جنگ اوکراین؛ حمله هلیکوپتری به انبار نفت در خاک روسیه؛ مسکو کی‌یف را متهم کرد

با گذشت بیش از پنج هفته از آغاز حملات نظامی روسیه به اوکراین قرار است امروز اول آوریل (۱۲ فروردین) مذاکرات مستقیم میان نمایندگان مسکو و کی یف عمدتا در مورد کریدور بشردوستانه ماریوپل از سر گرفته شود. این در حالیست که جوبایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته که نسبت به نیت پوتین در استفاده از راه حل دیپلماتیک «بدبین» است. کاخ سفید ادعا می کند که اطلاعات نادرستی از جبهه های جنگ به دست پوتین می رسد و او حتی برخی از مقامات خود را حبس خانگی کرده است. همزمان طرف روسی در پاسخ به درخواست پاریس و برلین با آغاز به‌کار یک کریدور بشردوستانه از ماریوپل به سمت زاپاروژیه موافقت کرده است.

ولادیمیر پوتین اعلام کرده که از امروز خریداران گاز روسیه باید بهای آن را به روبل پرداخت کنند؛ تقاضایی که ظاهرا با مخالفت آلمان و فرانسه، دو قدرت اول اتحادیه اروپا مواجه شده و آینده مبادلات انرژی اروپا و روسیه را در هاله ای از ابهام فرو برده است. گفته می شود برلین و پاریس در حال بررسی بدترین حالت ممکن و قطع احتمالی خرید گاز از روسیه هستند.

این در حالیست که به دستور بایدن آمریکا دستکم طی شش ماه آینده روزی یک میلیون بشکه نفت وارد بازار خواهد کرد تا از رشد تصاعدی قیمت سوخت جلوگیری کند.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در روز جمعه ۱ آوریل را در این گزارش دنبال کنید.

دیدار همزمان وزرای خارجه روسیه و بریتانیا در یک روز از هند
لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا و سرگئی لاوروف، همتای روسی او در حالی از هند دیدن می کنند که هر دو طرف به دنبال تقویت روابط با دهلی هستند.

خانم تراس از دهلی می خواهد تا با کاهش وابستگی خود به مسکو، با سایر کشورهای دموکراتیک برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین همکاری کند.

از طرفی وزیر خارجه روسیه از هند می خواهد که تحریم‌های غرب را دور بزند و نفت و گاز روسیه را بیشتر بخرد.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفت که بریتانیا می‌خواهد شاهد تحریم‌های قوی‌تر علیه روسیه باشد.

اما آقای لاوروف از سفر خود برای ایجاد روابط تجاری نزدیکتر با هند باهدف کاهش تأثیر تحریم‌های اعمال شده بر مسکو استفاده می کند. در اوایل ماه جاری، هند با واردات سه میلیون بشکه نفت روسیه موافقت کرد.

هند در رای گیری سازمان ملل علیه حمله روسیه به اوکراین رای ممتنع داده و آن را محکوم نکرده و گفته است که گفت و گو و دیپلماسی تنها راه پیش رو است.

حمله هلیکوپتری کی‌یف به یک انبار نفت در روسیه
یک مقام روسیه روز جمعه اوکراین را به انجام حمله هلیکوپتری به یک «انبار نفت» در شهر بلگورود در غرب روسیه، در حدود ۴۰ کیلومتری مرز اوکراین متهم کرد.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگورود در حساب تلگرامی خود گفت: حمله هوایی دو بالگرد ارتش اوکراین منجر به آتش سوزی در یک انبار نفت در خاک روسیه شده است.

وی در پیامی دیگر از تلاش آتش نشانان برای اطفای حریق و مصدومیت دو نفر از کارکنان انبار خبر داد.

شرکت نفتی روس‌نفت مالک این محل، به خبرگزاری‌های روسی گفت که کارکنان خود را به محل دیگری منتقل کرده است.

بلگورود حدود ۸۰ کیلومتری شمال خارکیف قرار دارد که از زمان شروع تهاجم کرملین مورد حمله نیروهای روسی قرار گرفته است.

رئیس پارلمان اروپا در راه کی‌یف
روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در حساب توئیتری خود نوشته در راه پایتخت اوکراین است. اطلاعات بیشتری از نحوه و زمان سفر خانم متسولا منتشر نشده است.

رئیس پارلمان اروپا با انتقاد از سیاست سانسور منتقدان تجاوز نظامی روسیه گفته بود تاکتیک ودلایمیر پوتین، منع سخنان آزاد و تحریف واقعیت است.

روسیه روز گذشته بسیاری از مقامات عالیرتبه اتحادیه اروپا و اکثر نمایندگان پارلمان اروپا را تحریم کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طرف اوکراین مطلع شده که نیروهای روسیه از چرنوبیل خارج شده‌اند. آژانس همچنین اضافه کرده که هم اینک کنترل نیروگاه هسته‌ای به کارکنان اوکراینی واگذار شده است و نیروی خارجی‌ای در سایت مستقر نیست.

نیروهای روسیه در همان روزهای آغازین حمله به اوکراین کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را در دست گرفته بودند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۱ آوریل ۲۰۲۲