اسرائيل: حزب‌الله و ایران ماموریت سازمان ملل را هک کرده‌اند

اسرائیل حزب‌الله لبنان و ایران را به حملات سایبری علیه ماموریت صلح‌بانان سازمان ملل در لبنان متهم کرده است. به گفته اسرائیل، این حملات برای اختلال در ماموریت نیروهای حافظ صلح در مرز لبنان و اسرائیل صورت گرفته است.

اسرائیل چهارشنبه ۲۹ ژوئن (۸ تیر) شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در لبنان (حزب‌الله) را به تلاش برای هک کردن نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، مستقر در این کشور متهم و این نیروها را به برخورد شدید تهدید کرده است.

این اتهامات در حالی مطرح شده که تنش میان اسرائیل و ایران به شدت افزایش یافته است. ایران یا حزب‌الله لبنان تاکنون به این اظهارات واکنشی نشان نداده‌اند.

بنی گانتس،‌ وزیر دفاع اسرائیل در آنچه که رسانه‌های اسرائیلی آن را “اولین افشای عمومی” این عملیات خوانده‌اند گفته که نهادهای امنیتی ایران با همکاری حزب‌الله لبنان اخیرا عملیات سایبری را علیه یونیفیل (UNIFIL)، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان انجام داده‌اند.

به گفته او این عملیات با هدف سرقت محتوای مربوط به فعالیت‌های یونیفیل و استقرار نیروهای آن، برای استفاده حزب‌الله در منطقه صورت گرفته است.

وزیر دفاع اسرائیل در ادامه عنوان کرده است که یک شاخه سایبری از سپاه پاسداران با نام “شهید کاوه” یک عملیات تحقیقاتی را در راستای “آسیب رساندن به کشتی‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و کارخانجات صنعتی” در برخی کشورهای غربی مانند بریتانیا، آمریکا، فرانسه و اسرائیل ترتیب داده است.

وزیر دفاع اسرائیل بدون اشاره به جزئیات این واقعه عنوان کرده است که این عملیات حمله‌ای دیگر از سوی ایران و حزب‌الله به شهروندان لبنانی و ثبات این کشور بوده است.

یونیفیل اعلام کرده، برای اولین بار است که از این عملیات با خبر می‌شود. دفتر روابط عمومی این سازمان در مورد این حملات اعلام کرده است که یونیفیل و سازمان ملل امنیت سایبری را “بسیاری جدی” قلمداد می‌کنند و “تدابیر قدرتمندی” در این زمینه در نظر گرفته‌اند. این سازمان اعلام کرده هیچ اطلاعات مستقیمی در این زمینه دریافت نکرده است.

یونیفیل که در سال ۱۹۷۸ تاسیس شده است در مرزهای جنوبی لبنان گشت‌زنی می‌کند و وظیفه آن نظارت بر آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان است.

اسرائیل همواره حزب‌الله را به ایجاد مواضع مخفیانه علیه این آتش‌بس متهم کرده است. در مقابل مقامات لبنانی نیز اسرائیل را به نقض حریم هوایی در مرزهای این کشور متهم می‌کنند، رفتاری که در تضاد با آتش‌بس میان دو کشور است.

در همین زمینه شبکه اسکای‌نیوز بریتانیا سال گذشته اتهاماتی مشابه را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد که سفارت ایران در بریتانیا به این اتهامات واکنشی نشان نداد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۳۰ ژوئن ۲۰۲۲