گسترش اعتصاب بازار به شیراز و چندین شهر دیگر، بازنشستگان کماکان در خیابان

در ادامه اعتراضات و نارضایتی‌های مردم ایران نسبت به وضعیت دشوار معیشتی و اقتصادی، بازاریان و بازنشستگان کشور در چندین شهر، اقدام به اعتصاب و برگزاری تجمعات اعتراضی کردند.

معترضان، سه‌شنبه ۲۴ خرداد، در شهرهای تهران، اراک، کازرون، میناب، اصفهان، اهواز، کرمانشاه، شوش، زنجان، میناب، دورود و کرج با سردادن شعارهایی مانند «رئیسی بی‌غیرت، استعفا، استعفا» و «وعده وعید چه خوب بود، ولی همش دروغ بود» اعتراض خود را به سیاست‌های اقتصادی دولت نشان داده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

بازنشستگان تأمین اجتماعی در این اعتراضات، به‌دنبال اجرای صحیح «طرح همسان‌سازی حقوق» بوده و با افزایش ۱۰ درصدی حقوق خود مخالف هستند.

امروز بازنشستگان و مستمری بگیران در چندین شهر از جمله کرمانشاه، زنجان، اهواز همراه با راهپیمایی و شهر شوش به تجمعات اعتراضی خود ادامه دادند.

تجمعات بازنشتگان با شعارهایی از جمله «مرگ بر رئیسی»، «خاک بر سرت رئیسی»، «حسین حسین شعار توست، دروغ و دزدی کار توست»، «ننگ ما ننگ ما، صدا و سیمای ما»، «دولت بی‌لیاقت ننگت باد ننگت باد» و «ما بسته نمی‌خوایم نمی‌خوایم» همراه بود.

ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهد، شمار زیادی از نیروهای امنیتی با حضور خود در کرج، به‌دنبال جلوگیری از برگزاری تجمع بازنشستگان بودند.

بازاریان و کسبه نیز در این اعتراضات با افزایش مالیات بخش خصوصی مخالفت کرده و بر اساس گزارش‌ها، مغازه‌های خود را به‌دلیل تغییر بهای دلار آمریکایی در این کشور، در چندین شهر تعطیل کردند.

در شبکه های اجتماعی تصاویری از تعطیلی کامل بازار وکیل شیراز، بازار و مغازه های خرم آباد، مغازه‌داران و اصناف بازار لوازم خانگی اصفهان، بازار اراک، بازار کازرون، بازار میناب، کسبه صنف فروش و تعمیرات تلفن همراه در نجف‌آباد و بروجرد منتشر شده است.

کسبه و بازاریان بروجرد و میناب علاوه بر اعتصاب، در مقابل اداره کل امور مالیاتی این شهر در اعتراض به آنچه قوانین جدید مالیاتی و افزایش بی‌رویه مالیات اصناف در شرایط بحرانی اقتصاد کشور عنوان شده است، دست به تجمع زدند.

برخی از این اعتصابات با تجمع و شعار «رئیسی بی‌غیرت، استعفا استعفا» از جمله در اراک همراه بود.

کسبه معترض در کازرون با پهن کردن سفره خالی شعار دادند: «سفره ما خالیه، وعده وعید کافیه».

همزمان، امروز کارورزان بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در محل کار خود در تجمعی اعتراضی خواهان افزایش حقوق و پرداخت حقوق‌های عقب افتاده شدند.

کارورزان می‌‌گویند: «باورتان می‌شود، کارورزان پزشکی در سن ۲۵ سالگی و با این فشار کاری زیاد، در این وضعیت اقتصادی، فقط تقاضای افزایش از یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان به یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان دارند که همان اجرایی نمی‌شود! این در حالیست که با پایان یافتن ماه خرداد ماه نزدیک به ۱۴ ماه است که حقوق‌های عقب افتاده خود را تاکنون دریافت نکرده‌ایم.»

همزمان جمعی از افراد مبتلا به بیماری‌های خاص به همراه خانواده‌هایشان، امروز در مقابل ساختمان وزارت بهداشت در تهران تجمع کرده و نسبت به کمبود و گرانی دارو اعتراض کردند.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