جنایت جنگی در اوکراین: آناتولی فدوروک» شهردار بوچا نیز اعلام کرده است که بیش از ۳۰۰ نفر از ساکنان این شهر کشته شده‌اند.

پیام زلنسکی خطاب به مادران سربازان روس
زلنسکی در پیام ویدئویی خشم‌آگین امشبش به زبان روسی گفت:
«می‌خواهم مادر هر سرباز روس، اجساد مردم بوچا، ایرپین، هوستومِل را ببیند. آنها چه کار کردند؟ چرا کشته شدند؟ مردی که سوار دوچرخه‌اش از کوچه رد می‌شد، چه کرد که‌ کشته شد؟ برای چه مردم عادی غیرنظامی را در یک شهر عادی غیرنظامی تا دم مرگ شکنجه کردند؟ چرا گوشوار زنان را از گوش‌هایشان کندند و خودشان را خفه کردند؟ چطور توانستند زنان را جلو چشم فرزندان‌شان تجاوز کنند و بکشند؛ بعد از مرگ‌شان هم به اجسادشان بی‌احترامی کنند؟ چرا اجساد را زیر چرخ تانک‌هایشان گرفتند؟ شهر اوکراینی بوچا با روسیه چه کرده بود؟ چطور چنین کاری ممکن شد؟
مادران روسیه! حتی اگر چپاولگر پرورانده‌اید، چطور آنها به جلاد تبدیل شدند؟ حتماً می‌دانستید که درون بچه‌هایتان چه می‌گذرد. حتماً پی برده بودید آنها از هر آنچه انسانی‌ است، بی‌بهره‌اند؛ روح انسانی ندارند. آنها آگاهانه و با کمال میل می‌کشند. می‌خواهم که همهٔ رهبران فدراسیون روسیه ببینند که دستورهایشان چگونه اجرا می‌شود. چنین دستورهایی و چنین اجرایی. با مسئولیت جمعی. برای این کشتارها، شکنجه‌ها، دست‌های کنده‌شده با انفجار که روی کوچه‌ها ریخته. برای گلوله‌هایی که پشت سر آدمانِ دست‌بسته شلیک شد. دولت روسیه، یعنی همین. این سیمای شماست».

زلنسکی روسیه را به «نسل‌کشی» متهم کرد
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ارتش روسیه را به ارتکاب “نسل کشی” در بوچا و دیگر شهرهای اوکراین متهم کرد.
آقای زلنسکی این سخنان را در حالی بیان کرد که دادستان کل اوکراین اعلام کرد تاکنون ۴۱۰ جسد در این منطقه پیدا شده است. دادستان کل اوکراین گفت که دفتر او در حال بررسی احتمال وقوع “جنایت جنگی” است.
رئیس جمهور اوکراین هم در گفتگویی با شبکه خبری سی بی سی آمریکا گفت اقدامات روسیه با تعریف نسل کشی مطابقت دارد: یعنی حذف کل مردم.
آقای زلنسکی گفت اوکراین بیش از یکصد ملیت دارد و این جنگ با هدف نابودی همه آنهاست.
او همچنین از اینکه در اروپای قرن ۲۱ “شکنجه” یک ملت اتفاق می‌افتد، ابراز شگفتی کرد.

