توافق اسرائیل و ترکیه برای مبارزه با تهدیدهای تروریستی

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از او به خاطر اقدامات آنکارا برای خنثی کردن اقدامات «تروریستی» ایران در خاک ترکیه تشکر کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی دفتر ریاست جمهوری اسرائیل منتشر شد، هرتزوگ در جریان این گفتگو ضمن سپاسگذاری از اردوغان برای تلاش‌های ترکیه در خنثی کردن تهدیدات تروریستی در خاک این کشور، اعلام کرده است که همکاری‌های نیروهای اسرائیلی و ترکیه در این زمینه، به ایجاد اعتماد میان دو دولت و دو ملت کمک کرده است.

رهبران دو کشور بر «نقش مهم» این همکاری در ایجاد اعتماد بین دولت‌ها و ملت‌ها تاکید و بر سر ادامه مسیر گفتگو توافق کردند.

آقای هرتزوگ در توییتی نوشت که درباره تلاش‌ها برای حمله به شهروندان اسرائیلی در شهر استانبول با آقای اردوغان صحبت کرده و تاکید کرده است که این تهدیدها همچنان ادامه دارد و به همین دلیل تلاش‌های ضدتروریستی هم باید ادامه پیدا کند.

بنا به اعلام دفتر نهاد ارتباطات رئيس جمهوری ترکیه، روسای جمهور دو کشور درباره ایجاد گفت‌وگو درباره مسایل منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم و ​​امنیت و ادامه همکاری برای صلح و ثبات به توافق رسیده‌اند.

اسحاق هرتزوگ از زمان آغاز ریاست جمهوری خود (ژوئیه ۲۰۲۱ میلادی) چندین گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان داشته که این گفتگوها منجر به نزدیکی دو کشور شده است.

هرتزوگ در اوایل سال جاری میلادی از آنکارا دیدن کرد و و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز سفری به اسرائیل و بیت‌المقدس داشت.

دیروز کانال ۱۲ گزارش داد که سازمان اطلاعات ترکیه و موساد توانستند یک حمله را خنثی کنند. اما جزئیاتی از این عملیات منتشر نشده است.

هفته گذشته اسرائیل بالاترین حد هشدار را برای سفر به ترکیه صادر کرد و از شهروندان خود خواست از سفر به این کشور خودداری کنند یا اگر قبلا وارد آن شده‌اند، هرچه زودتر آنجا را ترک کنند. مقام‌های اسرائیل می‌گویند ماموران ایرانی در پی یافتن و کشتن شهروندان اسرائیلی در استانبول هستند.

هم‌زمان وزارت خارجه ایران و ترکیه به طور جداگانه از گفتگوی تلفنی مولود چاوش‌اوغلو و حسین امیرعبداللهیان، وزرای خارجه دو کشور خبر داده‌اند.

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، «روابط دوجانبه را محور» گفتگوی چاووش‌اوغلو و امیرعبداللهیان عنوان کرده است.

وزارت خارجه ایران هم می‌گوید که آقای چاوش‌اوغلو از وزیر خارجه ایران برای سفر به این کشور دعوت کرده و آقای امیرعبداللهیان «با تقدیر از دعوت همتای ترکیه ‌ای خود، از عزم تهران برای ارتقاء بیش از پیش مناسبات با ترکیه» خبر داده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۰ ژوئن ۲۰۲۲