۵۰ کشته در حمله موشکی روسیه به ایستگاه قطار کراماتورسک

اصابت موشک به یک ایستگاه راه‌آهن در شرق اوکراین، همزمان با حضور غیرنظامیان برای تخلیه منطقه، باعث مرگ دهها نفر شده که چندین نفر از آنها را کودک هستند.
براساس آخرین گزارش‌ها شمار کشته‌شدگان حمله به ایستگاه کراماتورسک به ۵۰ نفر رسیده است. نزدیک به ۸۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.
در حالیکه مقامات اوکراین روسیه را مسئول این حمله موشکی اعلام کرده‌اند، روسیه دست داشتن در این حادثه را رد کرده است.
وزارت دفاع روسیه گفته که اتهام حمله حمله روسیه به این ایستگاه قطار “تحریک آمیز” و “کاملاً نادرست” است.
روسیه در روزهای اخیر و در موارد مشابه دیگر هم کشتن غیرنظامیان توسط نیروهایش در اوکراین را رد کرده بود.
دفتر رسانه‌ای راه آهن اوکراین ساعنی پیش در بیانیه‌ای در کانال تلگرام خود اعلام کرد که بر اثر اصابت ۲ موشک ارتش روسیه به ایستگاه قطار کراماتورسک، واقع در شرق این کشور دست‌کم ۳۰ غیرنظامی که در انتظار تخلیه از منطقه بودند کشته و بیش از ۱۰۰ تن نیز زخمی شده‌اند.
در این فاصله تعداد قربانیان افزایش یافته است.
شورای شهر کراماتورسک به مردم هشدار داده که در پناهگاه ها بمانند.
پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک هم گفته در زمان حمله روسیه هزاران نفر برای انتقال به مناطق امن اوکراین در ایستگاه بودند. وی گفته است با وجود بمباران، تخلیه از منطقه ادامه خواهد داشت.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین حمله به این ایستگاه قطار را محکوم کرده و گفته روسیه “در حال نابود کردن مردم غیرنظامی” است و “کارهای شیطانی آنها حدی ندارد و اگر مجازات نشود هرگز متوقف نخواهد شد.”
یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی گفته است: “من در حال رانندگی از روی یک پل نزدیک ایستگاه قطار بودم و در آنجا بیش از هزار نفر دیده می‌شدند و مثل دیروز و روزهای قبل شلوغ بود”.
این شاهد گفته که دو دقیقه پس از دور شدن از ایستگاه صدای پنج تا ۱۰ انفجار را شنیده است.
“یک نفر می‌گفت که دیده پدافند هوایی اوکراین یکی از موشک‌ها را رهگیری کرده است.”
کراماتورسک یکی از شرقی‌ترین ایستگاه‌های اوکراین است که برای تخلیه غیرنظامیان همچنان فعال مانده بود و به طور گسترده به عنوان یکی از مسیرهای اصلی تخلیه شرق این کشور شناخته می‌شد.
در روزهای اخیر روسیه نیروهای خود را از کی‌یف خارج کرده و بیشتر تمرکز جنگ خود را به شرق اوکراین معطوف کرده است.
پیشتر هم معاون نخست‌وزیر اوکراین از شهروندان ساکن شرق خواسته بود هر زمان که می‌توانند فرار کنند.
شدت گلوله باران در مناطق شرقی اوکراین یکی از موانع تخلیه شهروندان غیرنظامی عنوان شده است.

