کشف اجساد بیش‌از ۹۰۰ غیرنظامی در منطقه کی‌یف

پلیس اوکراین روز جمعه اعلام کرد که پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از شمال این کشور اجساد بیش از ۹۰۰ شهروند غیرنظامی در منطقه حومه کی‌یف کشف شده است که بیشتر آنها به ضرب گلوله کشته شده‌اند.
این آمار ساعاتی پس از آن منتشر شده است که وزیر دفاع روسیه تهدید کرد که در واکنش به حملات ادعایی اوکراین به خاک روسیه حملات موشکی به کی‌یف را تشدید خواهد کرد.
مسکو ضمن این تهدید لفظی، خود را برای حمله مجدد به شرق اوکراین آماده می‌کند. جنگ همچنین در شهر محاصره‌شده جنوبی ماریوپل ادامه دارد. خارکیف در شمال شرق اوکراین نیز روز جمعه تحت بمباران‌های قرار گرفت که در یک مورد آن منطقه‌ای مسکونی هدف قرار گرفته شد و هفت نفر از جمله یک نوزاد هفت ماهه کشته شدند.
در این میان آندری نبیتوف، رئیس پلیس منطقه‌ای کی‌یف، گفت که اجساد در خیابان‌های مناطق اطراف کی‌یف رها شده یا در جای موقتی دفن شده‌اند. او افزود که تحقیقات پلیس نشان می‌دهد ۹۵ درصد این افراد به ضرب گلوله کشته شده‌اند.
این مقام پلیس اوکراین اظهار داشت: «ما نتیجه گرفته‌ایم که مردم تحت اشغال نیروهای روس به سادگی در خیابان‌ها اعدام شده‌اند.»
وی در ادامه عنوان کرد که هر روز اجساد جدیدی از زیر آوار یا در گورهای دسته‌جمعی کشف می‌شود. بیشترین تعداد اجساد نیز در شهرک بوچا کشف شده، جایی که بیش از ۳۵۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.
جنگ در اوکراین طی هفته‌های اخیر ملهم از اخبار کشف اجساد غیرنظامیان در شهرک بوچا بوده است. کشف این اجساد که یا در خیابان‌ها رها شده و یا در گورهای دسته‌جمعی دفن شده بودند، خشم جهانی را علیه روسیه برانگیخته است. بسیاری از کشورها روسیه را به جنایت جنگی متهم کرده‌اند. کرملین اما ارتکاب کشتار در بوچا را تکذیب می‌کند.

روسیه ۱۸ دیپلمات اتحادیه اروپا را اخراج می‌کند
روسیه اعلام کرد که ۱۸ دیپلمات اتحادیه اروپا را به تلافی “اقدامات غیردوستانه” بروکسل اخراج می‌کند.
وزارت امور خارجه روسیه گفت که این دیپلمات‌ها “در آینده نزدیک” مسکو را ترک خواهند کرد.
اتحادیه اروپا ده روز پیش ۱۹ دیپلمات روس را “عنصر نامطلوب” خواند و آنها را متهم کرد که از موقعیت دیپلماتیک خود برای مقاصد دیگری استفاده می‌کنند.
اتحادیه اروپا از این افراد خواست که بروکسل -مقر اصلی اتحادیه اروپا- را ترک کنند.
از زمان انتشار گزارش‌های مربوط به گورهای جمعی در شهر بوچا در اوکراین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مجموع بیش از ۲۰۰ نفر از کارکنان و دیپلمات‌های روسیه را اخراج کرده‌اند.
با حمله روسیه به اوکراین روابط مسکو با اتحادیه اروپا و آمریکا به شدت خصمانه و پرتنش شده است.
روز چهارشنبه ۱۳ آوریل جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مجوز انتقال کمک‌های نظامی بیشتری معادل ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین را صادر کرد.
این کمک‌ها از جمله شامل تجهیزات توپخانه‌ای، خودروهای زرهی و پهپاد می‌شود.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با وجود قدردانی از حمایت کشورهای غربی از آنها خواسته تلاش‌های خود برای مقابله با روسیه را با ارسال تسلیحات سنگین و جت‌های جنگنده به اوکراین افزایش دهند.
این درخواست در حالی مطرح می‌شود که روسیه در حال تجدید قوا برای تدارک عملیاتی سنگین در جبهه شرق اوکراین است.