  • آنتونیو گوتِرِش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواهان تحقیقات مستقل کشتار در شهر بوچا در حومهٔ کیف اوکراین شده. تصاویر اجساد بسیاری در خیابان‌های بوچا که برخی دست‌هایشان از پشت بسته بود، منتشر شده. گوترش نوشته: «از دیدن تصاویر غیرنظامیان کشته‌شده در بوچای اوکراین عمیقاً تکان خوردم. مهم است که تحقیقاتی مستقل راه را برای پاسخگویی مؤثر هموار کند». کمیسریای حقوق بشر سازمان ملل هم در بیانیهٔ خود این احتمال را مطرح کرده که روسیه مرتکب جنایات جنگی شده.
  • ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت اگر فنلاند بخواهد، به‌زودی عضو پیمان اتلانتیک شمالی خواهد شد. گفت تصمیم با مردم فنلاند است. افزود عضویت فنلاند در ناتو را روسیه انتظار ندارد و مسکو تلاش کرده فنلاند را بترساند که اگر به ناتو بپیوندد دچار پیامدهایی خواهد شد.
  • شارل میشل رییس شورای اروپا امروز در صفحه توئیتر خود نوشت که از تصاویر “جنایات” رخ داده توسط ارتش روسیه در منطقه آزاد شده بوچا در نزدیکی کی‌یف متاثر شده است. وی اشاره کرد که اتحادیه اروپا به اوکراین و سازمان های غیر دولتی در جمع آوری شواهد برای پیگرد قانونی در دادگاه های بین المللی کمک می‌کند. میشل در انتهای پیام خود از تحریم های بیشتر اتحادیه اروپا و حمایت این بلوک از اوکراین خبر داد.
  • اولاف شولتس، صدراعظم آلمان کشتار در شهر بوچا در حومه کی‌یف را “جنایت ارتش روسیه” خواند و خواستار تحقیق همه‌جانبه در باره آن شد. او گفت، ابعاد این “جنایت” باید “با جدیت” پیگیری و روشن شود. شولتس افزود که سازمان‌های بین‌المللی مانند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ باید به این مناطق دسترسی یابند و عاملان و آمران امر پاسخگو شوند. شولتس شهرک بوچا در حومه کی‌یف را “خیابان‌هایی پوشیده از اجساد” و گروه‌هایی خواند که “نیمی از بدنشان زیر خاک بوده است”. او تأکید کرد که “قتل غیرنظامیان جنایت جنگی است؛ جنایات نظامیان روسیه باید با قاطعیت مورد تحقیق و پیگرد قرار گیرند”.
  • رابرت ‌هابک، معاون صدراعظم آلمان در مصاحبه با نشریه بیلد ضمن اشاره به گزارش‌هایی که مورد کشتار عمدی ساکنان بوچا توسط نیروهای روسیه گفت که جنایات جنگی نباید بدون پاسخ بمانند. او اضافه کرد که بنظرش تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در این مقطع ضرورت دارد و در برلین در رایزنی با شرکای اروپایی‌اش در حال مهیا شدن برای این کار است.
  • اوروزلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفته از گزارش‌ها در مورد وحشت غیرقابل توصیف در خیابان های اطراف کی‌یف، پایتخت منزجر شده است. او در توییتی برضرورت انجام فوری تحقیقاتی مستقل در این باره تاکید کرد و گفت که عاملان جنایات جنگی پاسخگو خواهند بود.
  • آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم تصاویراجساد پراکنده شده در خیابان های بوچا را “بسیار ناراحت کننده” توصیف کرد. آقای بلینکن گفت: “تا زمانی که وحشیگری روسیه علیه اوکراین ادامه دارد، این واقعیت چیزی است که هر روز در جریان است.”
  • آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان تحریم‌های سخت‌تر علیه روسیه و حمایت بیشتر نظامی و تسلیحاتی از اوکراین را اعلام کرد. بربوک در توییتر نوشت، تصاویر “خشونت بیرحمانه” در بوچا در پی خروج نیروهای نظامی روسیه “غیرقابل تحمل” است: «مسئولان این جنایات جنگی باید به پاسخگویی کشانده شوند… ما تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید می‌کنیم و از اوکراین برای دفاع از خود، با توان بیشتر پشتیبانی خواهیم کرد.» وزیر خارجه آلمان افزود: «خشونت بیرحمانه پوتین خانواده‌های بی‌گناه را نابود کرده و مرز نمی‌شناسد.»
  • ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی در شهر بوچا متهم کرده است. او می‌گوید آنچه در حومه کی‌یف رخ داده فقط می‌تواند به عنوان “نسل‌کشی” تلقی شود. کلیچکو در گفت‌وگو با نشریه آلمانی “بیلد” تاکید کرد نظامیان روسیه مرتکب “جنایات جنگی وحشتناکی” شده‌اند که مسئولیت آن بر عهده رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین است.
  • لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا نز خواستار بررسی اقدام نظامیان روسیه علیه شهروندان غیرنظامی اوکراین در حومه کی‌یف به عنوان جنایت جنگی شده و گفته لندن از پیگیری این مسئله در محاکم قضائی بین‌المللی حمایت می‌کند.
  • دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید به اسنادی دست پیدا کرده که شواهدی از ارتکاب جنایات جنگی روسیه علیه شهروندان غیرنظامی اوکراین بدست می‌دهد.
  • «دانیل کن» عضو اتحادیهٔ آموزگاران سن‌پترزبورگ روسیه که همشهری پوتین است نوشته: روزی رئیس‌جمهور برگزیدهٔ روسیه به بوچای اوکراین خواهد آمد، برای یادبود قربانیانش، زانو خواهد زد و اشک خواهد ریخت.
  • واکنش وزارت دفاع روسیه به کشتار بوچا
    وزارت دفاع روسیه تلاش کرده تا اتهامات مربوط به قتل غیرنظامیان در شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت را رد کند. به گفته وزارت دفاع روسیه هیچ یک از ساکنان محلی قربانی اقدامات خشونت آمیز در زمان اشغال این شهر نشدند و نیروهای روسیه در ۳۰ مارس (پنج روز پیش) از این شهر عقب نشینی کردند. وزارت دفاع روسیه همچنین عکس ها و فیلم های ویدیویی منتشر شده از شهر بوچا را “جدیدترین جعلیات رژیم کی‌یف” خواند.
    بی‌بی‌سی از جمله سازمان های خبری است که شاهد صحنه های ناراحت کننده در بوچا بوده است از جمله اجساد ۲۰ نفر که لباسهای غیرنظامی به تن داشتند و در جاده ها رها شده بودند. برخی از آن ها دست هایشان از پشت بسته بود.


