کاخ سفید: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، فشار بر ایران را افزایش خواهیم داد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید ایالات متحده به مذاکره برای احیای برجام ادامه می‌دهد؛ اما اگر تلاش‌های دیپلماتیک به جایی نرسد، در همکاری با متحدان خود فشار بر جمهوری اسلامی ایران را افزایش خواهد داد.

به گزارش رویترز، جیک سالیوان روز جمعه در مسیر سفر به لهستان همراه جو بایدن در هواپیمای ریاست‌جمهوری ایالات متحده، به خبرنگاران گفت که در برخی مسائل لازم برای بازگشت واشنگتن به برجام پیشرفت قابل‌توجهی حاصل شده است.

مذاکرات احیای برجام در آستانه دستیابی به توافق بود که روسیه در آخرین لحظه، درخواست‌هایی را از آمریکا مطرح کرد مبنی بر اینکه تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو به دلیل تهاجم به اوکراین بر روابط اقتصادی روسیه و ایران اثر نگذارد.

مقام‌های ایالات متحده در ارزیابی خود از احیای برجام محتاط بوده‌اند. سالیوان روز جمعه گفت: «هنوز مسائلی باقی مانده است. هنوز کارهایی هست که باید انجام شود. ما هنوز به دنبال رسیدن به نتیجه از راه دیپلماسی و جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران‌ایم؛ ولی البته اگر دیپلماسی به جایی نرسد، در همکاری نزدیک با متحدان بین‌المللی خود فشار بر ایران را افزایش خواهیم داد.»

از سویی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز روز جمعه در نشستی خبری در بیروت، گفت: «اگر ایالات متحده عمل‌گرا باشد، در مدت کوتاهی می‌توان به توافق رسید.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۶ مارس ۲۰۲۲