برگزاری تجمع اعتراضی

چهارشنبه ۱۷ فروردین، گروهی از کارگران بخش پسماند شهرداری بجنورد در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر، جمعی از کارگران کشت و صنعت لرستان در محدوده محل کار خود، شماری از کارگران روزمزد پتروشیمی چوار ایلام در مقابل ساختمان استانداری ایلام، تعدادی از والدین دانش‌آموزان ساکن در بندرعباس در مقابل یکی از مدارس این شهر و همچنین گروهی از مالکین زمین‌های اصطلک شهر جدید پردیس در مقابل ساختمان دیوان عدالت اداری، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

والدین معترض با سر دادن شعارهایی، خواهان تعطیلی کلاس‌های حضوری و تداوم آموزش فرزندانشان به صورت غیر حضوری شدند.

در این راستا آموزش و پرورش کل کشور مدعی شده که پروتکل‌های بهداشتی در مدارس کشور به جهت از سر گرفتن آموزش ها به صورت حضوری رعایت می‌شود، با این حال والدین دانش‌آموزان معتقدند که شمار دانش‌آموزانی که در یک کلاس درس گنجانده می شوند بیش از حد استاندارد است و عدم رعایت ظرفیت مجاز و دیگر المان های حائز اهمیتی که در کلاسهای درس حضوری نادیده گرفته می شود، امکان ابتلای فرزندانشان را به بیماری کرونا افزایش می‌دهد.

تجمع کارگران شهرداری بجنورد
به گزارش ایسنا، امروز چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱، گروهی از کارگران بخش پسماند شهرداری بجنورد، در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر، دست به تجمع اعتراضی زدند.

فرماندار بجنورد در این خصوص عنوان کرد: از زمانیکه سازمان پسماند در استان ملغی شد شرایط قرارداد کاری این کارگران نیز به هم ریخت.

وی افزود: در حال حاضر این کارگران نگران امنیت شغلی خود هستند و از سوی دیگر بیان می کنند که با قرارداد پیمانکاری، حقوق آن ها تنزل پیدا می کند و به حق و حقوق واقعی خود نمی رسند.

باقرپور ادامه داد: کارگران پسماند خواستار عقد قرارداد مستقیم با شهرداری هستند تا به حق و حقوق واقعی خود برسند.

این مقام مسئول مدعی شد: برای حل مشکلات کارگران پسماند، جلسات مختلفی با استاندار، معاون عمرانی استاندار، نماینده کارگران و شهردار برگزار شده و همه ما به دنبال حل مشکلات آن ها هستیم.

وی تاکید کرد: نگرانی کارگران برای امنیت شغلی آن ها بجاست و درست نیست که کارگری بعد از گذشت ۱۶ تا ۱۷ سال بیکار شود؛ اجازه نخواهیم داد در کار آن ها خللی ایجاد شود.

فرماندار بجنورد در ارتباط با قرارداد کاری این افراد ادامه داد: سعی ما بر این است تا به صورت مستقیم این افراد وارد قرارداد با شهرداری شوند اما اگر مقررات شهرداری اجازه نداد، تلاش خواهیم کرد تا در بحث پیمانکاری نیز حق و حقوق این افراد به اندازه حق و حقوق افرادی باشد که قرارداد مستقیم با شهرداری را دارند.

تجمع کارگران کشت و صنعت لرستان
به گزارش صدا و سیما، امروز چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱، جمعی از کارگران کشت و صنعت لرستان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در محدوده محل کار خود تجمع کردند.

کارگران معترض که دلیل برگزاری این تجمع را “ایجاد تغییراتی در قراردادهای کاری” خود عنوان کردند.

در این گزارش آمده است: بر خلاف مصوبات شورای عالی کار مبنی بر افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱، دست اندرکاران کشت و صنعت لرستان تمدید قرارداد کارگران را مشروط به موافقت با شرایط جدید از جمله کار حجمی و برون سپاری به پیمانکار کرده و به کارگران اطلاع دادند که در صورت مخالفت با شرایط جدید می‌توانند تسویه حساب کنند! به همین جهت، کارگران خواهان ورود نهاد‌های نظارتی هستند.

تجمع کارگران پتروشیمی چوار ایلام
به گزارش ایلنا، امروز چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱، شماری از کارگران روزمزد پتروشیمی چوار ایلام، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان استانداری ایلام، دست به تجمع زدند.

کارگران معترض گفتند: ما حدود ششصد نفر هستیم که با شرایط خیلی سخت کار می‌کنیم؛ در واقع با شرایط سه شیفت اما با قرارداد کارگر ساده!

آنها افزودند: خواسته‌ی ما این است که تکلیف‌مان را روشن کنند و جزو چارت سازمانی پتروشیمی باشیم و حقوق و مزایای کامل بگیریم؛ در حال حاضر ما با حداقل حقوق مشغول به کار هستیم و به سختی روزگار خود را می‌گذرانیم؛ در حالی که حتی عیدی و پاداش و سنوات هم نداریم.

یکی از کارگران معترض عنوان کرد: قرار بود حدود سیصد نفر از نفراتی که سال ۹۹ بیمه داشتد و تا آخر پروژه و تا مرحله راه‌اندازی در شرکت بودند، جذب شوند اما بعد از مرحله راه‌اندازی این وعده را فراموش کردند. حالا مدیران پتروشیمی می‌گویند تکلیف نیروها را روشن می‌کنیم و نیروهای باسابقه را جذب می‌کنیم اما استانداری مخالف است؛ امروز به استانداری مراجعه و با مسئولان آن صحبت کردیم که هیچ کدام جواب روشنی به ما ندادند.

او ادامه داد: چرا کارگر متخصص مکانیک باید به عنوان کارگر ساده قرارداد امضا کند و از مزایای مزدی محروم باشد؟ ما درخواست داریم که تکلیف ما را روشن کنند و اگر به ما نیاز دارند، در اسرع وقت نسبت به جذب سازمانی ما اقدام نمایند.

تجمع مالکین اراضی اصطلک پردیس
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱، گروهی از مالکین زمین‌های اصطلک شهر جدید پردیس، در مقابل ساختمان دیوان عدالت اداری، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

شهروندان معترض می‌گویند: شرکت عمران شهر جدید پردیس در صدد گرفتن اراضی فاز ۶ پردیس موسوم به اصطلک از مالکین این اراضی است، در حالیکه ما مالکین دارای سند تک برگ صادر شده از سازمان ثبت هستیم.

مالکین اراضی اصطلک پردیس پیش از این نیز طی دفعاتی مختلف و در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست به تجمع اعتراضی زده اند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۷ آوریل ۲۰۲۲