تایید نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا

اورسولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا روز جمعه ۲۷ خرداد در یک تصمیم تاریخی نامزدی اوکراین و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا را پیشنهاد کرد. این تصمیم نقطه آغاز یک روند طولانی برای ادغام این دو کشور در اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.

به گزارش رادیو فردا، سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس هفته آینده در بروکسل در اين مورد بحث و تصميم‌گيری خواهند کرد. تصویب نامزدی عضویت در این اتحادیه مستلزم رای مثبت تمامی کشورهای عضو است.

خانم فن در لاین در یک نشست خبری در شهر بروکسل گفت: «همه می‌دانیم که اوکراین حاضر است برای آينده اروپایی بمیرد. ما می‌خواهیم که این کشور در رویای اروپایی با ما زندگی کند.»

او افزود: «باید از نامزدی اوکراین استقبال کرد. این تصمیم بر اساس اقدامات خوبی که این کشور انجام داده اتخاذ می‌شود ولی هنوز کارهای مهم زیادی باقی مانده که باید انجام شود.»

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین به فاصله کوتاهی ضمن استقبال از این تصمیم کمیسیون اروپا آن را اولین گام در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا توصیف کرد و گفت: «بدون شک پیروزی اوکراین را به واقعیت نزدیک‌تر خواهد کرد.»

آقای زلنسکی از «تصمیم تاریخی» رییس کمیسیون اروپا قدردانی و پیش‌بینی کرد که رهبران اتحادیه اروپا در اجلاس آتی خود «نتیجه مثبتی» برای اوکراین رقم خواهند زد.

او با اعلاک یک تصمیم نمادین خاطر نشان کرد که از ماه آینده سفر بدون ویزای شهروندان روسیه به اوکراین لغو خواهد شد.

مایا ساندو، نخست وزیر مولداوی نیز ضمن ستایش از تصمیم کمیسیون اروپا گفت: «این توصیه بر اساس این تعهد صورت گرفته که مولداوی در زمینه اصلاحات در نظام قضایی، مبارزه با فساد، بهبود عملکرد نهادهای دولتی و حقوق بشر اقدامات خود را افزایش خواهد داد.»

نخست وزیر مولداوی در پیامی در شبکه تلگرام افزود: «این لحظه‌ای بسیار مهم در تاریخ جمهوری مولداوی است. ما می‌دانیم که روند عضویت در اتحادیه اروپا بسیار دشوار خواهد بود ولی مصمم هستیم این روند را طی کنیم.»

کميسيون اروپا در بيانيه‌ای گفت گرجستان نيز در ماه‌های اخير درخواست نامزدی عضويت در اتحاديه اروپا را مطرح کرده است ولی نامزدی آن کشور فقط زمانی پذيرفته خواهد شد که تمامی شروط لازم را اجرا کند.

روسيه در واکنش به تصميم کميسيون اروپا گفت تمامی اقدامات اوکراين در مسير عضويت در اتحاديه اروپا را با دقت زير نظر خواهد گرفت.

دميتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملين افزود: «ما با دقت اين موضوع را دنبال خواهيم کرد چون همه ما از تشديد مباحث مربوط تقويت عنصر دفاعی در ساختار اتحاديه اروپا مطلع هستيم و همه تحولات در مورد جنبه‌های نظامی همکاری اوکراين با اتحاديه اروپا را زير نظر داريم.»

موضوع نامزدی اوکراين برای عضويت در اتحاديه اروپا اولين بار روز پنجشنبه ۲۶ خرداد از سوی رهبران فرانسه، آلمان و ايتاليا در جريان ديدار از کی‌يف و گفت‌وگو با ولوديمير زلنسکی مطرح شد و پيش‌بينی می‌شد که کميسيون اروپا به زودی اين تصميم را رسما اعلام کند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۸ ژوئن ۲۰۲۲