هشدار روسیه به آمریکا
روزنامه واشنگتن پست گزارش داده است که مسکو درباره ادامه فرستادن تسلیحات به اوکراین، به ایالات متحده هشدار داده است.
به گزارش این روزنامه مسکو به واشنگتن گفته است که ادامه تسلیح اوکراین “پیامدهای پیش‌بینی‌ناپذیر” خواهد داشت.
واشنگتن پست می‌گوید یک یادداشت دیپلماتیک را دیده که در آن مسکو اعتراض کرده است که انتقال و استقرار سیستم‌های نظامی حساس آتش جنگ را شعله‌ور می‌کند.
مسکو ناتو را هم متهم کرده است که با هدف ادامه “خونریزی‌ها” به اوکراین فشار می‌آورد تا مذاکرات صلح با روسیه را ترک کند.

زلنسکی: خرید نفت و گاز روسیه تجارت با خون مردم اوکراین است
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، کشورهای اروپایی را متهم کرد که با ادامه خرید نفت و گاز از روسیه در حقیقت «پول در خون مردم اوکراین» می‌زنند. وی دراین باره گفت: «ما نمی‌توانیم درک کنیم که چطور می‌توانید از خون پول دربیاورید؟»
رئیس‌جمهور اوکراین، آلمان و مجارستان را متهم کرد که مانع از وضع تحریم‌های شدیدتر انرژی اتحادیه اروپا علیه روسیه شده‌اند. انتظار می‌رود روسیه امسال بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار از فروش نفت و گاز به اروپا به دست آورد.
آقای زلنسکی به بی‌بی‌سی گفت: «بعضی از دوستان و شرکای ما می‌دانند که اکنون زمان متفاوتی است. اینجا دیگر مسئله تجارت و پول نیست، بلکه مسئله بقا است.»
وی درباره ارسال تسلیحات توسط کشورهای غربی نیز گفت: «ایالات متحده، بریتانیا و شماری از کشورهای اروپایی در این زمینه به ما کمک می‌کنند. اما ما نیازمند تسلیحات بیشتری هستیم.»
آقای زلنسکی همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت شهر بندری ماریوپل گفت گمان می‌کند از زمان شروع محاصره این شهر توسط نیروهای روسی تا کنون هزاران تن کشته شده باشند. او اضافه کرد جنایاتی که روسیه در ماریوپل و بوچا مرتکب شده امکان موفقیت مذاکرات صلح را کاهش داده است.

چندین انفجار قدرتمند کی‌یف را لرزاند
انفجارهای سهمگینی بامداد جمعه کی‌یف، پایتخت اوکراین، را لرزاند و آژیرهای اخطار حمله هوایی در سراسر اوکراین به صدا درآمد در حالی که اخبار این جنگ ملهم از خبر غرق شدن رزمناو روسی مسکوا در دریای سیاه است.
انفجارهای روز جمعه در منطقه کی‌یف از زمان عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اطراف پایتخت اوکراین بی‌سابقه توصیف شده است.
اوکراین مسئولیت غرق شدن رزمناو مسکوا را بر عهده گرفته و می‌گوید که این کشتی دوره اتحاد جماهیر شوروی را هدف حمله موشکی قرار داده است. اما روسیه می‌گوید که انفجار در انبار مهمات این کشتی باعث وقوع این حادثه شده است.
رزمناو مسکوا که مهم‌ترین کشتی جنگی روسیه در دریای سیاه محسوب می‌شد، روز پنج‌شنبه غرق شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در نطق ویدیویی بامداد جمعه خود به این حادثه اشاره کرد و هشدار داد که روس‌ها قصد دارند منطقه دونباس در شرق اوکراین را هدف حملات تازه خود قرار دهند.
با این حال صدای این انفجارها در چهار گوشه اوکراین شنیده شده، اگرچه هنوز گزارشی از خسارات انفجارها در کی‌یف، شهر جنوبی خرسون، خارکیف در شرق اوکراین و شهرک ایوانو-فرانسیسک در غرب این کشور منتشر نشده است.

