انریکه مورا: مذاکرات دوحه پیشرفتی نداشت

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت که به تلاش برای بازگرداندن توافق ادامه خواهیم داد.

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه شب پس از دیدار با علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در حساب کاربری خود در توئیتر این مطلب را نوشت.

مورا افزود: دو روز مذاکرات فشرده در مورد برجام در دوحه قطر داشتیم. متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده امید به آن داشت بدست نیامده است. ما با فوریت بیشتر برای بازگرداندن یک توافق مهم در زمینه عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای تلاش خواهیم کرد.

وبسایت خبری اکسیوس هم به نقل از یک مقام ارشد آمریکا گزارش داد که مذاکرات قطر بدون پیشرفت پایان یافته است.

این مقام گفت: «هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود که ایرانی‌ها احساس شتاب می‌کنند، مسائل کهنه‌ای که ماه‌ها قبل حل و فصل شده بود را دوباره مطرح کرده‌اند، و مسائل نامربوط به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را پیش کشیده اند. مدتی است که یک توافق در دسترس است.»

او افزود: «اگر طرفی هست که باید تصمیم بگیرد، ایران است، در واقع چند ماه است که چنین بوده.»

این مقام ارشد آمریکایی افزود «ابتکار عمل اینک در زمین تهران است کما اینکه ماه‌ها است وضع به همین منوال دنبال می‌شود و این تهران است که باید تصمیم بگیرد.»

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفته است توافق برای مذاکره غیرمستقیم با آمریکا در قطر پس از آن برنامه‌ریزی شد که او از جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواست به ایران سفر کند.

وزیر امور خارجه ایران که در جمع کارکنان و خانواده‌های اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان صحبت می‌کرد گفت پس از قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی و واکنش ایران به آن، «جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با من تماس داشت و درخواست کرد که برای خروج از بن‌بست مرحله کنونی راهکاری اندیشیده شود.»

وزیر امور خارجه ایران گفت «از آقای بورل خواستم به تهران بیاید و در تهران بیشتر با هم گفت‌وگو کنیم.»

گفت‌وگوها با حضور «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران، «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از دیروز سه‌شنبه در پایتخت قطر آغاز شده است.

نمایندگان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم مذاکره و پیام‌ها میان دو طرف از طریق نماینده اتحادیه اروپا تبادل کردند.

پیش از این نیز، ناصر کنعانی سخنگوی ‌وزارت امور خارجه روز چهارشنبه اعلام کرد: گفت‌وگوها در دوحه از ابتدا دو روزه برنامه‌ریزی شده بود و در طول رایزنی‌های دیروز و امروز طرف‌ها در مورد موضوعات باقی‌مانده به تبادل پیشنهادها و دیدگاه‌های خود پرداختند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