بازنشستگان معترض: دشمن ما همین جاست!

هزاران تن از بازنشستگان تامین اجتماعی روز دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۶ شهر کشور به خیابان‌ها آمده‌اند. به گزارش شورای بازنشستگان ایران، اعتراض بازنشستگان علیه اقدام ناگهانی و غیرقانونی دولت علیه بازنشستگان تامین اجتماعی، در زیرپا گذاشتن مصوبه شورای عالی مزد است.

دولت روز یکشنبه، مصوبه شورای عالی کار درباره حداقل بگیران بازنشسته تامین اجتماعی را تصویب کرد که برمبنای آن حداقل حقوق و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به سطح پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.

شهرهای تهران، کرج، زنجان، اصفهان، اراک، دزفول، شوشتر، کرمان، اهواز، کرمانشاه، رشت، تبریز، مشهد، قزوین، کرج و شیراز تا کنون شاهد این اعتراضات بوده و تعدادی از معترضان در تهران بازداشت شده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داده که تجمع بازنشستگان در تهران که بر اساس فراخوان قبلی قرار بود در مقابل سازمان برنامه و بودجه برگزار شود، با حضور گسترده‌ی نیروهای امنیتی روبرو شد و این نیروها با حضور در خیابان‌های منتهی به این سازمان مانع از شکل‌گیری تجمع معترضان شدند.

«دشمن ما همین‌جاست، دروغ میگن آمریکاست» شعار مشترک بازنشستگان معترض در بسیاری از شهرهاست.

بازنشستگان در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس، خواستار ورود این نهاد به مسئله افزایش مستمری بازنشستگان و ابطال افزایش ۱۰ درصدی مستمری سایر سطوح شدند.

در حالی‌که بازنشستگان افزایش ۱۰ درصدی حقوق و مستمری خود را ناچیز دانسته و در اعتراض به آن دست به تجمع زدند، احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به ایسنا گفت: «با این مصوبه که با نگاه افزایش عادلانه مستمری برای سایر سطوح انجام شده، گام بلندی برداشته شده است.» او این مصوبه را اقدامی در جهت کاهش فاصله طبقاتی عنوان کرده است.

در همین خصوص حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ضمن اعلام اعتراض به افزایش ۱۰ درصدی مستمری سایر سطوح و کنار گذاشته شدن مصوبه شورای عالی کار، به ایلنا گفت: «از تمام ابزارهای قانونی برای تغییر این مسیر استفاده خواهیم کرد.»

بازنشستگان حاضر در تجمع اعتراضی روز دوشنبه عنوان کردند که آنها از اندوخته‌ی سالیان خودشان حقوق می‌گیرند و دولت نمی‌تواند یک‌باره نظام‌های مزدی را تغییر دهد و روال جدید برای تعیین مستمری‌ها اتخاذ کند. آنها همچنین تاکید دارند که هزینه‌های زندگی چند برابر شده اما حقوق ما قرار است تنها ۱۰ درصد افزایش یابد، این میزان امکان تامین نیازهای معیشتی بازنشستگان را نخواهد داد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۷ ژوئن ۲۰۲۲