روسیه اوکراین را به انجام عملیات هوائی در داخل خاک خود متهم کرد
مقامات روسیه می‌گویند نیروهای اوکراینی یک سری حملات فرامرزی هوائی را در منطقه بریانسک روسیه، در نزدیکی مرز اوکراین، انجام داده‌اند.
یک کمیته تحقیق روسیه مدعی شده است که دو هلیکوپتر نظامی اوکراینی روز پنجشنبه با ورود به حریم هوایی روسیه و در حالی که در ارتفاع پایین حرکت می‌کردند، دستکم شش ساختمان را در روستای کلیمووو در حدود ۱۱ کیلومتری عمق خاک روسیه هدف حمله قرار دادند.
مقام‌های اوکراینی تا کنون درباره این ادعاها اظهارنظر نکرده‌اند.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و اوکراین
وزرای امور خارجه آمریکا و اوکراین در تماسی تلفنی اختصاص ۸۰۰ میلیون دلار به تقویت توان دفاعی اوکراین و وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه را بررسی کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، این بودجه اضافه به اوکراین در جمع‌آوری سلاح، مهمات و دیگر کمک‌های امنیتی کمک می‌کند.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با دمیترو کولبا، همتای اوکراینی خود از «تعهد استوار به حق حاکمیت و تمامیت ارضی» اوکراین سخن گفت.
در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آمده است: در ادامه ارائه کمک‌های امنیتی و انسانی به دولت و مردم اوکراین در جنگ با روسیه مصمم هستیم.
این دو دیپلمات ارشد همچنین بیان کردند که کمک‌های دولت آمریکا و متحدانش به اوکراین تاثیرگذار بوده است.
بلینکن «شجاعت اوکراین، خصوصا مدافعان ماریوپل را ستود.»
کولبا نیز در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: در تازه‌ترین تماس خود با بلینکن، درباره بسته کمکی نظامی بعدی به اوکراین بحث کرده و درباره مواضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به توافق رسیدیم. از آمریکا به‌خاطر حمایت بی‌دریغ اتحادش با اوکراین سپاسگزارم.

اوکراین: تلاش روسیه برای تسخیر شهرهای پوپاسنا و روبیژنه در شرق اوکراین ناکام ماند
ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز جمعه بیانیهٔ خود مدعی شد که تلاش‌های روسیه برای تسخیر شهرهای پوپاسنا و روبیژنه در شرق اوکراین به ناکامی انجامیده. گفته شد که نیروهای اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته ۸ حملهٔ روس‌ها در استان‌های دونتسک و لوهانسک را دفع کرده‌اند و ۴ تانک، ۶ خودرو زرهی، ۴ خودرو جنگی و یک سامانه توپخانه‌ای آنها را از بین برده‌اند. استاندار خارکیف گفته که از آغاز جنگ تاکنون دست کم ۵۰۳ غیرنظامی، از جمله ۲۴ کودک در این استان کشته شده‌اند.
دیشب مناطقی در حومهٔ کیف مورد حمله واقع شدند. در برخی دیگر از شهرها، از جمله خِرسون هم صدای انفجار شنیده شد. آژیر خطر در همهٔ مناطق به صدا درآمد.
ویلیام برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از خطر احتمال توسل روسیه به نوعی سلاح هسته‌ای هشدار داده، اگر پوتین از دستیابی به نوعی موفقیت در میدان جنگ اوکراین ناامید شود.
مقام‌های اوکراین می‌گویند که دیشب در استان خِرسون ۵ اسیر اوکراینی با ۴ اسیر روس مبادله شدند.
آنها همچنین گفتند که روسیه با استفاده از پهپادهای تجسسی می‌کوشد مواضع خود را در جنوب اوکراین تحکیم کند.

زلنسکی در تازه‌ترین پیام ویدئویی‌اش: ما ۵۰ روز تاب آوردیم
«ما ۵۰ روز تاب آوردیم… صحبت‌های حتی برخی از قدرتمندان جهان در روز ۲۴ فوریه یادم هست. هیچ‌کس به استقامت ما باور نداشت. همه همدردی می‌کردند. بسیاری مشورت می‌کردند که‌ کشور را ترک کنم. عملاً می‌گفتند که تسلیم ستم شویم. ولی آنها ما را نمی‌شناختند؛ نمی‌دانستند که اوکراینی‌ها چقدر بی‌باکند؛ چقدر ما برای آزادی ارزش قائلیم؛ از توانایی ما برای زیستن به شیوه‌ای که خودمان می‌خواهیم آگاه نبودند».

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۶ آوریل ۲۰۲۲