دستکم ۴۱ تجمع اعتراضی برگزار شد

پنجشنبه ۲۶ خردادماه، جمعی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در شهرهای رشت، تبریز و دورود و تعدادی از کارگران شرکت «تولی پرس» واقع در شهر الوند در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همزمان در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته دستکم در ۳۷ شهر، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمع زدند. در خبری دیگر، کارگران شاغل در شرکت پارسا واقع در فاز ۱۹ کنگان در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان دست به اعتصاب زده اند.

در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران معلمان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف کشور از جمله یاسوج، دلفان، خرم آباد، مریوان، ساری، شهرکرد، زنجان، اردبیل، الیگودرز، رشت، اهواز، کرمانشاه، ملایر، بابل، رضوانشهر، هرسین، بیجار، آبدانان، اسلام آباد غرب، مرند، سردشت، کرج، اندیمشک، شهرکرد، همدان، ساری، کاشمر، سنندج، بوکان، مریوان، سقز، ارومیه، یزد، اصفهان، کامیاران، دیواندره و جلفا، در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش شهرهای خود، دست به تجمع اعتراضی زدند. نیروهای امنیتی با حضور پر رنگ خود در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، مانع از شکل گیری تجمع و اعتراض معلمان ساکن در تهران شدند. همچنین تجمع فرهنگیان در شهرهای سقز و سنندج، یا حضور گسترده نیروهای امنیتی همراه بود.

معلمان معترض مطالبات خود را آزادی معلمان زندانی، اجرای کامل قانون رتبه بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان، آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش آموزان و تشکیل کلاس‌های درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش آموز عنوان کردند.

هرانا همزمان در گزارشی مجزا، به شرح جزئیات و ارائه تصاویر و ویدئوهایی از تجمعات سراسری فرهنگیان شاغل و بازنشسته طی روز جاری، پرداخته است.

تجمع کارگران شرکت «تولی پرس»
به گزارش هرانا، پنجشنبه ۲۶ خردادماه، شماری از کارگران شرکت «تولی پرس» در خیابان های منتهی به فرمانداری شهر الوند واقع در استان قزوین دست به راهپیمایی و تجمع زدند.

تجمع این کارگران در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی و مشکلات معیشتی آنها صورت گرفته است.

این کارگران می‌گویند: کارفرما مدتی است وعده پرداخت حقوق ما را داده ولی تاکنون این وعده عملی نشده است.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی
به گزارش اتحادیه آزاد کارگان ایران، پنجشنبه ۲۶ خردادماه، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای رشت، اهواز و درود دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع بازنشستگان در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه‌ مزدی شورای عالی کار و تصمیم دولت مبنی بر افزایش ده درصدی مستمری سایر سطوح صورت گرفته است.

پیش از این روال هر ساله افزایش مستمری بازنشستگان کارگری بر این اساس بود که پس از تعیین دستمزد در شورای عالی کار، عین این مصوبه از سوی هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به دولت پیشنهاد می‌شد و دولت با تایید آن، افزایش مستمری بازنشستگان را برای اجرا به تامین اجتماعی ابلاغ می‌کرد. اما روز یکشنبه ۱۵خرداد امسال، هیئت دولت بی‌توجه به مصوبه هیات مدیره تامین اجتماعی و با وجود مصوبه افزایش ۳۸ درصدی، حقوق بازنشستگان را به میزان ناچیز ۱۰ درصد افزایش داد.

اعتصاب کارگران شرکت پارسا در فاز ۱۹ کنگان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران شاغل در شرکت پارسا واقع در فاز ۱۹ کنگان در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان دست به اعتصاب زده اند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