وزیرخارجه اوکراین: دیگر شهری به نام ماریوپل وجود ندارد

دمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین ‌ در تشریح شرایط جنگی حاکم بر شهر بندری ماریوپل می‌گوید که دیگر شهری به نام ماریوپل وجود خارجی ندارد.

او روز یکشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت که وضعیت این شهر دل آزارنده و اسفناک است.

شهر بندری ماریوپل هفت هفته است که آماج حملات نظامی روسیه قرار دارد. این شهر در جنوب‌شرق اوکراین یکی از مهمترین اهداف نظامی ارتش روسیه است و به مثابه پل ارتباطی میان شبه ‌جزیره کریمه، اشغال شده در ۲۰۱۴ و نیروهای تحت حمایت مسکو در شرق به شمار می‌رود.

کولبا در گفت‌وگو با برنامه خبری روز یکشنبه شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس با اشاره به محاصره این شهر و تلاش ادامه‌دار مردم و ارتش در دفاع از ماریوپل، به عزم روسیه برای نابودی کامل این شهر به هر بهایی اشاره کرد.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر دریافت دستوری مبنی بر توقف مذاکرات با روسیه گفت که تماس‌های اوکراین با دیپلمات‌های روسیه بعد از تهاجم محدود به مذاکرات مربوط به تیم آتش‌بس بوده است. او افزود که «بعد از واقعه بوچا امکان گفت‌وگو وجود ندارد و همانطور که رئیس‌جمهوری اوکراین گفته ماریوپل می‌تواند خط قرمز باشد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پی محاصره ماریوپل توسط روسیه، وضعیت این شهر را غیرانسانی توصیف کرد و خواستار ارسال تجهیزات نظامی بیشتر از سوی غرب شد. زلنسکی هشدار داده است که روسیه عمدا در تلاش است تا همه کسانی را که در آنجا هستند نابود کند و چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند گفت‌وگوهای صلح با روسیه متوقف می شود.

مسکو روز شنبه با اعلام ضرب الاجل برای نیروهای اوکراین، از آنها خواسته بود تا بامداد یکشنبه سلاح های خود را زمین بگذارند و این شهر را تخلیه کنند.

به گفته مقامات غربی، روسیه تهاجم به اوکراین را با هدف تصرف کی‌یف، سرنگونی دولت و ایجاد یک دولت حامی مسکو، در ۲۴ فوریه آغاز کرد. این تهاجم هفت هفته‌ای هزاران کشته و میلیونها بی‌خانمان برجای گذاشته است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱۸ آوریل ۲۰۲۲