اخبار تجاوز روروسیه به اوکراین؛ بلینکن: آمریکا به دنبال تغییر رژیم در روسیه و هیچ کشور دیگری نیست

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در دیدارش از لهستان بر سر جنگ اوکراین، ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را «قصاب» و رهبری خواند که نمی‌بایست در قدرت بماند. وی گفت: «محض رضای خدا، این مرد دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند.»

کاخ سفید به دنبال این اظهارات بایدن، سخنان رئیس جمهوری آمریکا را اصلاح کرد و توضیح داد که منظور وی «تغییر رژیم» در روسیه نبوده بلکه استفاده از زور و قدرت توسط پوتین علیه همسایگان بوده است.

همزمان نبرد بین ارتش روسیه و اوکراین شنبه‌شب در شمال غرب حومه کی‌یف ادامه یافت. فرمانده ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه در شمال غرب پایتخت تجمع کرده‌اند.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در روز یکشنبه ۲۷ مارس را در این گزارش دنبال کنید.

وزیر خارجه آمریکا که به اسرائیل سفر کرده در واکنش به سخنان جوبایدن در لهستان که گفته بود «پوتین نمی‌تواند در قدرت باقی بماند» گفت همانطور که بارها از ما شنیده‌اید، ما استراتژی تغییر رژیم در روسیه و هیچ کشور دیگری را دنبال نمی‌کنیم. این بر مردم کشورهاست که چنین تصمیمی بگیرند و اکنون ملت روسیه تصمیم‌گیرنده اصلی است.

آنتونی بلینکن گفت:‌ «فکر می‌کنم رئیس جمهور و کاخ سفید که شب گذشته بیانیه داده خیلی ساده منظورشان این بود که رئیس جمهور پوتین نمی‌تواند با جنگ‌افروزی و همچنین تجاوز به اوکراین یا هر جای دیگر به‌دنبال کسب قدرت باشد.»

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه حمله موشکی به اهدافی در حومه لویو و کی‌یف را تایید کرد. مسکو می‌گوید با موشک، مخازن سوخت نیروهای نظامی اوکراین را هدف قرار داده است. حمله موشکی به لویو در غرب اوکراین و در نزدیکی مرز لهستان زمانی روی داد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در این کشور حضور داشت.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۲۷ مارس ۲۰۲۲