هفت علامت آلرژی بهاری را نادیده نگیرید

هفت علامت آلرژی بهاری را نادیده نگیرید، لکه‌های سفید روی ناخن‌ها چه معنایی دارند؟ ۴ دلیل درد شکم بعد از غذا خوردن، بهترین زمان‌ها برای نوشیدن آب.

پایان فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا مانند دیدن نوری در انتهای تونل است، اما هوای گرم‌تر، آلرژی‌های بهاری و علائم آزاردهنده آن را نیز به‌ همراه دارد.

به‌گزارش نشریه پزشکی Prevention درختان جوانه‌زده، گل‌ها و علف‌های هرز، گرده‌ها را به هوا می‌فرستند و باعث آبریزش بینی و خارش چشم برای بسیاری از ما می‌شوند. علاوه‌ بر‌این علائم کلاسیک، علائم دیگر آلرژی بهاری می‌توانند تا تابستان ادامه داشته باشند.

اما قبل از اینکه علائم خود را درمان کنید، باید به دنبال شناخت علائم باشید. در ادامه، پزشکان شایع‌ترین و گیج‌کننده‌ترین علائم آلرژی بهاری را توضیح می‌دهند:

عطسه
خیلی از شما وقتی در بهار بیرون از خانه هستید، نمی‌توانید پنج دقیقه را بدون عطسه سپری کنید. اگر مطمئن نیستید که با آلرژی یا سرماخوردگی، آنفلوانزا یا کووید ۱۹ سر و کار دارید، این را به خاطر داشته باشید: آلرژی باعث تب، بدن درد یا خستگی شدید ناشی از ویروس نمی‌شود.

سرفه یا گلودرد
آلرژی‌های بهاری اغلب باعث ترشحات پشت حلق می‌شوند؛ ترشحات آزاردهنده مخاط از سینوس‌ها به گلو. ترشحات مداوم می‌تواند باعث سرفه یا حتی گلودرد شود.

خارش چشم
بیشتر علائم آلرژی توسط هیستامین‌ها ایجاد می‌شود. هیستامین‌ها مواد شیمیایی هستند که توسط ماست‌سل‌ها (تنظیم‌کننده‌های اصلی سیستم ایمنی) در بدن و آنهم هنگام مشاهده مهاجمی مانند گرده درختان آزاد می‌شوند. هیستامین‌ها می‌توانند باعث تورم و التهاب در چشم‌ها شوند.

سردرد
مبتلایان به آلرژی اغلب دچار سردرد می‌شوند. به نظر می‌رسد افزایش التهاب و گرفتگی بینی به دنبال واکنش بدن نسبت به عامل آلرژی‌‌زا، برخی اعصاب صورت را تحریک می‌‌کند و مجموع این عوامل حتی به سردرد میگرنی ختم می‌شود.

پوست خشک و خارش‌دار
اگر پوست شما در طول بهار بسیار خشک و خارش‌دار می‌شود، می‌تواند به‌دلیل بثورات پوستی به نام درماتیت آتوپیک که به نام اگزما نیز شناخته می‌شود، باشد و می‌تواند زمانی ایجاد شود که یک آلرژن باعث التهاب و تحریک پوست شود.

گرفتگی و خارش گوش
هیچ‌چیز روی صورت شما (یا در واقع کناره‌های صورت) از آلرژی‌های بهاری در امان نیست. علاوه بر سوزش چشم و گرفتگی بینی، گوش‌ها نیز ممکن است خارش و گرفتگی داشته باشند. این عارضه می‌تواند ناشی از احتقان باشد.

واکنش‌های عجیب به میوه‌ها
عجیب به نظر می‌رسد، اما بله، خوردن میوه می‌تواند علائم آلرژی بهاری را ایجاد کند و همراه با خارش گوش یا تورم و کهیر در اطراف دهان باشد. برخی از میوه‌ها ساختار شیمیایی مشابه گرده گیاهان دارند. خبر خوب این است که می‌توانید با پختن این میوه‌ها، واکنش‌های آلرژیک را از بین ببرید. جالب است بدانید که گرده درخت غان (توس) در سیب، بادام، هویج، کرفس، گیلاس، فندق، کیوی، هلو، گلابی، آلو وجود دارد. گرده علف در کرفس، خربزه، پرتقال، هلو، گوجه فرنگی و گرده ابروسیا در موز، خیار، خربزه، تخمه آفتابگردان، کدو سبز وجود دارد.
لکه‌های سفید روی ناخن‌های دست یا پا، به نام لوکونیشیا، می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند؛ از ضربه زدن ساده به ناخن گرفته تا مشکلات جدی‌تر. به‌گزارش نشریه “ریدرز دایجست” خوشبختانه، این لکه‌ها به‌ندرت نشان‌دهنده ابتلا به بیماری‌های جدی هستند.

در اینجا شایع‌ترین دلایل لکه‌های سفید روی ناخن‌های دست (یا ناخن‌های پا)، آورده شده است.

