مسوولان جمهوری اسلامی حذف ارز ترجیحی را گردن نمی‌گیرند

علی بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگاران، درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ و راهکارهای دولت برای پیشگیری از بروز مشکل برای مردم‌ افزود: «ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است و تولیدکننده‌ها و مراکز دریافت ارز مشکلی نخواهند داشت.»

این در حالی است که خبرگزاری‌های رسمی در ایران روز پنج‌شنبه ۱۸ فروردین گزارش دادند، با ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۱ به گمرک، دستور حذف ارز ترجیحی از محاسبه حقوق ورودی و جایگزینی آن با نرخ ارز سامانه معاملات الکترونیکی (ای‌تی‌اس) صادر شده ‌است. بدین ترتیب مبنای محاسبات به نرخ متغیر نزدیک به بازار انجام خواهد شد.

به گزارش صدای آمریکا با اینکه برخی رسانه‌ها نیز خبر حذف ارز ترجیحی دارو را به نقل از مقامات وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام کردند، اما این وزارتخانه ضمن تکذیب این خبر، مباحث مطرح شده را «ناشی از برداشت نادرست رسانه‌ای» می داند.

ابراهیم رئیسی در حالی قانون بودجه مصوب مجلس را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد که کارشناسان هنگام ارائه لایحه بودجه در آذر ماه ۱۴۰۰ درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و آثار تورمی آن در جامعه هشدار داده بودند.

گزارش های میدانی و برخی برنامه‌‌های گفتگو محور در صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز بیانگر آن هستند که با وجود تکذیب مقامات دولتی، قیمت کالاهای اساسی به ویژه دارو در سال جدید به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران اخیراً گفته است: دارو‌های وارداتی تا «۶ برابر» و دارو‌های تولید داخل با توجه به میزان ارز تامین مواد اولیه «۳۰ تا ۱۰۰ درصد» افزایش قیمت داشته‌اند.
به گفته کارشناسان حذف ارز ترجیحی، تا حدود ۹میلیارد دلار برای دولت، درآمد ایجاد خواهد کرد. نمایندگان مجلس نیز اسفند گذشته با تصویب حذف ارز ترجیحی در بودجه، از دولت خواسته بودند تا با توزیع کوپن به مردم کمک کند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۹ آوریل ۲۰۲۲