درخواست بایدن از کنگره برای تصویب کمک ۳۳ میلیاردی به اوکراین

جو بایدن از کنگره آمریکا خواست با یک بسته مالی کمک‌های جدید به اوکراین به مبلغ ۳۳ میلیارد دلار موافقت کند. حدود دو سوم این مبلغ برای تقویت توان نظامی ارتش اوکراین برای مقابله با تجاوز نظامی روسیه در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده از نمایندگان کنگره آمریکا خواست بسته پیشنهادی او برای افزایش کمک به اوکراین را تصویب کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بایدن روز پنج‌شنبه، ۲۸ آوریل از کنگره خواست با اختصاص ۳۳ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه موافقت کند.

به گفته کاخ سفید ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای کمک‌های نظامی و امنیتی به اوکراین در نظر گرفته شده تا آن گونه که بایدن می‌گوید جریان ارسال تسلیحات و مهمات برای “رزمندگان شجاع اوکراینی” بدون وقفه ادامه یابد.

بنابر این گزارش رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به تهاجم روسیه به اوکراین می‌گوید هزینه این جنگ کم نیست اما بهای “تسلیم شدن در برابر تهاجم” گزاف‌تر خواهد بود.

او افزود ما یا به مردم اوکراین کمک می‌کنیم که از سرزمینشان دفاع کنند یا نظاره‌گر بی‌عمل ادامه تجاوز و جنایت روسیه در این کشور می‌مانیم.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد هم‌پیمانان ناتو و شرکای آمریکا در اتحادیه اروپا “سهم منصفانه‌ای” از هزینه پشتیبانی از اوکراین را بر عهده می‌گیرند.

جو بایدن خاطر نشان کرد ارسال تسلیحات به اوکراین به معنای حمله آمریکا به روسیه نیست و ایالات متحده فقط به اوکراین یاری می‌رساند که در برابر هجوم نظامیان روسی از خود دفاع کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده ابراز اطمینان کرد که همتای روسی او ولادیمیر پوتین هرگز موفق نخواهد شد بر اوکراین مسلط شود.

بر پایه اعلام کاخ سفید بسته پیشنهادی کمک‌های مالی به اوکراین شامل هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کمک اقتصادی به دولت اوکراین و سه میلیارد دلار کمک‌های انسان‌دوستانه و تامین امنیت غذایی شهروندان اوکراینی است.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه امسال تا کنون دولت آمریکا پرداخت کمک‌های نظامی به این کشور به مبلغ حدود سه میلیارد دلار را در دستور کار قرار داده است. کمک‌های بیشتر به اوکراین مستلزم موافقت اکثریت اعضای کنگره است.

نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا تا کنون از کمک به اوکراین برای دفاع در مقابل تهاجم روسیه به طور اصولی پشتیبانی کرده‌اند.

در عین حال بین این دو حزب در مورد مرتبط کردن کمک به اوکراین با منابع در نظر گرفته شده برای مقابله با پیامدهای پاندمی کرونا اختلاف نظر وجود دارد. جو بایدن از نمایندگان کنگره خواسته “هر چه سریع‌تر” با بسته پیشنهادی کمک به اوکراین موافقت کنند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین وعده داده دارایی‌های بلوکه‌شده الیگارش‌های روسی به فروش برسد و منابع حاصل از آن در اختیار اوکراین قرار گیرد.

مطابق اعلام کاخ سفید از ابتدای تشدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به خاطر تجاوز به اوکراین تا کنون تعدادی کشتی تفریحی لوکس و هواپیمای شخصی الیگارش‌های روسی ضبط شده که ارزش آنها حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود.

افزون بر این صدها میلیون دلار دارایی شخصیت‌های برجسته نزدیک به پوتین و حکومت روسیه در بانک‌های آمریکایی بلوکه شده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۲۹ آوریل ۲۰۲۲