ضربه به ناخن
اگر ناخن خود را به چیزی زده‌اید، ممکن است لکه‌های سفید ناشی از ضربه به ناخن ایجاد شده باشد. علاوه‌بر‌این، اگر به پایه محل شکل‌گیری ناخن آسیب وارد شود، می‌تواند این اتفاق بیفتد. در این حالت ممکن است مدتی طول بکشد تا لکه‌ها از بین بروند، زیرا ناخن‌ها به کندی رشد می‌کنند.

مانیکور و ناخن مصنوعی
ممکن است یک واکنش آلرژیک به چیزی موضعی روی انگشتان، از لاک ناخن گرفته تا ناخن‌های مصنوعی باعث بروز لکه‌های سفید ناخن‌ها شود.

پسوریازیسیا اگزما
ناخن‌های شما در واقع نوعی پوست هستند. بنابراین برخی از شرایطی که می‌توانند روی پوست تأثیر بگذارند، می‌توانند روی ناخن‌ها نیز اثر کنند. پسوریازیس و اگزما بیماری‌های پوستی هستند که با خارش، بثورات و قرمزی مشخص می‌شوند. اینها می‌توانند در ناخن‌ها و همچنین پوست ظاهر و در نتیجه باعث سفید شدن ناخن‌ها شوند.

قارچ
اگر مدتی را در حمام باشگاه، استخر یا مکان مرطوب دیگری گذرانده‌اید، ممکن است با قارچ ناخن، به‌ویژه روی ناخن‌های پا مواجه شده باشید. درمان‌های خوراکی، موضعی، لیزر و جراحی می‌تواند به درمان مشکل قارچ ناخن کمک کند.

کمبود ویتامین و مواد معدنی
ممکن است مادربزرگ‌تان به شما گفته باشد که این لکه‌های سفید به این دلیل است که شما کمبود کلسیم دارید و باید شیر بیشتری بنوشید. پزشکان و محققان در مورد درست یا نادرست بودن این ادعا اختلاف نظر دارند. برخی می‌‌گویند کمبود ویتامین و مواد معدنی می‌تواند علت باشد، در حالی که برخی دیگر می‌گویند این یک افسانه است.

بیماری‌های جدی‌تر
به‌ ندرت، لکه‌های سفید می‌توانند نشانه یک بیماری جدی‌تر مانند بیماری خودایمنی، بیماری قلبی یا نارسایی کلیه باشند. با‌ این‌حال، اگر لکه‌های سفید همراه با علائم جدی دیگر دارید، باید فورا مورد ارزیابی قرار بگیرید. این علائم شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه، تپش قلب و تورم مچ پا است.

عوارض جانبی دارویی
لکه‌های سفید روی ناخن‌ها می‌تواند یکی از عوارض جانبی کمتر شناخته‌شده برخی داروها باشد: داروهای گوگرد مانند برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها که برای درمان عفونت‌های پوستی و سایر عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شوند، داروهای ضد آرتریت مانند سلکوکسیب، داروهای دیابت مانند گلیمپراید (آماریل) و گلیبورید، سولفاسالازین برای درمان بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و آرتریت روماتوئید.
۴ دلیل درد شکم بعد از غذا خوردن

در بیشتر موارد زمانی که فرد به‌شدت گرسنه است، دچار درد معده می‌شود. این درد در ناحیه شکم طبیعی است و بعد از خوردن غذا از بین می‌رود.

به‌گزارش Times Of India اما برای برخی، دقیقا برعکس است. معده آنها بعد از خوردن غذا شروع به درد می‌کند. درد معده گاه‌به‌گاه بعد از خوردن یک بشقاب پر از وعده غذایی طبیعی است. فقط در صورتی موضوعی نگران‌کننده می‌شود که به یک درد روزمره تبدیل گردد:

غذا خوردن خیلی سریع
یکی از دلایل معده درد می‌تواند سریع غذا خوردن باشد. وقتی غذای خود را خیلی سریع می‌بلعید، هوای اضافی را همراه غذا وارد معده می‌کنید. این امر باعث نفخ و گاز می‌شود و شکم شما بزرگ به نظر می‌رسد. علاوه‌بر‌این، سریع غذا خوردن می‌تواند بدن شما را از جذب مواد مغذی نیز محروم کند.

سوء هاضمه
مصرف زیاد قهوه، الکل، غذاهای تند و … می‌تواند منجر به سوء‌هاضمه شود. این بدان معناست که این غذاها هضم غذا و تبدیل آن به گلوکز را برای بدن دشوارتر می‌کنند. در نتیجه ممکن است احساس نفخ و حالت تهوع داشته باشید. برخی از افراد به دلیل برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند سندرم درد اپی‌گاستر (EPS) که شایع‌ترین منشا درد دور ناف و روده است و سندرم پریشانی پس از غذا (PDS) از مشکل سوء‌هاضمه رنج می‌برند.

