ادعای بازداشت چند «دیپلمات جاسوس» توسط اطلاعات سپاه وزارت خارجه بریتانیا: کاملا کذب است!

به دنبال انتشار خبر بازداشت چند دیپلمات در ایران به اتهام «جاسوسی» توسط سازمان اطلاعات سپاه (ساس) از جمله «معاون سفیر انگلیس در تهران» وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد این ادعا «کاملاً کذب است.»

خبرگزاری فارس و تسنیم وابسته به سپاه پاسداران و خبرگزاری دولتی ایرنا و همچنین تلویزیون حکومتی ایران چهارشنبه شب ۶ ژوئیه (۱۵ تیرماه) گزارش دادند که معاون سفیر بریتانیا در تهران و چند دیپلمات دیگر به اتهام «جاسوسی» و «نمونه‌برداری از خاک در مناطق ممنوعه نظامی» بازداشت شدند.

در این گزارش همچنین از «شناسایی و بازداشت» چند دیپلمات خارجی خبر داده شد اما توضیح بیشتری در این ارتباط ارائه نشد جز اینکه آنها با «پهپاد»‌ رصد می‌شدند!

بر اساس گزارش فارس این افراد هنگام نمونه برداری از خاک کویر مرکزی ایران توسط پهپادهای سپاه رصد و سپس بازداشت شده‌اند. برخی منابع غیررسمی که اخبار امنیتی را پوشش می‌دهند ادعا کردند آنها درحال نمونه‌برداری از خاک مناطقی بودند که پیشتر در آنجا رزمایش هوافضای سپاه پاسداران برگزار شده بود.

ساعاتی بعد از انتشار این خبر وزارت خارجه بریتانیا دستگیری یک دیپلمات این کشور در ایران را تکذیب کرد.

خبرگزاری رویترز از قول وزارت خارجه انگلیس نوشت که گزارش‌ها مبنی بر بازداشت یک دیپلمات انگلیسی در تهران به اتهام جاسوسی «کاملاً نادرست» است.

سایمون شرکلیف سفیر بریتانیا در تهران نیز در همین ارتباط در توییتی نوشت «این گزارش‌ها مبنی بر اینکه معاون سفیر ما در حال حاضر در بازداشت است بسیار جالب است… او در دسامبر گذشته در پایان ماموریت خود ایران را ترک کرد.»

این خبر دو روز پس از اعلام رسمی بازداشت یک شهروند بلژیکی در ایران منتشر شده است. اولیویِر فانده‌کاستِیله عضو پیشین سازمان امداد بین‌الملل و همچنین مدیر پیشین دفتر شورای پناهندگان نروژ در تهران (NRC) کسی است که چهار ماه پیش به اتهام جاسوسی در ایران گروگان گرفته شد اما دولت بلژیک سکوت کرده بود!

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز روز چهارشنبه از تفهیم اتهام دو شهروند فرانسوی زندانی در ایران خبر داد. سسیل کوهلر عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه و همسرش ژاک پاریس اردیبهشت امسال هنگام بازگشت به فرانسه بازداشت و درواقع توسط جمهوری اسلامی برای باج‌گیری و اخاذی از کشورهای غربی به گروگان گرفته شده‌اند.

این بازداشت‌ها در شرایطی صورت گرفته که از ماه‌ها پیش دولت‌های آمریکا، کانادا، فرانسه، سوئد و آلمان به شهروندان‌شان در مورد سفر به ایران هشدار داده بودند.

حالا ادعای بازداشت «دیپلمات‌های جاسوس» در حالی مطرح شده که کمتر از ۱۰ روز پیش از آن حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران (ساس) برکنار و سردار سرتیپ پاسدار محمد کاظمی جانشین او شد.

ماجرای بازداشت چند دیپلمات خارجی به اتهام نمونه‌برداری از خاک مناطق ممنوعه یادآور بازداشت کاووس سیدامامی و تعدادی از فعالان محیط زیست در سال ۱۳۹۶ است. یکی از اتهامات آنها نیز نمونه‌برداری محیطی از خاک و گونه‌های جانوری در «مناطق ممنوعه» بود. در همین ارتباط حتا حسن فیروزآبادی مشاور وقت نظامی علی خامنه‌ای در یک سخنرانی ادعا کرد آمریکا از سوسمار، مارمولک و آفتاب‌پرست برای جذب امواج اتمی و جاسوسی از ایران استفاده کرده است!

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۷ جولای ۲۰۲۲