رئیس جمهوری آمریکا خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین به اتهام «ارتکاب جنایت جنگی» شد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه در واکنش به انتشار اخبار و تصاویر کشف صدها جسد غیرنظامی در شهر کوچک بوچا در حومه کی‌یف، از موافقت خود با تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه با محور نفت و زغال سنگ خبر داد.

رئیس جمهور فرانسه گفت: «نشانه‌های بسیار واضحی از رخداد جنایات جنگی» در شهر کوچک بوچا وجود دارد و «تقریبا واضح شده است که ارتش روسیه عامل آن بوده است.»

پیشتر وزیر دفاع آلمان نیز خواستار تشدید تحریم‌ها علیه بخش انرژی روسیه شده بود.

واکنش‌ مقام‌های اروپایی به رخداد جنایات جنگی علیه غیرنظامیان در اوکراین در شرایطی است که روسیه همچنان اتهام وارده به نیروهای نظامی خود را پروپگاندای فاقد اصالت اوکراین می‌داند.

پوشش زنده آخرین تحولات حمله نظامی روسیه به اوکراین در روز دوشنبه چهارم آوریل (۱۵فروردین) را در این صفحه دنبال کنید.

چیک سالیوان، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا «همین هفته» تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع خواهد کرد. وی گفت که «گفتگوی غربی‌ها هم اکنون جریان دارد» و «بخش انرژی در ارتباط است.»

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روسیه در «از پا درآوردن اوکراین شکست خورد» گفت که مسکو قصد دارد «بر شرق و جنوب» این کشور تمرکز کند.

به گفته مقامات اوکراین در جریان حملات هوایی روسیه به شهر میکولائیف در جنوب این کشور ۱۰ غیرنظامی کشته و ۴۶ تن دیگر زخمی شدند.

به ادعای وزارت دفاع اوکراین حمله اول حدود ساعت ۴ بامداد به وقت گرینویچ روی داد که در جریان آن ۵ نفر زخمی شدند و حمله دومی تنها لحظاتی بعد انجام شد که ۱۰ کشته و ۴۱ زخمی برجای گذاشت.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا که در کی‌یف به‌سر می‌برد از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا وابستگی خود را به منابع انرژی روسیه کاهش دهند و آن را تحریم کنند.

وی با بیان اینکه باید «حمایت مالی غیرمستقیم از جنایت جنگی روسیه» را کنار گذاشت گفت که «پولی که بابت خرید گاز به روسیه پرداخت می شود، صرف ساخت بمب و کشتار انسان‌ها خواهد شد.»

وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد «تعدادی زیادی» از دیپلمات‌های روس را از خاک این کشور اخراج می‌کند. اگرچه رسما تعداد دیپلمات‌هایی که قرار است اخراج شوند اعلام نشده اما بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه این شما ۴۰ نفر است.

به گفته برلین حضور این افراد «تهدیدی برای کسانی که قصد دارند تحت محافظت آلمان قرار گیرند» محسوب می‌شود.

از زمان آغاز جنگ تا کنون آلمان پذیرای بیش از ۳۰۰ هزار آواره اوکراینی بوده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین به اتهام «ارتکاب جنایت جنگی» شد. آقای بایدن این سخنان را در واکنش به پیدا شدن چندین جسد با لباس غیرنظامی در منطقه بوچا در حومه کی‌یف اظهار کرد.

وی با اشاره به این اتفاق گفت: «دیدید چه اتفاقی افتاده است. پوتین یک جنایتکار جنگی است.»

وی همچنین گفت که مجازات‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

لودمیلا دنیسووا، مسئول رسیدگی به حقوق بشر در پارلمان اوکراین روز دوشنبه در یک پست فیسبوکی نسبت به «رفتار غیرانسانی» روس‌ها با اسرای اوکراینی تاکید کرد.

خانم دنیسووا با استناد به شواهد بدست آمده از سربازان اوکراینی که اخیرا در جریان مبادله با اسرای جنگی روسی، آزاد شده اند می‌گوید روسیه با این سربازان به‌صورت انسانی رفتار نکرده و عمدتا صدمات فیزیکی به آن‌ها وارد کرده است.

اتحادیه اروپا مایل است در روند جمع‌آوری شواهد و دلایل ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین مشارکت داشته باشد
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از آمادگی اتحادیه اروپا برای اعزام کارشناسان و تیم‌های تحقیقاتی برای کمک به مشخص شدن ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای روسیه در حومه کی‌یف سخن گفت.

خانم فن در لاین پس از گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با تاکید بر اینکه عاملان چنین جنایات شنیعی نباید بدون مجازات بمانند، از تشکیل تیم‌های مشترک تحقیقاتی با اوکراین برای بررسی وقوع جنایات جنگی و همچنین جنایت علیه بشریت در خاک این کشور توسط روسیه خبر داد.

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل روز دوشنبه گفت واشنگتن در واکنش به تصاویر منتشر شده از شهرک بوچا، تلاش خواهد کرد تا عضویت فدراسیون روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را به حالت تعلیق درآورد.

لیندا توماس گرینفیلد در یک پیام توییتری تصریح کرد:‌ «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم یک کشور عضو که در حال نقض کلیه اصولی است که از ته قلب به آن‌ها اعتقاد داریم، از کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل بهره ببرد.»

خانم گرینفیلد خطاب به ۱۴۰ کشوری که تاکنون در راستای محکوم کردن روسیه رای داده‌اند اضافه کرد: «تصاویر بوچا و تخریبی که در سراسر اوکراین شاهدش بوده‌ایم ما را مجبور می‌کند که از حرف وارد عمل شویم.» او اضافه کرد ما نباید به روسیه اجازه دهیم از کرسی شورای حقوق بشر به‌عنوان ابزار و پروپاگاندایی در جهت اینکه نشان دهد مطالبات مشروع حقوق بشری دارند، استفاده کند.

با این حال امکان دارد ان پیشنهاد آمریکا با موانع حقوقی مواجه و به نتیجه عملی لازم نرسد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه با امضای فرمانی ورود اتباع کشورهای «غیردوست» به خاک روسیه را محدود کرد.

طبق دستور ولادیمیر پوتین از امروز و تا اطلاع ثانوی «رژیم ساده اخذ رواید» برای اتباع کشورهای اتحادیه اروپا، نروژ، سوئیس، دانمارک و ایسلند متوقف می‌شود.

بنا بر فرمان پوتین، وزارت خارجه روسیه در همکاری با سایر ارگان‌های ذیربط، در مورد اعمال محدودیت بر ورود شهروندان خارجی یا افراد بدون کشوری که اقدامات غیردوستانه‌ای علیه روسیه، اتباعش و کل موجودیت حقوقی فدراسیون روسیه مرتکب شده‌اند، تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

شهردار بندر محاصره شده ماریوپل می‌گوید حدود ۹۰ هزار نفر از ساکنان شهر موفق شده‌اند با اتومبیل‌های شخصی از مسیر کریدورهای بشردوستانه به مکان دیگری نقل مکان کنند. با این حال به گفته این مقام اوکراینی، نیروهای روسی مانع ورود اقلام بشردوستانه به داخل شهر ماریوپل می‌شوند.

در همین حال گفته می‌شود کماکان بیش از ۱۳۰ هزار نفر از ساکنان این شهر همچنان در شرایط غیرانسانی مجبور به «زندگی» زیر آتش هستند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۵ آوریل ۲۰۲۲