سرقت در آرامش کامل؛ ۱۶۸ صندوق امانات بانک ملی «انقلاب» در تعطیلات «ارتحال و غائله امام» خالی شد!

ده‌ها عدد از صندوق امانات شعبه ممتاز بانک ملی در خیابان «انقلاب» تهران مورد سرقت قرار گرفت. سارقان محتویات دست‌کم ۱۶۸ صندوق را خالی کرده و دوربین‌های مدار بسته و حافظه آنها را نیز با خود برده‌اند و تا کنون پلیس نتوانسته به تعداد دزدان و چگونگی این سرقت دست پیدا کند.

این سرقت بزرگ نیمه‌شب پنجشنبه در نخستین ساعات ۱۳ خرداد و همزمان با تعطیلات سالمرگ روح‌الله خمینی (۱۴ خرداد) رهبر انقلاب ۵۷ و بنیانگذار جمهوری اسلامی و سالگرد غائله‌اش در ۱۵ خرداد ۴۲ اتفاق افتاد. سارقان از نخستین روز تعطیلی استفاده کردند تا کارکنان بانک و پلیس دیرتر از سرقت با خبر شوند. آنها با ورود به شعبه ممتاز بانک ملی روبروی دانشگاه تهران به حدود ۲۵۰ صندوق امانات این شعبه دستبرد زده و محتوای ۱۶۸ صندوق را با خود برده‌‌اند.

خبرگزاری صداوسیمای حکومت اعلام کرد دزدان با نفوذ از ساختمان کناری وارد فضای صندوق امانات بانک شده و بدون آنکه ردی از خود برجای بگذارند، با محتویات ۲۵۰ صندوق که امانات مردم نزد بانک ملی ایران بوده از محل خارج شده‌اند.

روابط عمومی بانک ملی این خبر را تأیید و اعلام کرده بانک از محتویات داخل صندوق امانات مطلع نبوده بنابراین نمی‌تواند درباره حجم یا عدد و رقم این سرقت اظهار نظر کند.

بانک ملی ایران اما با دو روز تأخیر، در اطلاعیه‌ای که امروز سه‌شنبه منتشر کرده تعداد صندوق‌های مورد دستبرد قرار گرفته را ۱۶۸ عدد عنوان کرده است. این در حالیست که بانک ملی روز دوشنبه و همزمان با انتشار خبرهایی درباره سرقت از صندوق امانات این بانک، اشتباه بودن آمارهای ارائه شده از سوی صداوسیمای دولتی را اعلام نکرد!

در اطلاعیه‌ جدید بانک ملی که امروز منتشر شده آمده تعداد دقیق صندوق‌های اجاره‌ای آسیب‌دیده در حادثه شعبه دانشگاه بانک ملی ۱۶۸ صندوق است و دیگر صندوق‌های امانات در این شعبه آسیب ندیده است.

در گزارش دیگری که ساعتی پیش در بعد از ظهر سه‌شنبه از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده آمده که «سارقان قفل ۲۵۰ صندوق امانات را تخریب کرده اما فقط محتویات ۱۶۹ صندوق را سرقت کرده‌اند.»

خبرگزاری فارس گزارش داده که «سرقت در پنجشنبه شب و در ساعات بامدادی روز ۱۳ خرداد به وقوع پیوسته و سارقان از طریق درب پشت ساختمان که در داخل پارکینگ داخلی وجود دارد با تخریب و بریدن قفل وارد ساختمان شده و بعد از برش دادن در گاو صندوقی بزرگ و بر هم زدن رمز آن به محوطه صندوق امانات بانک وارد شده‌اند.»

در ادامه این گزارش آمده که سارقان بعد از سرقت از درب پشتی بانک که در داخل پارکینگ قراردارد و قفلش را شکسته بودند خارج شده و دوباره بر روی آن در «قفل» زده و در نهایت از پارکینگ خارج شدند. تازه روز گذشته، دوشنبه شانزدهم خرداد، بعد از ورود کارمندان به بانک پس از سه روز تعطیلی، سرقت به پلیس اطلاع داده شد.

پلیس می‌گوید سارقان با محیط بانک آشنایی کامل داشته‌اند بطوری که دستگاه ضبط تصاویر از جمله دوربین‌ها و حافظه‌ آنها را هم با خود برده‌اند به همین دلیل پلیس آگاهی و تحقیق نتوانسته به آمار و اطلاعات دقیق این سرقت از جمله تعداد سارقان و راه نفوذ آنها به سامانه بانک دست یابد.

بر اساس گزارش‌ها، سارقان از طریق در پشتی با تخریب و بریدن قفل وارد ساختمان شده و بعد از برش دادن درِ گاوصندوقی بزرگ و بر هم زدن رمز آن به محوطه صندوق امانات بانک وارد شده‌اند.

همچنین سارقان با ورود به اتاق سِرور و مانیتورینگ، تمام سیستم‌ دوربین‌های مراقبتی را مختل و حافظه‌ی آنها را جمع‌آوری کرده‌اند.

سیستم هشدار بانک که باید هم به موبایل رئیس بانک و هم به سامانه پلیس متصل باشد، فقط به موبایل رئیس بانک متصل بوده و این سرقت به موبایل رئیس بانک پیامک شده است! اما از آنجا که این سامانه در گذشته بارها به اشتباه هشدار می‌داده، رئیس بانک به این پیامک اعتنایی نکرد و فکر کرد مانند دفعات قبلی پیامک اشتباه است.

رئیس پلیس آگاهی تهران هم گفته چند نفر از کارکنان بانک در بررسی‌های‌ اولیه در این حادثه قصور و سهل‌انگاری داشته‌اند که تحت نظر هستند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

از سوی دیگر به گزارش ایسنا، تا کنون مشخص نشده که میزان خسارت وارد شده به صندوق‌های اجاره‌ای چقدر بوده زیرا بر اساس اعلام بانک ملی، فقط صاحبان صندوق‌ها از محتوا و ارزش آنها مطلع هستند که بانک با صاحبان این صندوق‌ها تماس گرفته و آنها را به بانک فراخوانده است تا جزئیات این صندوق‌ها را اعلام کنند.

خبرگزاری ایسنا افزوده «اینکه صندوق‌های اجاره‌ای این شعبه از بانک ملی تحت پوشش بیمه قرار داشته یا خیر، مشخص نیست که در پی سرقت رخ داده، مسئولیت پرداخت خسارات وارده به صاحبان صندوق‌ها بر عهده بانک است یا بیمه؟»

این در حالیست که روابط عمومی بانک ملی ایران اعلام کرده که «با هماهنگی مقام قضایی و در اسرع وقت نسبت به جبران کامل بهای اموال مسروقه از صندوق‌های اجاره‌ای اقدام صورت خواهد پذیرفت.»

در نخستین ساعات انتشار خبر دزدی از بانک ملی شایعه شد که ۱۰۰۰ صندوق امانات این بانک مورد سرقت قرار گرفته اما تکذیب شد.

همچنین گفته شده که پلیس به تعدادی سوء ظن دارد و چند نفر هم بازداشت شده‌اند اما هنوز هیچ سرنخی از سارقان به دست نیامده است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۸ ژوئن ۲۰۲۲