واکنش زلنسکی به تبلیغات روس‌ها درباره کشتار ماریوپل
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی ویدئویی اظهار داشت که این کشور به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد روس‌ها قصد داشته‌اند در ماریوپل تحت محاصره اقدام تحریک‌آمیز همه‌جانبه انجام دهند.
وی افزود: «روس‌ها می‌خواهند طوری وانمود کنند که عامل کشتار ماریوپل، اوکراینی‌ها هستند نه ارتش روسیه. آنها اجساد را از خیابان‌ها جمع‌آوری کرده و طبق سناریوی تبلیغاتی خود از آن‌ها در جاهای دیگر استفاده می‌کنند. حمله روسیه به اوکراین ۴۳ روز است که ادامه دارد و مردم اوکراین نیز شجاعانه مقاومت کرده‌اند».
وی با ستایش از شجاعت مردم اوکراین گفت: «اگر همه در جهان ۱۰ درصد از شجاعت ما اوکراینی‌ها را داشته باشند، هیچ خطری متوجه قوانین بین‌المللی و آزادی مردم نخواهد بود».
زلنسکی با اشاره به اینکه تحریم‌ها علیه روسیه برای توقف جنگ کافی نیست، گفت: تحریم‌های بیشتر و جسورانه‌تر مورد نیاز است.
او با تاکید بر اینکه آنها برای پیروزی در جنگ به سلاح نیاز دارند، گفت: اگر به ما سلاح داده شود، این قوی‌ترین تحریم علیه روسیه خواهد بود.
او همچنین درباره تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل اشاره کرد و گفت: «روسیه خیلی وقت است که سر و کاری با مفهوم حقوق بشر ندارد. این وضع شاید روزی تغییر کند. اما تاکنون دولت روسیه و ارتش روسیه بزرگترین تهدید برای مفاهیم آزادی، امنیت انسانی و حقوق بشر در جهان هستند. این به وضوح در بوچا دیده شد».
زلنسکی از دیپلمات‌های خارجی خواست به کی‌یف بازگردند و تاکید کرد که ادامه ماموریت‌های دیپلماتیک خارجی در کی‌یف پیام روشنی برای نشان دادن این است که کی‌یف پایتخت اوکراین است نه یک استان روسیه.

سازمان جهانی بهداشت: بیش از ۱۰۰ حمله به مراکز بهداشتی در اوکراین انجام شده است
سازمان جهانی بهداشت طی گزارشی اعلام کرد: «از ابتدای جنگ روسیه علیه اوکراین در ۲۴ فوریه، تاکنون ۱۰۳ حمله به مراکز بهداشتی و درمانی صورت گرفته است که ۸۹ مورد آن به ساختمان‌های بهداشتی و ۱۳ مورد از آنها به آمبولانس‌ها و خودروهای حمل و نقل پزشکی آسیب رسانده است».
تدروس آدهانوم گبریسوس مدیر کل سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه از حملات به مراکز بهداشتی به شدت نگران هستند، گفت: «حمله به این مراکز نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است. وضعیت کنونی بدون صلح نمی‌تواند درست شود».
هانس کلوگه، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا نیز در بیانیه امروز خود گفت که اوکراین در «روزهای تاریک» خود قرار دارد و هشدار داد که سیستم بهداشتی این کشور روز به روز بدتر می‌شود.
وی افزود: «میزان مصونیت فلج اطفال و سرخک در کشور از ۲۴ فوریه در حال کاهش است. ۵۰ درصد داروخانه‌ها در سراسر اوکراین بسته شده و بیش از ۱۰۰۰ مرکز بهداشتی در مناطق درگیری باقی مانده‌اند».

