جنگ اوکراین؛ زلنسکی: جنگ با روسیه در نقطه عطف قرار دارد

با این حال بمباران روسیه در مناطق اطراف کی‌یف و شهر شمالی چرنیهیف و تشدید حملات در نقاط دیگر اوکراین امیدها برای پیشرفت مذاکرات و پایان دادن به جنگ را تضعیف کرده است.

از سوی دیگر حملات هوایی روسیه به بسیاری از مراکز مسکونی، پناهگاه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها نگرانی‌ها از رخ دادن فاجعه انسانی در اوکراین را افزایش داده است.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در روز پنجشنبه ۳۱ مارس را در این گزارش دنبال کنید.

مقام‌های اوکراینی می‌گویند با نیروهای روس بر سر ایجاد یک کریدور تخلیه غیرنظامیان در شهر بندری محاصره شده ماریوپل به توافق رسیده‌اند. 

ایرینا ورشچوک معاون نخست‌وزیر اوکراین در بیانیه‌ای در این خصوص ضمن تایید این مطلب افزود: «طرف اوکراینی از طریق کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پیامی دریافت کرد که بر اساس آن روسیه اعلام کرده آمادگی دارد یک کریدور بشردوستانه از ماریوپل از طریق شهر بردیانسک ایجاد کند.»

ورشچوک ادامه داد که قرار است ۴۵ اتوبوس برای این منظور ارسال شود. مقام‌های اوکراینی می‌گویند حدود ۹۰ درصد ساختمان‌های این شهر پس از هفته‌های بمباران شدید نیروهای روسی یا غیر قابل سکونت شده یا شدیدا آسیب دیده است. 

یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول می‌گوید، تحریم‌های مالی اعمال‌شده علیه روسیه تهدیدی برای کاهش تدریجی سلطه دلار آمریکا است و می‌تواند منجر به چندپاره‌تر شدن نظام پولی بین‌المللی شود.

گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین المللی پول، به فایننشال تایمز گفت: «دلار حتی در چشم انداز بد بینانه هم ارز اصلی جهانی باقی خواهد ماند، اما تکه تکه شدن در سطح کوچکتر سناریویی کاملا محتمل است.»

او گفت که این جنگ همچنین به پذیرش مالی دیجیتال، از ارزهای رمزپایه گرفته تا استیبل کوین ها و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی کمک می‌کند.

مقام‌های هندی در حال بررسی مکانیسمی هستند که بر اساس آن تجارت با روسیه بر اساس پرداخت روبل- روپیه فعال خواهد شد. بر این اساس دهلی نو و مسکو می‌توانند به رغم تحریم‌ها تجارت میان خود را ادامه دهند. کارشناسان می‌گویند مکانیزم پرداخت جدید می‌تواند راه را برای واردات نفت ارزان‌تر به هند هموار کند و فرصت‌هایی را برای فعالین صنعتی در هند در بخش‌های مختلف هموار سازد. 

ولودومیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین می‌گوید جنگ با روسیه در نقطه عطف قرار دارد و کی‌یف به تسلیحات نیاز مبرمی دارد. 

آقای زلنسکی در سخنرانی شبانه ویدویی خود با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشورش به شدت به تانک‌ها، هواپیماها و سیستم‌های هوایی نیاز دارد خطاب به آمریکا و کشورهای غربی گفت: «اگر ما واقعا برای آزادی و دفاع از دموکراسی با هم می‌جنگیم پس حق داریم در این مقطع حساس درخواست کمک داشته باشیم.»

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۳۱ مارس ۲۰۲۲