قرآن سوزی گروه افراطی؛ احضار کاردار سوئد در تهران

دولت سوئد به حزب راستگرای “راه سخت” گروه، مجوز تظاهرات ضد اسلامی داده و رهبر حزب قرآن را آتش زده است. سوزاندن قرآن به درگیری‌های خشونت‌بار میان مسلمانان و پلیس کشیده شد. ایران کاردار سوئد را برای اقدام فوری احضار کرد.

کاردار سوئد ظهر یکشنبه ۲۸ فروردین (۱۷ آوریل) به وزارت امور خارجه ایران احضار شد. وبسایت وزارت خارجه ایران اعلام کرده که کاردار در غیاب سفیر این کشور توسط رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه احضار شده است.

ایران خواستار اقدام فوری و قاطع دولت سوئد برای پایان بخشیدن به “جسارت به ساحت قرآن کریم و تضمین عدم تکرار آن در آینده” شده است.

سوزاندن قرآن در تظاهرات یک گروه راست و افراطی باعث درگیری‌‌هایی در خود سوئد شده است.

شامگاه شنبه ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) در چند شهر سوئد کشمکش شدیدی بین جوانان مسلمان و پلیس انجام گرفت. معترضان خشمگین هستند که دولت سوئد به حزب راست‌گر و افراطی Stram Kurs “راه سخت” به رهبری راسموس پالودان اجازه برگزاری تظاهرات داده است.

پالودان قرار بود به همراه حامیانش تجمع برگزار کند و طبق قرار قبلی قرآن را آتش بزند ولی پیش از شروع تجمع، درگیری شکل گرفت.

به گزارش شبکه تلویزیونی سوئد “اس‌وی‌تی” SVT در این تظاهرات خودرو و سطل‌های زباله در مالمو سوختند و یک اتوبوس نیز پس از پرتاب شیئی آتش‌زا دچار حریق شد. معترضان به سمت ماموران پلیس سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب کردند.

تظاهرات ابتدا در شهر لاندسکرونا برنامه‌ریزی شده بود ولی به دلیل مخالفت‌ها به مالمو منتقل شد.

به گفته پلیس حدود ۱۰۰ جوان در لاندسکرونا به پرتاب سنگ و آتش‌زدن خودروها، سطل‌های زباله و لاستیک پرداختند. پس از انتقال تظاهرات به مالمو، اعتراضات در آنجا نیز بالا گرفت.

طبق گزارش رسانه‌ها، پالودان رهبر حزب “راه سخت” به دلیل سنگ‌پرانی مجروح شده است. پالودان تابعیت دانمارکی و سوئدی دارد و می‌خواهد با شاخه سوئدی حزب خود در انتخابات پارلمانی اواخر تابستان نیز شرکت کند.

در دانمارک این حزب خواستار ممنوعیت اسلام و اخراج غیردانمارکی‌ها شده است.

آتش زدن قرآن توسط پالودان واکنش رسمی مالزی را نیز برانگیخت.

وزیر امور خارجه مالزی این اقدام را “فراتر از حدود اخلاقی و هنجارهای حق آزادی بیان” خواند. او گفت، این کار نفرت را تقویت می‌کند و باید از سوی هر کس که به دنبال صلح و ترویج همزیستی مسالمت‌آمیز است رد شود.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۱۸ آوریل ۲۰۲۲