زلنسکی کشتار در بورودیانکا را بسیار وحشتناک‌تر از بوچا خواند
همزمان با گزارش‌ها درباره تجدید قوای نیروهای روسیه برای حمله به شرق اوکراین، ولودیمیر زلنسکی جنایات روسیه در شهر بورودیانکا در نزدیکی کی‌یف را «بسیار وحشتناک‌تر» از بوچا خواند.
مقامات اوکراین از کشف ده‌ها جسد در بورودیانکا در استان کی‌یف خبر داده‌اند.
ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، شامگاه پنجشنبه گفت جنایات روسیه در این شهر «بسیار وحشتناک‌تر» از بوچا بوده است.
درباره کشتار در بوچا، در همین استان، نیز جزییات بیشتری منتشر شده و به گفته آناتولی فدوروک، شهردار، تاکنون ۳۲۰ جنازه جمع‌آوری شده و ۱۶۳ نفر از آنان شناسایی شده‌اند.
به گفته مقام‌های اوکراین، این افراد با شلیک گلوله از نزدیک کشته شده‌اند.
کشتار بوچا در روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای داشته و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تحقیقات مستقل درباره آن شده است.
مجمع عمومی سازمان ملل نیز روز پنجشنبه عضویت روسیه از شورای حقوق بشر این سازمان را به حال تعلیق درآورد.
روز جمعه همچنین مقام‌های اوکراین از تجدید قوای روسیه برای حمله به لوهانسک و ایزیوم خبر دادند و وزارت دفاع بریتانیا نیز اعلام کرد نیروهای روسیه به شرق اوکراین اعزام خواهند شد.
بر اساس گزارش وزارت دفاع بریتانیا، نیروهای روسیه به طور کامل از مناطق شمال اوکراین عقب‌نشینی کرده‌اند و برخی از آنها به دونباس اعزام خواهند شد.
در این گزارش اعلام شده که این نیروهای روسیه پیش از اعزام به شرق اوکراین به طور چشمگیری نیاز به ترمیم و تکمیل یگان‌های خود دارند که دست‌کم یک هفته زمان می‌برد.
در همین حال فرماندار منطقه لوهانسک اعلام کرد که روسیه برای حمله دوباره به این منطقه در حال تجدید قوا است. همچنین مقامات اوکراین اعلام کردند که روسیه علاوه بر ماریوپول بر روی تصرف ایزیوم و لوهانسک تمرکز کرده است.
وزارت دفاع بریتانیا نیز خبر داد که حملات نیروهای روسیه علیه شهرهای شرق و جنوب اوکراین ادامه دارد و در جنوب پیشروی‌هایی داشته‌اند.
در همین حال مقامات اودسا از شلیک راکت‌هایی به این شهر خبر دادند که احتمالا از دریای سیاه شلیک شده است.
روز جمعه همچنین مقام‌های اوکراین اعلام کردند در صدد ایجاد ۱۰ گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان در روز جمعه هستند.

۷۵ سرباز روسی در معرض تشعشعات چرنوبیل قرار گرفته‌اند
به گفته وزیر انرژی اوکراین، ۷۵ سرباز روسی پس از آنکه در معرض تشعشعات اتمی چرنوبیل قرار گرفتند، در بلاروس در حال سپری کردن مراحل درمان هستند.
به گزارش خبرگزاری کیودو، جرمن گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین اعلام کرد که این سربازان در جریان کنترل موقت نیروگاه اتمی چرنوبیل در اوکراین در معرض تشعشعات اتمی قرار گرفته‌اند.
وی افزود، این سربازان پس از ایجاد گودال‌هایی در زمین‌های اطراف این نیروگاه برای دفاع از خود در مقابل ارتش اوکراین در معرض تشعشعات قرار گرفته‌اند. این سربازان پس از آنکه احساس ناخوشایندی داشتند در کلینیک‌هایی در بلاروس تحت مداوا قرار دارند.
این وزیر اوکراینی ادامه داد: نمی‌توانم تصور کنم به کسانی دستور بدهید در داخل زمین‌هایی گودال حفر کنند که سطح بالایی از تشعشعات را دارند و تابلوهای “ورود ممنوع” و “نزدیک نشوید” در آنها نصب است. اما اینها سرباز هستند و باید از دستور اطاعت کنند.
وزیر انرژی اوکراین همچنین افزود: اوکراین کنترل کامل این نیروگاه اتمی را در دست دارد. ما مشکلی با تشعشعات نداریم و شاهد افزایش تشعشعات نیستیم.

احتمال حمله موشکی و هوایی به اوکراین از بلاروس
ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد احتمال حمله موشکی و هوایی علیه اوکراین از خاک بلاروس تشدید شده است.
اُلکساندر شپوتون، سخنگوی نیروهای مسلح اوکراین روز جمعه در یک نشست خبری گفت که بلاروس در حال انجام فعالیت‌های عملیاتی و رزمی در پایگاه‌های آموزشی این کشور است.
بر اساس اطلاعات رسمی منتشره از سوی اوکراین، روسیه تمرکز خود را بر تصرف ماریوپل و تدارک حمله در بخش‌های شرقی اوکراین متمرکز کرده است.
آقای شپوتون گفت که ارتش روسیه به مسدود کردن راه‌‌های ارتباطی خارکیف ادامه می‌دهد و برای جلوگیری از پیشروی ارتش اوکراین از تاکتیک مین‌گذاری استفاده می‌کند.

