سفر وزیر امور خارجه اسرائیل به ترکیه در میان تنش‌های امنیتی

یائیر لاپید قصد دارد این هفته به ترکیه سفر کند. علاوه بر روابط اقتصادی دو جانبه، نگرانی‌ دولت اسرائیل در مورد خطر از جانب جمهوری اسلامی برای شهروندان این کشور در ترکیه می‌تواند از موضوعات مورد بحث دو سیاستمدار باشد.

دفتر وزیر امور خارجه اسرائیل روز یکشنبه، ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) اعلام کرد که یائیر لاپید روز پنجشنبه به ترکیه سفر خواهد کرد. در ماه‌های اخیر روابط دو کشور گرم شده و علاوه بر این، دولت اسرائیل نگران است که شهروندان این کشور در ترکیه مورد حمله عوامل جمهوری اسلامی قرار بگیرند.

پیش‌تر رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که نیروهای امنیتی ترکیه و اسرائیل به طور مشترک، ”هسته‌های تروریستی” حکومت ایران در ترکیه را که قصد حمله به اسرائیلی‌ها را داشتند، شناسایی کرده‌اند. 

تعداد شهروندان اسرائیلی در ترکیه، حدود ۲۰۰۰ نفر برآورد می‌شود.

یک مقام امنیتی ترکیه هم به خبرگزاری رویترز گفته بود که نیروهای امنیتی این کشور چندین مظنون را دستگیر کرده‌اند که احتمالاً از سوی سپاه پاسداران به ترکیه اعزام شده‌اند.

شورای امنیت ملی اسرائیل هم به گردشگران توصیه کرده، از ذکر و انتشار جزییات برنامه‌های سفر خود در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.

تهران تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده است.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای که روز ۱۳ ژوئن منتشر شد، بدون این که از کشوری نام ببرد اعلام کرد که ترکیه یک کشور امن با “مکانیسم‌های موثر همکاری برای نبرد با تروریسم” است.

در بیانیه دفتر لاپید آمده است که او در سفر روز پنجشنبه با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

چاووش اوغلو ماه گذشته میلادی برای تشویق گسترش همکاری‌های اقتصادی میان آنکارا و تل‌آویو به اسرائیل رفت.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۲۰ ژوئن ۲۰۲۲