جنگ در اوکراین؛ هشدار زلنسکی به قطع مذاکرات با روسیه در صورت کشتار سربازان در ماریوپل

حمله نظامی روسیه به اوکراین در شرایطی پنجاه و دومین روز خود را پشت سر می‌گذارد که نیروهای روسی با تمرکز بر شرق قصد دارند تا نیروهای اوکراینی را از این ناحیه عقب برانند.

این در حالی است که در تازه‌ترین دور از اعطای کمک‌های تسلیحاتی کشورهای غربی به اوکراین، آلمان متعهد شده است یک میلیارد دلار کمک مالی به کی‌یف اختصاص دهد.

همزمان بحران انسانی نیز در اوکراین ادامه دارد. مقامات اوکراینی از کشف ۹۰۰ جسد از غیرنظامیان در حومه کی‌یف خبر داده‌اند و موج خروج پناهندگان از اوکراین همچنان ادامه دارد، هرچند تعداد آنان در روزهای اخیر کاهش یافته است.

آخرین تحولات جنگ اوکراین در تاریخ شنبه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) را در این صفحه دنبال کنید:

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به روسیه هشدار داد در صورت حذف کامل نیروهای اوکراینی در بندر ماریوپل، مذاکرات با مسکو را متوقف خواهد کرد.

آقای زلنسکی با پذیرش شرایط دشوار نظامیان و شبه‌نظامیان این کشور در ماریوپل گفت:‌ «بچه‌های ما با تمام قوا از خودشان دفاع می‌کنند.» وی با اشاره به کشتار در شهر برودیانکا در حومه کی‌یف گفت: «هرچقدر تعداد برودیانکاها بیشتر باشد، شانس موفقیت گفت‌وگوها کمتر می‌شود.»

شهر ماریوپل از اهداف اصلی ارتش روسیه در جنگ با اوکراین به شمار می‌رود. تصرف این بندر استراتژیک ارتباط اوکراین با دریای سیاه را عملا قطع می‌کند. ماریوپل بیش از یک ماه است که در محاصره کامل نیروهای روسیه قرار دارد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته بیش از ۴۰ هزار تن دیگر از اوکراین فرار کرده‌اند.

با این حساب و بنابر گفته این نهاد، شمار کل پناهجویان اوکراین از زمان حمله نظامی روسیه در ۲۴ فوریه بدین سو به ۴ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۴۴۵ تن رسیده است.

نزدیک به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر از این افراد (یعنی نزدیک به ۶۰ درصد آن‌ها) به لهستان گریخته‌اند. در حالی که بیش از ۷۳۰ هزار نفر نیز به رومانی رفته‌اند.

زنان و کودکان ۹۰ درصد از پناهجویان را تشکیل می‌دهند چرا که مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله واجد شرایط فراخوان نظامی هستند و نمی‌توانند اوکراین را ترک کنند.

میخائیل پودولیاک، از مشاوران اصلی ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور در گفتگوها با روسیه، از روند انتقال تسلیحات از اتحادیه اروپا ابراز نارضایتی کرده است.

وی در توییتی که در حساب رسمی خود منتشر کرد گفت سلاح‌هایی که اتحادیه اروپا برای اوکراین ارسال کرده «آن‌هایی نبوده‌اند که ما درخواست کرده بودیم» و رسیدن همین سلاح‌ها هم «بسیار زیاد طول کشیده است».

آقای پودولیاک نوشت: «دموکراسی با این بازی پیروز نخواهد شد. اوکراین به سلاح نیاز دارد. نه یک ماه دیگر، بلکه همین حالا.»

پیشتر آلمان از اختصاص یک میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین خبر داده بود ولی اعلام کرده بود بخشی از این کمک یک ماه دیگر به دست اوکراین می‌رسد چرا که این اقلام اول باید سفارش داده شوند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۱۷ آوریل ۲۰۲۲