سفر فون درلاین و جوزپ بورل به اوکراین
هم زمان با اینکه جنگ اوکراین هفتمین هفته خود را سپری می‌کند، دو رهبر ارشد اتحادیه اروپا به همراه نخست وزیر اسلواکی امروز (جمعه) جهت بازدید از اوکراین وارد این کشور شدند.
«ادوارد هگر»، نخست وزیر اسلواکی عکسی را در توییتر خود منتشر کرده که نشان می‌دهد او به همراه «اورزولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا و «جوزپ بورل»، مسئول روابط خارجه اتحادیه اروپا وارد اوکراین شده‌اند و همچنین نوشته است: ما آماده‌ایم تا درخصوص پیشنهاداتمان برای کمک به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین گفت‌وگو کنیم.
همچنین فون در لاین عکسی را با بورل و هگر به اشتراک گذاشت و نوشت: منتظر بازدید از کی‌یف هستم.
از زمان حمله روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه، بازدید فون در لاین و بورل از اوکراین، “رده‌بالاترین” دیدار مقامات غربی محسوب می‌شود.
دفتر «کارل نهمر»، صدراعظم اتریش در بیانیه‌ای اعلام کرد که او نیز قرار است در روزهای آینده برای دیدار با رئیس جمهوری اوکراین به این کشور سفر کند.
براساس این بیانیه، صدراعظم اتریش درخصوص “حمایت‌های سیاسی و بشردوستانه برای اوکراین” با رئیس جمهوری این کشور (ولودیمیر زلنسکی) گفت‌وگو خواهد کرد.

لیز تراس: جنگ اوکراین وارد مرحله جدیدی شده است
وزیر خارجه انگلیس پس از نشست ناتو گفت که جنگ اوکراین وارد یک “مرحله جدید و متفاوت” شده است.
لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد که اکنون حمله روسیه “متمرکزتر” شده و ناتو با تامین “تجهیزات جدید و سنگین‌تر” به اوکراین موافقت کرده است.
وی افزود: «هدف ما روشن است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باید در این جنگ شکست بخورد.»
پس از نشست ناتو در بروکسل، لیز تراس اظهار کرد: پوتین شیوه و شگردهایش را تغییر داده است اما قصد و نیت او بی‌تغییر مانده است. او (پوتین) می‌خواهد تمام اوکراین را تصرف کند.
وزیر خارجه بریتانیا پیشتر گفته بود که انگلیس می‌خواهد “ارسال تسلیحات به اوکراین” را افزایش دهد اما از ذکر جزئیات در این خصوص خودداری کرد.
اظهارات لیز تراس هم زمان با گفته‌های جدید بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس منتشر می‌شود؛ جانسون اعلام کرده است که بریتانیا ۳۰ میلیون پوند دیگر به لهستان خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که منابع حیاتی به افرادی که از اوکراین به این کشور (لهستان) گریخته‌اند؛ خواهد رسید.
همچنین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که این ائتلاف آماده است تا “حمایت نظامی بیشتر” خود را از اوکراین نشان دهد اما وی از ذکر جزئیات خودداری کرد.
این در حالیست که اعضای ناتو نسبت به ارسال “تجهیزات سنگین‌تر” به اوکراین نگران هستند و می‌ترسند که این اقدام منجر به درگیری مستقیم بین روسیه و این ائتلاف (ناتو) شود.

