رتبه‌بندی گذرنامه‌ها؛ امارات در صدر کشورهای عربی، ایران در جایگاه ۱۰۷

تازه‌ترین رتبه‌بندی ارزش گذرنامه کشورهای مختلف نشان می‌دهد که حمله نظامی روسیه به اوکراین رتبه پیشین کشورها را تغییر داده و در آزادی سفر و جابه‌جایی تاثیرگذار بوده است.

در سال‌های گذشته، جایگاه ایران از لحاظ اعتبار گذرنامه به طور مداوم سقوط کرده است. در سال ۲۰۱۷، جایگاه ایران ۹۵ بود، اما در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۹۸ و در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به رده ۹۹ و سپس، به جایگاه ۱۰۷ سقوط کرد.

شاخص‌ گذرنامه «هنلی» که پاسپورت‌های جهان را بر اساس تعداد مقاصدی که می‌توان بدون روادید قبلی به آن‌ها سفر کرد، رتبه‌بندی می‌کند، با استفاده از داده‌های رسمی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) گردآوری می‌شود.

به گزارش نشنال نیوز، در مقایسه با آخرین رتبه‌بندی که در ژانویه منتشر شد، در ۱۰ گذرنامه برتر قدرتمند جهان تغییر کمی مشاهده شد.

بر اساس این شاخص که قدرت ۱۹۹ گذرنامه را رتبه‌بندی می‌کند، دو کشور چین و امارات متحده عربی در سال‌های گذشته بیشترین جهش را داشته‌اند. دارندگان گذرنامه امارات می‌توانند به ۱۷۵ مقصد در سراسر جهان بدون ویزا وارد شوند. به این ترتیب امارات متحده عربی جایگاه خود را در رتبه ۱۵ قدرتمندترین گذرنامه‌های جهان حفظ کرده است؛ این بالاترین جایگاهی است که این کشور مهم جهان عرب از زمان راه‌اندازی شاخص هنلی در سال ۲۰۰۶ به دست می‌آورد.

بر اساس شاخص هنلی، ژاپن و سنگاپور همچنان در جایگاه اول قرار دارند و دارندگان گذرنامه این کشورها می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۲ مقصد در سراسر جهان سفر کنند.

آلمان و کره جنوبی هم بار دیگر با امتیاز ۱۹۰ در جایگاه دوم قرار گرفتند؛ در حالی که فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا به طور مشترک در جایگاه سوم ایستاده‌اند و دارندگان گذرنامه از این کشورها می‌توانند بدون ویزای قبلی به ۱۸۹ مقصد در سراسر جهان دسترسی داشته باشند. بریتانیا با امتیاز ۱۸۷ و ایالات متحده با امتیاز ۱۸۶ در رتبه‌های بعدی‌اند.

در حال حاضر قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان عبارت‌اند از: ۱. ژاپن و سنگاپور ۲. آلمان و کره جنوبی ۳. فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا ۴. اتریش، دانمارک، هلند و سوئد ۵. فرانسه، ایرلند، پرتغال و بریتانیا ۶. بلژیک، نیوزیلند، نروژ، سوییس و ایالات متحده ۷. استرالیا، کانادا، جمهوری چک، یونان و مالت ۸. مجارستان ۹. لیتوانی، لهستان و اسلواکی ۱۰. استونی، لتونی و اسلوونی ۱۱. ایسلند ۱۲. مالزی ۱۳. لیختن اشتاین ۱۴. قبرس ۱۵. امارات متحده عربی.

بر اساس شاخص هنلی، ایران در رده ۱۰۷ قرار دارد و فقط کشورهایی نظیر عراق، پاکستان، سوریه، یمن، سومالی، فلسطین، نپال، کره شمالی، کوزوو، لیبی و بنگلادش وضعیتی بدتر از ایران دارند. با گذرنامه ایرانی تنها می‌توان به ۴۱ کشور بدون ویزای قبلی سفر کرد که تقریبا نیمی از این کشورها در قاره آفریقا و برخی نیز در آمریکای جنوبی واقع‌اند؛ مانند ونزوئلا، بولیوی و اکوادور.

در انتهای فهرست کشورها بر اساس شاخص هنلی، افغانستان قرار دارد که شهروندان آن در حال حاضر بدون ویزا تنها می‌توانند به ۲۶ مقصد دسترسی داشته باشند.

آخرین به‌روزرسانی شاخص هنلی نشان می‌دهد که با توجه به تحولات کنونی، اوکراین در حال حاضر در جایگاه ۳۴ است و شهروندان این کشور می‌توانند بدون ویزای قبلی به ۱۴۳ کشور وارد شوند. این عدد برای اوکراین یک رکورد است و صعودی ۲۶ پله‌ای از سال ۲۰۱۲ تاکنون برای این کشور را نشان می‌دهد.

در این میان، روسیه در رده ۴۹ قرار دارد اما کریستین کایلین، رئیس شرکت هنلی و شرکا، پیش‌بینی می‌کند که با ادامه مناقشات، این کشور در آینده در جایگاه پایین‌تری قرار بگیرد. کایلین با اشاره به اینکه ارزش گذرنامه روسیه به‌سرعت در حال کاهش است، گفت این در حالی است که جهان درهای خود را به روی اوکراینی‌ها باز می‌کند.

او تاکید کرد: «کاملا واضح است گذرنامه‌ای که در اختیار دارید، سرنوشت شما را تعیین می‌کند و بر فرصت‌های موجود برای شما به‌طور چشمگیری تاثیر می‌گذارد.»

با اینکه بحران کنونی در اوکراین بزرگ‌ترین عامل تغییر در شاخص فعلی هنلی است، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در ۲۵ سال آینده، این تغییرات اقلیمی است که الگوهای مهاجرت را شکل خواهد داد، نه جنگ و درگیری. این پیش‌بینی با توجه به نظرات کارشناسانی است که تاکید می‌کنند در دهه‌های آینده، تغییرات اقلیمی برخی از مناطق زمین را سکونت‌ناپذیر می‌کند و میلیون‌ها یا حتی میلیاردها نفر به یافتن جایی جدید برای زندگی نیاز خواهند داشت.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۷ آوریل ۲۰۲۲