میوه و تره‌بار تعطیل نکرد و به کار خود ادامه داد اما با این وجود از ۱۷ هزار تن بار ورودی به میدان حدود ۵ هزار تن آن در میدان اصلی باقی مانده و خریدار ندارد.»

مصطفی دارایی‌نژاد با بیان اینکه «اتحادیه بارفروشان از ۱۳ اسفند اقدام به عرضه میوه شب عید با قیمت مناسب کرده» می‌افزاید: «کمبود هیچ قلم میوه در میدان اصلی میوه و تره‌بار وجود ندارد.»

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار نیز رو گذشته با اشاره به «کاهش تولید خشکبار در سال ۱۴۰۰» گفته بود: «در سال جاری ۶۰ درصد تولید خشکبار کاهش پیدا کرد و همین مسئله بر نرخ آن تاثیر مستقیم گذاشت. باید بگویم اگر تقاضا برای خرید خشکبار مانند سال گذشته بود، با کمبود شدید خشکبار در بازار مواجه می‌شدیم.»

مصطفی احمدی در ادامه متذکر شده بود: « از آنجایی‌که میزان فروش خشکبار ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد (با کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت خشکبار) با کمبود خشکبار در بازار روبه‌رو نشدیم.»

خبرگزاری «ایسنا» شانزدهم اسفندماه در ارتباط با وضعیت بازار پوشاک ایران در آستانه نوروز ۱۴۰۱ نوشته بود: «گزارش‌ها از بازار این کالا در ایران، از کاهش شدید تقاضا در این حوزه حکایت دارد؛ تا جایی که بسیاری از دست‌اندرکاران این صنعت معتقدند در آستانه سال‌ نو، پوشاک از اولویت خرید مردم خارج شده است.»

وب‌سایت خبری «تجارت‌نیوز» نیز ۱۸ اسفندماه نوشت: «بازار پوشاک کساد است. حتی شب عید هم نتوانست این بازار را تکان دهد. چرا که به دنبال تامین مایحتاج اساسی و افزایش لجام‌گسیخته قیمت لباس، مردم قدرت خرید پوشاک را از دست داده‌اند. فعالان صنفی می‌گویند که بیشتر مردم به خرید از دست‌فروشان و لباس دست دوم روی آورده‌اند.»

میوه، آجیل و پوشاک از جمله مهمترین خریدهای خانوارهای ایرانی در اسفندماه و هفته‌های پایانی هر سال است، خریدهایی که به گفته فروشندگان و گزارش رسانه‌های ایران، با کاهش شدید به دلیل پایین آمدن توان خرید عمومی، افزایش پی در پی قیمت‌ها و بی‌ثباتی بازار مواجه شده است.

رئیس دولت ایران در نیمه اسفندماه هم گفته بود: «دولت امکانات کافی برای ریشه کن کردن فقر مطلق را دارد و با یک کار جهادی و یک برنامه‌ریزی مناسب، می‌توانیم به نتیجه برسیم.»

افزایش «فقر مطلق» در ایران؛ بهزیستی: «یک میلیون خانوار» دیگر نیازمند مستمری هستند
ابراهیم رئیسی اعلام کرد که «فقر مطلق زیبنده نظام ارزشی ما نیست و قطعا به همت بخش‌های مختلف این مهم می‌شود در همین سال ۱۴۰۰ برطرف شود» و وعده ریشه‌کنی «فقر مطلق» در ایران را تا پایان امسال داد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۰ مارس ۲۰۲۲