روسیه برای تسلیم ماریوپل ضرب الاجل جدید تعیین کرد

همزمان با آغاز عملیات نظامی گسترده روسیه در شرق اوکراین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور گفت که «مرحله جدیدی» از جنگ آغاز شده است.

در همین حال درگیری‌های شدید در شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین ادامه دارد. پیش از این شهردار این شهر گفته بود که روسیه ماریوپل را به «جهنم» تبدیل کرده است.

وزارت دفاع روسیه نیز روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از سربازان اوکراینی خواست تا سلاح خود را زمین بگذارند و به «مقاومت احمقانه خود» پایان دهند.

از سوی دیگر کشورهای غربی ضمن محکوم کردن اقدامات مسکو، حمایت نظامی و سیاسی خود را از اوکراین ادامه می‌دهند. اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را «مسئول وقوع جنایات جنگی در اوکراین» دانست و بریتانیا نیز اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه مسکو اعمال می‌کند.

روسیه روز چهارشنبه ضرب الاجل جدیدی برای نیروهای اوکراینی در شهر ماریوپل تعیین کرد. تهاجم روسیه به شرق اوکراین و ماریوپل در روزهای گذشته شدت بیشتری یافته است و مسکو تلاش می‌کند تا با پیروزی در این مناطق عدم موفقیتش در شهرهای بزرگ اوکراین را جبران کند. 

وزارت دفاع روسیه روز گذشته از نیروهای اوکراینی در شهر مایوپل خواسته بود به «مقاومت احمقانه خود» پایان دهند و سلاح‌هایشان را زمین بگذارند. 

روسیه در هشت هفته حمله نظامی به اوکراین در اشغال کی‌یف، پایتخت و سایر شهرهای بزرگ این کشور ناکام مانده است. به این ترتیب مسکو با افزایش حملات در شرق اوکراین تلاش می‌کند ناکامی های نظامی خود را جبران کند. 

حمله روسیه به اوکراین، بزرگترین حمله نظامی در اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم است. از زمان آغاز جنگ تا کنون نزدیک به ۵ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۲۰ آوریل ۲۰۲۲