ابراز نگرانی از بازداشت آرش قلعه‌گلاب، شاعر و روزنامه‌نگار آبادانی، توسط نیروهای امنیتی

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای از بازداشت آرش قلعه‌گلاب، شاعر و روزنامه‌نگار اهل آبادان، در جریان اعتراض مردم این شهر به ریزش ساختمان متروپل شدیدا ابراز نگرانی کرد و مسئولیت جان او و دیگر بازداشت‌شدگان این اعتراض‌ها را متوجه نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی دانست.

بر اساس این بیانیه که روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد منتشر شد، آقای قلعه‌گلاب روز پنجم خرداد در جریان سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌های اخیر به دست نیروهای امنیتی «با ضرب و جرح» بازداشت شد و در حالی‌که از بیماری حاد تنفسی و دیابت رنج می‌برد، همچنان در بازداشت است.

نزدیکان این شاعر و طنزنویس آبادانی از خطرهای احتمالی و پیامدهای جبران‌ناپذیر بر سلامت و جان این شهروند ابراز نگرانی کرده‌اند.

در بخشی از بیانیه اخیر کانون نویسندگان آمده است: «پس از فروریختن ساختمان متروپل آبادان در روز دوشنبه دوم خردادماه، مردم شهرهای مختلف در اعتراض به این فاجعه به خیابان‌ها آمدند. اکنون بیش از یک هفته از این اعتراض‌ها می‌گذرد و پاسخ حاکمیت همچون همیشه چیزی جز سانسور و سرکوب مردم نبوده است».

این کانون خاطرنشان کرده است که در سایه اعمال محدودیت بر اینترنت و اخبار، هر گونه آسیبی به سلامت و جان کلیه بازداشت‌شدگان این اعتراض‌ها «متوجه نهاد‌های امنیتی حکومت خواهد بود».

شمار قربانیان ریزش متروپل آبادان به ۳۸ تن رسیده است و به گفته خانواده‌ها، ده‌ها نفر نیز همچنان مفقودند.

در روزهای گذشته، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی نیز اعتراف کرده‌اند که در جریان ساخت این برج زدوبند گسترده‌ای بین مالک اصلی برج با شهرداری و برخی مقامات رخ داده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲ ژوئن ۲۰۲۲