ماریا، مادر اوکراینی به خبرنگار بی‌بی‌سی جهانی گفته نظامیان روس روز ۱۰ مارس، الکسی فرزند ۲۷ ساله او را در خیابان کشتند. او جسد پسرش را با چرخ دستی به داخل حیاط خانه خود آورده و در آنجا دفن کرده است. عکس مربوط به کودکی الکسی است. الکسی تنها فرزند این مادر اوکراینی و تنها کس او بود.

جنایت جنگی ارتش روسیه در شهر بوچا در حومه کی‌یف
تصاویر منتشر شده از خیابان‌های شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف حاکی از وجود اجساد غیرنظامیان در خیابان‌ها و پیاده روهای این شهر است. به گزارش اسکای نیوز، ساکنان شهر بوچا گفته‌اند که این غیرنظامیان بی‌هیچ دلیلی توسط سربازان روس کشته شدند.
مقامات روسیه تاکنون در این خصوص اظهارنظری نکرده است.
خبرگزاری رویترز هم گزارش داده که یک گور دسته جمعی در محوطه یک کلیسای شهر هنوز با خاک پوشیده نشده و دست ها و پاهای اجساد از میان خاک دیده می شود.
«آناتولی فدوروک» شهردار بوچا نیز اعلام کرده است که بیش از ۳۰۰ نفر از ساکنان این شهر کشته شده‌اند.
تصاویر مربوط به اجساد غیرنظامیان در خیابان‌های بوچا، پس از خروج نیروهای روسیه از مناطق اطراف کی‌یف منتشر شده و سربازان اوکراینی پس از بیش از پنج هفته درگیری، کنترل بیش از ۳۰ شهر و روستا را در این منطقه به دست گرفتند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین جمعه شب هشدار داد روسیه با مین‌هایی که اطراف خانه‌ها و اجساد بجا می گذارد، «یک فاجعه کامل» باقی می‌گذارد.
روز شنبه، در پی ورود سربازان اوکراینی به شهر بوچا، این نیروها با پشتیبانی تانک‌ها و خودروهای زرهی، کابل‌هایی را به اجساد متصل کردند و از خیابان بیرون کشیدند، زیرا بیم آن داشتند در دام مواد منفجره بجا مانده بیفتند.
یکی از ساکنان بوچا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: غیرنظامیان کشته شده در بوچا که اکنون اجسادشان بر روی زمین افتاده است، فقط راه می‌رفتند و آنها (سربازان روسی) بدون هیچ دلیلی به آنها شلیک کردند. آنها بدون پرسیدن هیچ سوالی شلیک می‌کردند.
روزنامه گاردین نیز در گزارشی به نقل از مقامات اوکراینی نوشت: روسیه از کودکان اوکراینی به عنوان “سپر انسانی” استفاده می‌کند.
تارنمای این روزنامه نوشت: سربازان روسی حاضر در بوچا کودکان اوکراینی را روی تانک‌های خود قرار می‌دهند تا از وسایل نقلیه خود هنگام حرکت محافظت کنند.
شاهدان عینی همچنین گفته‌اند که کودکان در برخی مناطق در سراسر کشور به عنوان گروگان گرفته شده بودند تا اطمینان حاصل شود که محلی‌ها مختصات حرکت دشمن را به نیروهای اوکراینی لو نمی‌دهند.
دادستان کل اوکراین اعلام کرده است از زمان آغاز تهاجم روسیه در ماه فوریه (۵ اسفند) دستکم ۱۵۸ کودک کشته شده‌اند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۵ آوریل ۲۰۲۲