ایرانی‌ها همچنان اولین خریدار خانه در ترکیه هستند؛ رشد آمار مشتری‌های روسی

گزارش جدید مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که طی سه ماهه ابتدایی سال جاری، خرید خانه توسط شهروندان روسیه در این کشور رشد چشمگیری داشته و ایرانی‌ها نیز همچنان در صدر فهرست خریداران خارجی خانه قرار دارند.

شهروندان روسی در سه ماهه ابتدایی امسال حدود هزار و ۵۳۵ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده‌اند که ۶۴ درصد بیشتر از دور مشابه پارسال و بیش از دو برابر دور مشابه سال ۲۰۲۰ است.

ترکیه ۲۴ فروردین در پی افزایش تقاضای خرید مسکن توسط شهروندان روسیه و اوکراین در این کشور، میزان سرمایه‌گذاری در املاک برای دریافت شهروندی را به‌طور چشمگیری افزایش داد و از ۲۵۰ هزار دلار به ۴۰۰ هزار دلار رساند.

تخمین زده می‌شود از زمان آغاز تهاجم نظامی به اوکراین و تحریم‌های غرب طی کمتر از دو ماه گذشته حدود ۳۰۰ هزار شهروند روسی از کشور خود مهاجرت کرده‌اند.

شمار پناهندگان اوکراینی به خارج نیز به ۴.۶ میلیون نفر رسیده است. اوکراینی‌ها طی شش سال گذشته هرگز در میان شهروندان ۲۰ کشور خریدار عمده مسکن در ترکیه نبوده‌اند، اما در سه ماهه ابتدایی امسال با خرید ۳۸۱ واحد مسکن، هشتمین جایگاه را داشته‌اند.

شهروندان ایرانی کماکان در صدر خریداران مسکن در این کشور هستند و در سه ماهه ابتدایی امسال ۲ هزار و ۲۵۶ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده‌اند.

در رده‌های بعدی شهروندان عراق، روسیه، آلمان، قزاقستان، افغانستان، کویت، اوکراین، یمن و اردن قرار دارند.

کل فروش مسکن به خارجی‌ها در ترکیه طی مدت یاد شده، حدود ۱۴ هزار و ۴۹۱ واحد بوده که رشدی ۴۴ درصدی نسبت به دور مشابه پارسال دارد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۷ آوریل ۲۰۲۲