برنج خالص ایرانی کیلویی ۲۰۰ هزار تومان؛ کیهان: گرانی هست اما مردم یارانه‌اش را می‌گیرند

دبیر انجمن واردکنندگان برنج می‌گوید قیمت «برنج خالص ایرانی» دچار «گرانی بیش از حد» شده و به کیلویی «۲۰۰ هزار تومان» رسیده است. این درحالی است که روزنامه اصول‌گرای کیهان معتقد است که با وجود گرانی‌ها، مردم به دلیل دریافت یارانه‌ها وضعیت بهتری نسبت به قبل دارند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور به روزنامه «همشهری» چاپ تهران گفته است که قیمت انواع کیفی برنج ایرانی اندکی پیش از آغاز امسال، از «۱۰۰ هزارتومان» گذشت و در ۳ ‌ماه گذشته، به‌طور پیوسته این «روند افزایش قیمت» ادامه داشته است.

مسیح کشاورز با بیان اینکه برنج خالص و «بدون اختلاط ایرانی» را «کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نمی‌توان خرید»، اظهار داشته است: هم‌اکنون برنج‌های موجود در بازار ترکیبی از کمی «برنج ایرانی کیفی» با «ایرانی پرمحصول» یا «ترکیبی از برنج ایرانی با برنج خارجی» است که این برنج‌ها در محدوده کیلویی «۱۵۰هزار تومان» عرضه می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان با اذعان به اینکه هزینه در بخش تولید و کشاورزی بالا رفته، درباره تعیین قیمت برنج ایرانی گفت: قیمت برنج ایرانی به هیچ عنوان منطقی نیست و نمی‌توان تمام مشکلات بخش کشاورزی را بر دوش مصرف‌کننده گذاشت.

کشاورز با اشاره به ضعف فناوری گفت که در خارج با استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته، از شالی ۹۵درصد برنج می‌گیرند ولی در ایران ۵۰درصد شالی، برنج شکسته است و تاوان این نقص را مصرف‌کننده می‌دهد. او افزود که «اگر دولت امکان تامین ماشین آلات را ندارد باید به کشاورز یارانه بدهد تا این بار از دوش مصرف‌کننده برداشته شود.»

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور معتقد است که تا پایان سال حداقل «۱.۵میلیون تن» برنج باید وارد شود و با توجه به «گرانی بیش از حد» برنج ایرانی از یک سو و «کاهش تولید» از سوی دیگر، امسال به‌احتمال زیاد باید از میانگین هر سال واردات «برنج خارجی» بیشتری داشته باشیم.

اما از سوی دیگر، روزنامه «کیهان» چاپ تهران در شماره روز دوشنبه بیستم تیرماه خود با اذعان به «گرانی کالاها» و «تورم قیمت کالاها»، نوشته است که اکنون در دوران دولت ابراهیم رئیسی «گرانی» هست و در سال‌های گذشته و دولت حسن روحانی «افزایش قیمت‌ها» بوده است.

این رسانه که زیر نظر نماینده مستقیم آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اداره می‌شود، در ادامه با اعلام این که اکنون مردم «تفاوت» این گرانی با افزایش قیمت‌ها در دوره قبل را می‌دانند، مدعی شده است که حالا مردم «دلایل» این گرانی‌ها را نیز می‌دانند، «یارانه متناسب» با آن را دریافت می‌کنند و «چشم امید» به آینده اقتصاد کشور دوخته‌اند.

کیهان نوشته است که دولت کنونی جمهوری اسلامی «ویرانه‌ای» از «دولت قبل» را به نام «اقتصاد» تحویل گرفته و بزرگترین دستاورد اقتصادی آنها در ۱۰ ماه گذشته، این است که «جلوی فروپاشی اقتصاد کشور را گرفتند.»

این رسانه نزدیک به بیت رهبر جمهوری اسلامی که با بودجه عمومی کشور اداره می‌شود، در ارتباط با تبعات شدید اقتصادی سیاست‌های اخیر اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی موسوم به «جراحی اقتصادی» آورده است که هر اصلاحی، «هزینه‌ دارد» اما این هزینه‌ها باید «منطق» داشته باشند و باید دلایل ایجاد آنها «شفاف و روشن» شوند.

ابراهیم رئیسی و مقامات دولت او بارها وعده «کنترل قیمت‌ها» و «تورم تک رقمی» را از خردادماه سال گذشته تاکنون داده‌اند و چند بسته اقتصادی را نیز برای «بهبود وضعیت بحرانی اقتصاد» اجرایی کرده‌اند اما نهایتا، تمام این اقدامات موجب افزایش بیشتر بهای بسیاری از کالاها و خدمات عمومی شده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱۲ جولای ۲۰۲۲