سنگ کیسه صفرا
سنگ کیسه صفرا به رسوبات کوچک، سخت و کریستال مانندی گفته می‌شود که در کیسه صفرا یا مجرای صفرا ایجاد می‌شوند. کریستال‌ها ممکن است به‌دلیل کلسترول بیش از حد در صفرا، عملکرد غیر‌طبیعی کیسه صفرا یا به دلایل دیگر شروع به رسوب کنند. این سنگ‌های صفراوی ممکن است بعد از صرف غذا باعث درد شوند، به‌خصوص اگر غذای شما پرچرب باشد. درد کیسه صفرا همچنین می‌تواند منجر به التهاب شود و ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد.

عدم تحمل غذایی
گرفتگی معده، اسهال و استفراغ نیز از نشانه‌های عدم تحمل غذایی هستند. عدم تحمل غذایی یک وضعیت سلامتی است که در آن بدن قادر به هضم برخی از مواد غذایی نیست. بنابراین، هنگامی که چنین غذاهایی مصرف می‌شوند، بدن واکنشی را ایجاد می‌کند که باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات مربوط به معده می‌شود. این عارضه، یک وضعیت پزشکی جدی است و نیاز به مراقبت پزشکی مناسب دارد.

بهترین زمان‌ها برای نوشیدن آب

پزشکان به‌طور‌کلی توصیه می‌کنند که مردان حداقل ۱۳ فنجان و زنان ۹ فنجان در طول روز آب بنوشند. به‌گزارش Everyday Health صرف‌نظر از این که بدن برای هیدراتاسیون به آب نیاز دارد، باید بدانید که نوشیدن آب یک کار هوشمندانه است و شما باید بدانید که چه زمان‌هایی برای نوشیدن آب مناسب هستند:

صبح‌ها،یک تا دو فنجان آب بنوشید
به‌ جای‌ اینکه قهوه را با چشمان خواب‌آلود امتحان کنید، ابتدا یک تا دو فنجان آب بنوشید. در صورت مصرف دارو در صبح، آن را حتما با آب ببلعید. نوشیدن آب بخصوص آب گرم در صبح و دو ساعت قبل از وعده صبحانه، حرکات روده را نرم‌تر کرده و سموم را از بدن دفع می‌کند.

یک لیوان آب، قبل از غذا بنوشید
آب ممکن است در مدیریت وزن نقش داشته باشد. نوشیدن یک فنجان آب قبل از غذا می‌تواند به شما کمک کند احساس سیری بیشتری داشته باشید و از پرخوری جلوگیری کنید. مطالعات نشان داده‌اند که اغلب، احساس گرسنگی ناشی از تشنگی است و بلافاصله بعد از نوشیدن یک لیوان آب، احساس گرسنگی کاذب از بین می‌رود. نوشیدن آب سرد حتی بهتر است. یک مطالعه کوچک نشان داده افرادی که دو فنجان آب سرد با دمای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد می‌نوشند، در مقایسه با کسانی که آب گرم مصرف می‌کنند، غذای کمتری می‌خورند.

یک لیوان آب بعد از وعده غذایی بنوشید
نوشیدن آب همراه با غذا به هضم غذا کمک می‌کند. نوشیدن آب در کنار غذاهای پر فیبر بسیار مهم است. بنابراین اگر بشقاب خود را با غذاهای گیاهی پر می‌کنید، آب نیز بنوشید.

به‌جای قهوه، برای رفع کسالت ظهر، آب بنوشید
کسالت ظهرها، بسیاری از مردم را وادار می‌کند تا قهوه بنوشند، اما این انتخاب نوشیدنی می‌تواند خواب شما را مختل کند. به‌جای روی‌ آوردن به این راه‌حل اشتباه، به علت اصلی کسالت ظهرگاهی که ممکن است کم‌آبی بدن باشد، رسیدگی کنید. کم‌آبی بدن می‌تواند باعث عصبانیت، کسالت، سردرگمی و افسردگی شود.

وقتی سردرد دارید، آب بنوشید
سردرد می‌تواند نشانه کم‌آبی بدن باشد. علاوه‌بر‌این، می‌تواند حملات میگرنی را نیز تحریک کند. برای مبتلایان به میگرن، افزایش مصرف آب ممکن است به کاهش شدت، دفعات و مدت میگرن کمک کند.

قبل از خواب یک یا دو جرعه آب بنوشید
نگران این نباشید که باید نیمه‌شب از خواب بیدار شوید تا به دستشویی بروید. شب‌ها یک لیوان آب به بالین خود بیاورید. نوشیدن آب پیش از خواب، زمان کافی را برای سم‌زدایی و تمیز شدن بدن انسان از آنها مهیا می‌سازد. روده‌‌ها، عضلات و حتی پوست از این خاصیت سم‌زدایی در بدن منتفع می‌شوند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۳۰ مارس ۲۰۲۲