لوکاشنکو: بدون بلاروس، توافقی در مذاکرات اوکراین حاصل نمی‌شود!
الکساندر لوکاشنکو گفت که کشورش باید وارد مذاکرات شود تا بحران اوکراین را فیصله دهد و همچنین وی انتظار دارد که طی چند روز آینده با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کند.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری بلتا به نقل از الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد: در غیبت بلاروس، هیچ گونه توافق جداگانه‌ای در رابطه با بحران اوکراین حاصل نخواهد شد. از آنجایی که شما (اوکراینی‌ها) و به ویژه کشورهای غربی پای ما را به این ماجرا کشیدید، طبیعتا موضع بلاروس هم باید در این مذاکرات شنیده شود.
ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه بلاروس نیز گفت که رئیس‌جمهوری این کشور باید وارد مذاکرات شود.
بلاروس می‌گوید نیروهای نظامی این کشور در جنگ اوکراین دخیل نبوده و نخواهند بود. با این حال، اتحادیه اروپا و ایالات متحده، تحریم‌هایی را علیه بلاروس به دلیل “همدستی این کشور با روسیه” اعمال کرده‌اند.
لوکاشکنو افزود: ما جنگ نمی‌خواهیم. زیرا در نتیجه جنگ بین روسیه و اوکراین، ما نیز احتمالا ضرر خواهیم دید.

آلمان خواستار محاکمه پوتین و لاوروف در دادگاه بین‌المللی لاهه شد
فرانک والتر اشتاین مایر٬ رئیس جمهور آلمان در مصاحبه‌ اختصاصی با مجله اشپیگل خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به دلیل ارتکاب به «جنایت جنگی» در دادگاه دادگاه بین‌المللی لاهه شده است.
اشتاین مایر به ارزیابی آنچه که در بوچای اوکراین رخ داد٬ پرداخت و گفت: سربازان پوتین ظاهرا مرتکب جنایات جنگی وحشتناکی در اوکراین شده‌اند.
وی در پاسخ به سوالی آیا پوتین و لاوروف باید در دادگاه بین‌المللی لاهه برای محاکمه حاضر شوند؟٬ تاکید کرد: «همه مسئول این جنایات باید پاسخگو باشند. این شامل سربازان٬ فرماندهان و البته کسانی که مسئولیت‌های سیاسی در قبال این جنگ دارند.
رئیس جمهور آلمان تصاویر ضبط شده در بوچا را وحشتناک و هولناک خواند و ادامه داد: «حمله روسیه به اوکراین چه معنایی برای جهان داشت و می‌دانیم چقدر درد و رنج و قربانی به همراه داشته است».
اشتاین مایر با بیان اینکه سیاستی که وی در قبال روسیه در پیش گرفت٬ پس از الحاق کریمه تغییر کرده است. از سال ۲۰۱۷ تاکنون به مسکو نرفته و با پوتین و لاوروف نیز دیدار نکرده است.

بریتانیا: نیروهای روسیه به‌طور کامل از شمال اوکراین عقب‌نشینی کردند
سرویس اطلاعات نظامی بریتانیا اعلام کرد که نیروهای روس به طور کامل از شمال اوکراین به درون خاک بلاروس و روسیه عقب‌نشینی کردند.
وزارت دفاع بریتانیا هم جمعه ۸ آوریل در صفحه توییتر خود نوشت، «بخشی از نیروهای روسی به منطقه دونباس در شرق اوکراین منتقل خواهند شد.»
این وزارتخانه افزود، هر گونه حضور مجدد نیروهای روسیه در شمال اوکراین به حداقل ۲ هفته زمان نیاز خواهد داشت.
وزارت دفاع بریتانیا همچنین گزارش داد، بمباران شهرهای شرق و جنوب اوکراین توسط روسیه ادامه دارد و تاکید کرده که نیروهای روس از شهر «ایزیوم» در جنوب اوکراین به‌سوی دیگر شهرها در حال پیشروی هستند.
از سویی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که شرایط در شهر آزاد شده «بورودیانکا» در شمال کی‌یف به مراتب بدتر از «بوچا» بوده و روس‌ها در این شهر نیز به کشتار گسترده غیرنظامیان اقدام کردند.
تهاجم نظامی ۶ هفته‌ای روسیه به اوکراین باعث خروج حدود ۴ میلیون نفر از این کشور، آوارگی نیمی از ساکنان و کشته و زخمی‌شدن هزاران اوکراینی شده است.
این تهاجم شماری از شهرهای اوکراین را نیز به‌ طور کامل ویران کرد و به اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه اقتصاد و مقامات روسیه منجر شد.
پیشتر نیز دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با ابراز تاسف از افزایش قربانیان این جنگ، گفته بود که پیشروی نیروهای روسیه در خاک اوکراین بر خلاف پیش‌بینی‌ها کاهش یافته است.
پسکوف به شبکه «اسکای نیوز» گفت: «نیروهای زیادی را از دست دادیم. این برای ما یک تراژدی بزرگی است.»
میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه هم خاطرنشان کرد، اقتصاد کشورش پس از اعمال تحریم‌های گسترده غرب با شرایط سخت و بی‌سابقه‌ای طی سه دهه اخیر مواجه است.
مسکو اعلام کرده بود، عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در ۲۴ فوریه با هدف خلع سلاح اوکراین و ریشه‌کنی گرایش‌های نئونازیسم در این کشور بوده اما کشورهای غربی این سخنان را بهانه‌ای برای تهاجم و اشغال اوکراین دانسته‌اند.

