تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت پتروشیمی ایران

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، اوفک، روز پنجشنبه یک شبکه بین‌المللی متشکل از چند شرکت چینی و اماراتی و ایرانی مرتبط با دور زدن تحریم‌ها علیه صنعت پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد.

به گزارش صدای آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با انتشار بیانیه‌ای در این باره ضمن تاکید بر «صادق و استوار» بودن دولت جو بایدن در «پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار به منظور دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)»، گفته است که واشنگتن در صورت عدم توافق همچنان به استفاده از تحریم‌ها برای محدود کردن صادرات «نفت، فرآورده‌های نفتی، و محصولات پتروشیمی» ایران ادامه خواهد داد.

اوفک نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت پتروشیمی مارون، شرکت پتروشیمی خارک (سهامی عام)، و شرکت پتروشیمی فن‌آوران (سهامی عام) همگی مستقر در ایران و همچنین شرکت‌هایی اماراتی و چینی با حمایت از دو شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران، در فروش فرآورده‌های پتروشیمی ایران به مشتریان در جمهوری خلق چین و شرق آسیا نقش داشته‌اند.

علاوه بر سه شرکت ایرانی فوق‌الذکر، شرکت تجارت نفت و پتروشیمی «فیوچر گیت»، شرکت کشتیرانی «جی ایکس»، شرکت‌های بازرگانی «یوچم جنرال» و «اسکای زون» امارات همراه با شرکت‌های «کین‌ول اینترنشنال» و «تیم‌ فورد اینترپرایزز» نیز در فهرست جدید تحریم‌ها علیه ایران قرار گرفته‌اند.

یک شهروند چینی به نام جینگفنگ گائو و یک شهروند هندی به نام محمد شهید رکن‌الدین بهور نیز به اتهام همکاری و ارائه خدمات و کالا به تریلیانس تحریم شده‌اند.

اسامی افراد و شرکت‌های تحریم‌شده به شرح زیر است:

  • محمد شاهین راکنودین هور، تبعه هند، به اتهام ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس
  • جینگ‌فنگ ژائو، تبعه چین، به اتهام ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس
  • شرکت پتروشیمی فن‌آوران، مستقر در ایران، به بهانه ارتباط با شرکت بازرگانی پتروشیمی
  • شرکت تجارت سوخت و پتروشیمی فیوچر گیت، مستقر در امارات، به بهانه ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس
  • شرکت کشتی‌رانی جی‌ایکس، مستقر در امارات، به بهانه ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس
  • شرکت کین ول اینترنشنال، مستقر در هنگ‌کنگ، به بهانه ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس
  • شرکت پتروشیمی خارک، مستقر در ایران، به بهانه ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس
  • شرکت پتروشیمی مارون، مستقر در ایران، به بهانه ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس
  • شرکت اسکای زون، مستقر در امارات، به بهانه ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس
  • شرکت تیم‌فورد، مستقر در هنگ‌کنگ، به بهانه ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس
  • شرکت تجاری یوچم جنرال، مستقر در امارات، به بهانه ارتباط با شرکت پتروشیمی تریلیانس

دو شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران از ٢٣ ژانویه ٢٠٢٠ به اتهام تسهیل فروش فرآورده‌های پتروشیمی و نفت به ارزش میلیون‌ها دلار از شرکت ملی نفت ایران به مشتریان خارجی، توسط اوفک تحریم شده‌اند.

مذاکرات احیای برجام میان ایران و قدرت‌های جهان که در ماه مارس به نهایی‌شدن نزدیک شده بود، ابتدا به دلیل کارشکنی روسیه و سپس خواسته‌های فرابرجامی جمهوری اسلامی از جمله حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی به بن‌بست رسیده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز با انتشار بیانیه‌ای در این باره با بیان اینکه دولت بایدن پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار به منظور دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است، اظهار داشت که واشنگتن در صورت عدم توافق همچنان به استفاده از تحریم‌ها برای محدود کردن صادرات «نفت، فرآورده‌های نفتی، و محصولات پتروشیمی» ایران ادامه خواهد داد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