برگزاری دستکم ۱۶ تجمع اعتراضی همزمان با ۱۰ اعتصاب صنفی و کارگری

شنبه ۲۸ خرداد، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای اهواز، زنجان، بندرعباس، شوش، کرمانشاه، آبادان، کرمان، شوشتر، تهران و همچنین در دو استان گیلان و آذربایجان شرقی در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. کارگران شهرداری خرمشهر نیز دست به اعتصاب زدند و در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند. به علاوه شماری از کارگران داربست بند شاغل در پتروپالایش کنگان و همچنین فاز ۹ و ۱۰ میدان نفتی عسلویه دست به اعتصاب زده و از ادامه روند فعالیت خود امتناع کردند. همزمان جمعی از کسبه و بازاریان در شهرهای نورآباد ممسنی، کوهچنار، یزد، اصفهان، هندیجان، تهران و لنجان، دست به اعتصاب زدند و همزمان با اعتصاب صنفی خود در شهرهای تهران، کوهچنار، یزد و لنجان، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

همچنین خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد که طی روز جاری تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در دو استان گیلان و آذربایجان شرقی نیز صورت گرفته است.

بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز، همزمان با برگزاری تجمع اعتراضی خود، با در دست داشتن بنرهایی اقدام به راهپیمایی در خیابان های این شهر کردند.

معترضان با سر دادن شعارهایی از قبیل “خواسته اصلی ما، حقوق طبق معیشت”، “وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه”، “هم مجلس هم دولت، دروغ میگن به ملت”، “تامین اجتماعی، چه نام اشتباهی”، “دولت انقلابی، فقط شعار خالی”، “مدعیِ عدالت! خجالت، خجالت” و همچنین “هم مجلس هم دولت، نیستن به فکر ملت”، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

تجمع بازنشستگان در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه‌ مزدی شورای عالی کار و تصمیم دولت مبنی بر افزایش ده درصدی مستمری سایر سطوح صورت گرفته است. معترضان می گویند که از دولت انتظار دارند تا پیش از پایان خرداد مصوبه مورد اشاره را باطل و افزایش مستمری‌ را به میزان قابل قبولی اعمال کند.

اعتصاب و تجمع کسبه و بازاریان در شهرهای مختلف کشور
به گزارش هرانا، شنبه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۱، جمعی از کسبه و بازاریان در شهرها و شهرستانهای نورآباد ممسنی، کوهچنار، یزد، اصفهان، هندیجان، تهران و لنجان، دست به اعتصاب زد.

این شهروندان همزمان با اعتصاب صنفی خود در شهرهای تهران، کوهچنار، یزد و لنجان، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

قشر کاسب و بازاری جامعه نسبت به قوانین جدید مالیاتی و افزایش مالیات اصناف معترض هستند.

نیروی نظامی در جریان تجمع کسبه و بازاریان در شهر تهران، با حضور گشترده خود سعی در سرکوب اعتراضات این قشر از جامعه را داشتند.

این شهروندان پیش از این نیز در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در تاریخ ۲۵ خردادماه و همچنین یک روز بعد از آن، دست به اعتصاب و تجمع در شهرهای مختلف کشور زدند.

اعتصاب و تجمع کارگران شهرداری خرمشهر
به گزارش صدا و سیما، روز شنبه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۱، جمعی از کارگران شهرداری خرمشهر، در اعتراض به دریافت نکردن حقوق و مطالبات چند ماهه خود، دست به اعتصاب زده و در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند.

کارگران معترض گفتند: شهرداری خرمشهر ۱۷ ماه بیمه کارگران را پرداخت نکرده و این موضوع باعث ایجاد مشکل در هزینه‌های درمان برای کارگران و خانواده‌های آنان شده است.

کارگران شهرداری خرمشهر افزودند: در ۱۰ روز گذشته مبلغ ۲ میلیون تومان شامل بخشی از حقوق اردیبهشت ماه کارگران واریز شده و بعد از آن هیچ واریزی انجام نشده است.

آنها در پایان از مسئولان مربوطه خواستار به روز شدن حقوق و بیمه خود شدند.

اعتصاب کارگران پروژه ای صنعت نفت در عسلویه و پتروپالایش کنگان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز شنبه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۱، شماری از کارگران داربست بند شاغل در پتروپالایش کنگان و همچنین فاز ۹ و ۱۰ میدان نفتی عسلویه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست به اعتصاب زده و از ادامه روند فعالیت خود امتناع کردند.

کارگران معترض خواهان افزایش دستمزد به میزان مطلوب و بهره مند بودن از ماهیانه ۱۰ روز استراحت به میزان ۲۰ روز کار و فعالیت هستند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۹ ژوئن ۲۰۲۲