اذعان کرملین به «ضایعات قابل توجه در جنگ»
سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفته است که نیروهای نظامی این کشور در اوکراین متحمل “ضایعات قابل توجهی” شده‌اند.
دمیتری پسکوف در مصاحبه‌‎ای با شبکه اسکای نیوز صحبت می‌کرد.
او با این سوال روبرو شد که آیا با توجه به عقب نشینی روسیه از پایتخت اوکراین، از دست دادن چند هزار نیرو و اینکه ولودیمیر زلنسکی هنوز رئیس جمهور اوکراین است، آیا این جنگ برای روسیه مایه “شرمساری” بوده.
او گفت که این سخنان نشان دهنده “درکی غلط” از رویدادهاست.
اما او بار دیگر با این سوال روبرو شد که آیا هزاران سرباز روس کشته شده‌اند و پاسخ داد: “بله، ما ضایعات قابل‌توجهی در میان نیروهایمان داشته‌ایم و این برای ما یک تراژدی بزرگ است.”
او افزود که عقب نشینی از منطقه کی‌یف و شهر شمالی چرنیهیف “گامی برای نشان دادن حسن نیت” و “کاهش تنش” در جریان مذاکرات صلح بوده است.
او در این مصاحبه دلایل روسیه برای آنچه یک “عملیات ویژه نظامی” می‌خواند را تکرار کرد و گفت که اوکراین تبدیل به یک کشور “ضد روسیه” شده بود و روسیه “خیلی نگران” بود چون ناتو “شروع به حرکت به سوی مرزهای ما کرده بود.”
آخرین آماری که وزارت دفاع روسیه منتشر کرد، روز پنجم فروردین بود که شمار تلفات نظامی این کشور در جنگ اوکراین را هزار و ۳۵۱ نفر اعلام کرده و گفته بود که سه هزار و ۸۲۵ نظامی نیز زخمی شده‌اند.
دو روز بعد از انتشار این گزارش، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، گفت که شمار تلفات نظامی روسیه احتمالا حداقل ۱۰ هزار نفر است.
هنوز هیچ گزارش جدیدی از شمار تلفات نیروهای نظامی روسیه منتشر نشده است، اما اوکراین روز ۱۷ فروردین اعلام کرد که نزدیک به ۱۹ هزار نظامی روسیه کشته شده‌اند.
روسیه از پنجم اسفند تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کرد و سازمان ملل کشته شدن حداقل هزار شهروند عادی اوکراین توسط نظامیان روسی را تایید کرده و گفته است شمار واقعی قربانیان احتمالا بسیار بیشتر از این رقم است. همچنین بیش از چهار میلیون شهروند اوکراینی مجبور به فرار از کشور شده‌اند.
با آزاد شدن بخش‌هایی از مناطق نزدیک به کی‌یف توسط ارتش اوکراین و افشای کشتار دسته‌جمعی ساکنان شهر بوچا، احتمال می‌رود شمار قربانیان غیرنظامی اوکراین بسیار بالاتر از برآوردهای قبلی باشد؛ خصوصا این‌که برخی شهرها، مانند ماریوپل با ده‌ها هزار نفر جمعیت بیش از ۴۰ روز است که در محاصره و بمباران سنگین نیروهای نظامی روسیه است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۹ آوریل ۲۰۲۲